سرنوشت غم انگیز بازیگران سریال قصه های مجید پس از 34 سال+زمان پخش مجدد سریال

سریال قصه های مجید : قصه‌های مجید اثری ماندگار از مرحوم کیومرث پوراحمد است که با اقتباس از رمان هوشنگ مرادی کرمانی در سال ۱۳۶۹ از تلویزیون پخش شد. این سریال با بازی درخشان مهدی باقربیگی و پروین‌دخت یزدانیان، تصویری صمیمی و دلنشین از زندگی روزمره یک کودک ایرانی را به‌تصویر کشید. شایان ذکر است این مجموعه که جایزه کتاب برگزیده سال ۱۳۶۴ را نیز به خود اختصاص داد، تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

قصه‌های ساده و صمیمی مجید و خانواده‌اش همراه با موسیقی ماندگار ناصر چشم‌آذر، لحظات شیرینی را برای مخاطبان رقم زد و تا سال‌ها پس از پخش، همچنان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های ایرانی باقی ماند. بسیاری از منتقدان و مخاطبان، سریال قصه‌های مجید را شاهکاری بی‌بدیل در تاریخ سینما و تلویزیون ایران می‌دانند. در ادامه این مطلب سرنوشت بازیگران سریال قصه های مجید را مطالعه خواهیم کرد.

سریال قصه های مجید

مجید و مادربزرگش، دو شخصیت اصلی رمان و سریال قصه‌های مجید، با روابط صمیمانه و داستان‌های جذابشان به یکی از محبوب‌ترین زوج‌های ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شدند. هوشنگ مرادی کرمانی با زبانی ساده و روان دنیای درونی این دو شخصیت را به‌تصویر کشید. کیومرث پوراحمد، یکی از بهترین کارگردان های ایرانی، نیز با اقتباس هوشمندانه از رمان، این شخصیت‌ها را بر پرده تلویزیون زنده کرد. اگرچه تغییر مکان داستان از کرمان به اصفهان، برخی از جزئیات را تغییر داد؛ اما شخصیت‌های اصلی و روابط میان آن‌ها، همچنان جذاب و دلنشین باقی ماند.

اسامی بازیگران سریال قصه های مجید

سریال با شخصیت‌پردازی قوی و موسیقی دلنشین به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های کودک و نوجوان تبدیل شد و همچنان در دل مخاطبان جای دارد. در ادامه به بازیگران این سریال به‌همراه نقش‌هایشان می‌پردازیم.

پروین‌دخت یزدانیان در نقش بی‌بی

سرنوشت-بازیگران-سریال-قصه-های-مجید-3-768x1123

این بازیگر از سال ۱۳۷۰، با ایفای نقش بی‌بی — مادربزرگ مجید — در سریال تلویزیونی قصه‌های مجید به کارگردانی فرزندش، کیومرث پوراحمد پا به عرصهٔ بازیگری نهاد.[۱] سپس در سال ۱۳۷۱ با بازی در فیلم‌های صبح روز بعد و شرم وارد سینما شد. یزدانیان برای بازی در فیلم صبح روز بعد، برندهٔ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم زن از یازدهمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر شد. از دیگر کارهای وی می‌توان به نان و شعر (۱۳۷۲)، مهریهٔ بی‌بی (۱۳۷۳)، خواهران غریب (۱۳۷۴)، شب یلدا (۱۳۷۹) و سریال سرنخ اشاره کرد.

پروین‌دخت یزدانیان پس از ابتلا به بیماری آلزایمر، در ۵ فروردین ۱۳۹۱ درگذشت. پیکرش در گلستان شهدای نجف آباد در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

مهدی باقربیگی در نقش مجید

مهدی باقری

مهدی باقربیگی متولد ۲۱ دی ۱۳۵۶ خورشیدی در اصفهان بازیگر سینما و تلویزیون است. آغاز بازیگری او در سال ۱۳۶۹ و در مجموعه تلویزیونی قصه‌های مجید بود. نشریه دنیای تصویر، کاراکتر مجید در این مجموعه تلویزیونی را به عنوان یکی از ۱۰۰ نقش فراموش نشدنی تاریخ سینما و تلویزیون ایران انتخاب کرده‌است.

