زنان از فردا با گواهینامه خداحافظی کنند / قانونی جدید بیان شد

به گزارش رکنا، بر اساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجارت تعیین شده است جرم محسوب می شود. “ . با توجه به اینکه تاکنون برای موتورسواری بانوان هیچ مجازاتی تعیین نشده است پس از نظر قانونی دریافت گواهینامه موتور  عمل جرم نیست اما در قانون کشو ر هتوز هیچ ماده ای در خصوص مجور برای صدور گواهینامه بانوان قید نشده است.

طبق ماده 26 آیین نامه قانون راهنمایی و رانندگی هرکس بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی نماید. باید گواهی‌نامه متناسب‌رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد. با متخلفان برابر قوانین و مقررات رفتار می‌شود.

منشا عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت بانوان به تبصره ابهام برانگیز ماده 20 قانون راهنمایی رانندگی برمی گردد :

ماده20ـ قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب می شود. و مأموران موضوع ماده(2) این قانون موظفند، ضمن صدور قبض جریمه برای توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.

معمولا تبصره برای روشن شدن و توضیح بیشتر یک ماده قانونی آورده می شود. اما اگر به متن ماده و تبصره آن نگاه کنیم متوجه می شویم که ماده 20 در مورد انواع تخلفات موتورسیکلت سواران توضیح می دهد و تبصره ماده 20 در مورد یک موضوع دیگر.

اما همین تبصره منشا عدم صدور گواهینامه برای خانم ها شده است.

نظر پلیس راهور در مورد صدور گواهینامه بانوان

پلیس راهور اعلام کرده است در صورت قانونی شدن صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان از سوی مجلس به هیچ وجه با آن مخالف نبوده و براساس قانون عمل خواهد کرد.

در قانون به صراحت اعلام شده است هر فردی که گواهینامه رانندگی نداشته باشد اعم از بانوان یا آقایان فرقی این افراد اجازه رانندگی با وسیله نقلیه ندارند و پلیس با مشاهده این متخلفین به صورت قانونی با آنها برخورد خواهدکرد .

اما لازم است بدانید موتورسواری بانوان در پیست کاملا آزاد است و حتی ایران تیم ملی موتورکراس بانوان هم دارد و در مسابقات بین المللی نیز مشارکت می کند.

 

کدخبر: 1050378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی