در اثر سیل؛ بیش از ۱ میلیون بچه ماهی تلف شدند

حسین خردمند  اظهار کرد: بارندگی‌های شدید اخیر باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی شدید زمین‌های کشاورزی، بندهای آبخیزداری، خسارت به محصولات زراعی، راه‌های ارتباطی بین مزارع، پل‌های کشاورزی، تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی و واحدهای دامی شد.

وی تصریح کرد: برآورد اولیه خسارت در بخش زراعی 61میلیارد تومان است.

خردمند با اشاره به اینکه آبگرفتگی اراضی کشاورزی بیشتر به محصولات گندم، کلزا، چغندر،گشنیز و جو خسارت وارد کرده است، گفت: با توجه به حجم آبگرفتگی و جاری شدن سیل در اراضی کشاورزی به کلزا 10درصد،گشنیز 10تا15درصد،گندم و جو50 درصد، چغندرقند 5 درصد خسارت وارد شده که طبق برآورد اولیه 61 میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف اراضی به وجود آمده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند به خسارت وارده به واحدهای دامی اشاره کرد و افزود: در این بارش‌ها به 16واحد دامی سنتی که مورد تخریب ،خرابی و از بین رفتن علوفه در روستاهای برجک ،عشوند ،بانسره وکرک علیا بودند خسارت وارد شده است.

وی در ادامه به برآورد اولیه خسارت در بخش باغات نهاوند اشاره کرد و گفت: برآورد میزان خسارت‌های وارده به 95هکتار از باغات نهاوند 180میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه بین 30تا 40درصد به باغات نهاوند خسارت وارد شده است، افزود:این خسارت‌ها شامل شکستگی درختان،ماندابی آب در باغات و تا حدودی سرما زدگی بوده که شامل درختان میوه زردآلو، هلو، گردو، گلابی، بادام، سیب و گیلاس است.

خردمند در ادامه به برآورد خسارت به بخش پرورش ماهی نهاوند اشاره کرد و ادامه داد: سه واحد پرورش ماهی در نهاوند خسارت 255میلیون تومانی داشته که در روستاهای بابا رستم ،زرامین علیا و گرد چم بوده که باعث تلف شدن ماهی و بچه ماهی در اوزان 10تا 50گرمی بودند و به تاسیسات پرورش ماهی نیز خساراتی وارد شده که شامل از بین رفتن کانال‌ها و تخریب دریچه‌ها بوده و در سایت بزرگترین پرورش ماهی در نهاوند نیز بیش از 1میلیون و200بچه ماهی از بین رفته که در حال ارزیابی خسارت آن هستیم.

وی با بیان اینکه موج دوم بارش‌ها از شنبه آینده شروع می شود، افزود: عمده ارزیابی‌هایی که انجام شده و برآورد اولیه خسارت صورت گرفته در روستاهای گردچم، فیازمان،گیان، مهین آباد ،حسین آباد، سردوران، ازنهری ، شهرک ،شریف آباد ،احمد آباد، شریف آباد فارسبان،هادی آباد، عبدالملکی، عسگر آباد، معتمد آباد، بالاجوب و لیلان، بوده که بیشترین خسارت در سه روستای بالاجوب، لیلان، ازنهری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 467255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