مهدی باقری.jpg

او در سال ۱۳۹۲ با شرکت در انتخابات شورای‌شهر اصفهان توانست بیش از ۶۵ هزار رای مردم را به خود اختصاص داده و به عنوان نفر دوم به شورای شهر راه یابد.

جهانبخش سلطانی در نقش ناظم مدرسه، همسایه، همسفر شیراز

سلطانی

جهانبخش سلطانی (زاده ۱۳۳۰ خورشیدی در اصفهان) یک هنرپیشه ایرانی است. وی دارای مدرک تحصیلی دیپلم است. اقای سلطانی فعالیت هنری اش را از دوران دبستان و با نویسندگی و بازیگری شروع کرد و بعد در سال 1345 فعالیت در تئاتر را آغاز کرد و در سال 1367 با ایفای نقش در فیلم «افق» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، قدم به عرصه‌ی سینما گذاشت.

وی بیشتر با سریال مردان آنجلس در سال ۷۷ شناخته شد و شهرت او با بازی در این سریال به اوج رسید. جهانبخش سلطانی به جز بازیگری، نویسنده و کارگردانی تئاتر هم انجام داده است و حالا استاد دانشگاه است.

مرتضی حسینی در نقش آقای حیدری، معلم ریاضی و ورزش

مرتضی حسینی سمت چپ و محمدعلی میانداری سمت راست

مرتضی حسینی متولد سال 1339 بازیگر سینما و تلویزیون است. از مهم‌ترین آثار مرتضی حسینی می‌توان به بازیگری در سریال قصه‌های مجید، سریال سایه بان و فیلم صبح روز بعد اشاره کرد. حسینی در سال 1370 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در اثر مهمی بازی کرده است. اثر مهم مرتضی حسینی در این سال، بازیگری در سریال قصه‌های مجید به کارگردانی کیومرث پوراحمد محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی مرتضی حسینی بازی در سریال قصه‌های مجید بوده است. مرتضی حسینی سال 1370 سریال قصه‌های مجید نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با کیومرث پوراحمد همکاری داشته است.

مرتضی حسینی توانست با بازی در سریال قصه‌های مجید تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر پروین دخت یزدانیان، مهدی باقربیگی، محمدعلی میاندار و جهانبخش سلطانی بر تجارب او افزود. وی در نقش‌های آموزگار ریاضی؛ ادبیات، ورزش و علوم ایفای نقش کرد. وی در خصوص خاطره‌انگیزترین سکانس‌های این سریال اظهار داشت: وقتی معلم ورزش مجید بودم نمره ورزش او را ۶ دادم، اما مجید اصرار داشت که نمره من کم است و یک روز بی‌بی را به مدرسه آورد و قرار شد جلوی بی‌بی از وی امتحان بگیرم.

جمشید صدری در نقش مدیر مدرسه

صدری

جمشید صدری به عنوان بازیگر در برخی فیلمها مشارکت کرده است: نان و شعر درباره آن است که: « مجید» که در نانوایی کار میکند، شعرش را برای چاپ به یکی از مجلات فرستاده است و در آرزوی مشهور شدن به سر می برد. « مجید» با پیدا کردن صفحات پراکنده ای از کتاب «بینوایان» به خواندن این کتاب علاقه مند میشود، اما امکان دسترسی به آنرا ندارد.

«مجید» کتابی به قطع «بینوایان» از کتابخانه شوهر خواهرش برمی دارد تا آن را با کتاب «بینوایان» که در کتابخانه عمومی شهر دیده است، عوض کند. غافل از اینکه چک شوهر خواهرش در میان ص فحات آن کتاب قرار دارد و این آغاز ماجراها و گرفتاری های مجید می شود…

در این فیلم جمشید صدری با رضا سعیدی, کیومرث پوراحمد, فرشته طائرپور, بهمن اردلان, پرویز ملک زاده, وحید نیکخواه آزاد, محمود سماک‌باشی, مسعود بهنام, پروین دخت یزدانیان, محمد علی میان دار, زهرا برومند, بابک برزویه, محسن ملکی, مهدی باقر بیگی, آسیه کلانی, زهره طاعی, سارا سلطانی, حسن اکبری, ناصر اعتزازی, مهران ریحانی, ابوالحسن زارع, محمد اعتزازی, اکبر گلستانی, محمدعلی اتراک, علی براتی, حسن شبان‌روزی, جمال هدایی, حمید کرمانی, اکبر جمشیدی همکاری کرده است.

