افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر؛ کلید حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شینا انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، مدتی پیش  در خصوص ناترازی انرژی که به یکی از چالش‌های بزرگ محیط زیستی تبدیل شده است، اظهار داشت: «ناترازی انرژی در فصول سرد ما را به استفاده از سوخت‌های سنگین وادار می‌کند و این مسئله، همزمان با وارونگی دما، سلامتی شهروندان را به‌طور جدی تهدید می‌کند.» اما تا کنون چه موانعی بر سر راه ایجاد بستر مناسب برای حاکمیت انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته است؟

قادر شریفی مخترع

قادر شریفی، پژوهشگر حوزه آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، در گفتگو با خبرنگار رکنا درباره اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در شرایط کنونی کشور گفت: «شرایط اقلیمی کنونی ما را ملزم می‌کند تا به‌طور جدی‌تر از منابع تجدیدپذیر استفاده کنیم.» او تأکید کرد که این اقدام یک ضرورت اساسی است.

شریفی افزود: «یکی از منابع تجدیدپذیر در دسترس، انرژی خورشیدی است که به‌طور رایگان در اختیار ما قرار دارد. با بهره‌برداری از انرژی و نور خورشید می‌توانیم آلودگی‌ها را کاهش دهیم.» او همچنین به این نکته اشاره کرد که بسیاری از مناطق کشور دارای تابش مناسب خورشید هستند و با ایجاد مزارع پنل‌های خورشیدی می‌توانیم از این منبع بهره‌برداری کنیم.

این کارآفرین ادامه داد: «کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های تولید برق و در نتیجه کاهش آلودگی، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. طبق آخرین بررسی‌ها، انرژی برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر حتی در چین برای نسل‌های آینده در باتری‌های بزرگ ذخیره می‌شود.»

شریفی در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر، به‌ویژه در سال‌های ۹۵ و ۹۶، سرمایه‌گذاری در این بخش رونق خوبی داشته است؛ به‌طوری که بعد از امضای برجام، توانستیم فاینانسرهای خارجی جذب کنیم و مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی انجام دهیم.»

او یادآور شد: «در اوایل کار خود در این حوزه، من با یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران همکاری کردم. آن زمان من سن کمی داشتم، اما خوشبختانه با آن‌ها ارتباط برقرار کردم و آن‌ها نیز تمایل داشتند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. اما پس از پایان برجام و روی کار آمدن ترامپ، اوضاع به هم ریخت و از آن زمان، انرژی‌های تجدیدپذیر مورد توجه هیچ دولتی قرار نگرفت.»

شریفی همچنین به تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: «ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اطمینان از امنیت این حوزه برای سرمایه‌گذاران، گام مهمی در این مسیر است.»

او در ادامه تأکید کرد: «تحقق این اهداف با توجه به تورم متغیر کشور بسیار مهم است. تورم سالانه چندین بار افزایش می‌یابد و این موضوع، ریسک زیان‌دهی پروژه‌ها را بالا می‌برد. برای سرمایه‌گذار، توجیه اقتصادی ندارد که نیروگاه‌های بزرگ احداث کند و سرمایه‌اش چند سال خواب کند، در نتیجه ترجیح می‌دهد به جای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی، به فعالیت‌های وارداتی و صادراتی بپردازد که در آن‌ها بازدهی سریع‌تری دارد.»

شریفی به سخنان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: «اینکه در این زمینه صحبت شده است، بسیار امیدوارکننده است. اقدام و عمل دولت می‌تواند تغییرات اساسی در احیا و حفظ اکوسیستم ایجاد کند. ایجاد نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر زمانی موفق خواهد بود که قیمت خرید تضمینی برق افزایش یابد.»

این فعال حوزه انرژی تأکید کرد: «سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند تغییر سیاست‌های کلان است. برای راه‌اندازی یک نیروگاه خوب و درجه یک، حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان به ازای هر مگاوات سرمایه‌گذاری نیاز است و دولت باید قیمت خرید تضمینی برق را افزایش دهد.»

شریفی همچنین بر اهمیت بهبود روابط با دیگر کشورها و ایجاد روابط بانکی تأکید کرد و گفت: «تحریم‌ها مانع جذب سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند و بهبود روابط با جهان می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.»

او در پایان با تأکید بر قیمت خرید تضمینی برق از سوی دولت، گفت: «قیمت هر مگاوات برق ۱۶۰۰ تومان است که برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و باید افزایش یابد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با احداث نیروگاه‌های بزرگ، ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهند.»

کدخبر: 1045353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