صبح روز بعد درباره آن است که: قصه ی اول: جدول ضرب – مجید ریاضی اش ضعیف است، دبیر ریاضی جدول ضرب را ہا تسبیح از او می پرسد. برای مجید تسبیح کابوس میشود. مجید در جستجوی راهی است که از این کا بوس خلاص شود، اما بیشتر به مخمصه میافتد… قصه ی دوم: تشویق – مجید یک بار از ریاضی چهارده میگیرد. آقای ناظم میخواهد سر صف درباره مجید صحبت کند. مجید تصور می کند قرار است تشویق شود. در حالی که مشکل تازه ای در راه است…..

قصهٔ سوم: آقای ناظم – معلم نازنین ادبیات عوض شده و آقای ناظم موقتاً کلاس را اداره میکند. انشاء مجید بسیار بکر و جالب است. ولی برای مجید دردسر تازه ای درست می کند… در این فیلم جمشید صدری با کیومرث پوراحمد, جهانبخش سلطانی, عظیم جوان روح, پروین دخت یزدانیان, محمد علی میان دار, حسن زاهدی, مهدی باقر بیگی, مرتضی حسینی, خسرو کیوان مهر همکاری کرده است.

سیمین درباره آن است که: در پی خشک شدن رودخانه زاینده رود، چاه ها و قنات های روستاهای هم‌جوار آن نیز کم کم رو به بی‌آبی رفته‌اند. زمین‌های کشاورزی حاصلخیزی خود را از دست داده و روستاها خالی از سکنه شده اند. ساکنان آن به شهرهای اطراف مهاجرت کرده. در این فیلم جمشید صدری با لاله اسکندری, محمد رضا هدایتی, مریم نقیب, محمد فیلی, خزر مهران فر, پری کربلایی, علی بهادری, محمد فضیله, مرتضی آتش زمزم, کاووس آقایی, سپیده مظاهری همکاری کرده است.

محمدعلی میانداری در نقش معلم سخت‌گیر ریاضی

میانداری

محمدعلی میاندار از بازیگران تئاتر و کارمند اداره ارشاد اسلامی و یکی از معلمین فیلم قصه‌های مجید که در نقش معلم ریاضی بازی می‌کرد. در خصوص بازی در این نقش اظهار داشت: سال ۶۷ بود که کیومرث پوراحمد نوشته‌های هوشنگ مرادی کرمانی را با شرایط اصفهان تطبیق داد و قصه‌های مجید را ساخت که همه ما در زندگی و مدرسه تجربه کردیم.

یادم می‌آید پوراحمد از بازیگران دعوت کرد تا برای تست‌های فیلم شرکت کنند و من هم که بازیگر تئاتر بودم به تست‌ها رفتم و برای نقش معلم ریاضی انتخاب شدم. وی افزود: خاطرات بسیاری از این فیلم دارم که از جمله آن‌ها سکانسی است که قرار بود از مجید جدول ضرب بپرسم و بلد نبود. در منزل به حفظ جدول ضرب می‌پرداخت و بازهم در کلاس درس نمی‌توانست پاسخ دهد.

و من هم با دانه‌های آن تسبیح معروف غلط‌هایش را می‌شمردم و بعد قرار بود به‌خاطر هر جوابی که به‌اشتباه پاسخ می‌داد او را با چوب تنبیه کنم و چوب از کنار دستش را رد کنم، اما خود مجید می‌گفت نه چوب را کف دستم بزن.

بیژن رافعی در نقش آقای احمدی، معلم انشا

بیژن رافعی

بیژن رافعی هنرمند رادیو وتلویزیون در سال 1330 در شهر کرد متولد شد و در خانواده ایی فرهنگی به رشد و تعالی رسید. قصه‌های مجید یک مینی‌سریال ایرانی محصول سال ۱۳۶۹ به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد بر پایهٔ کتابی به همین نام از هوشنگ مرادی کرمانی که از شبکه یک پخش می‌شد. در نقش‌های اصلی پروین‌دخت یزدانیان و داوود فتحعلی‌بیگی به ایفای نقش می‌پردازند.

کدخبر: 1045032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی امیدی
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی