درمجلس تنها لایحه ای که مطرح است و محوریت زنان دارد،لایحه عفاف
و حجاب است است/معاونت زنان ریاست جمهوری باید نیازهای دختران نسل زد را بشناسد

زهرا نژاد بهرام استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان درباره انتخاب معاونت زنان ریاست جمهوری به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: شناسایی نیاز‌های زنان در گام اول امور معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری باید باشد. باید توجه داشته باشد که با توجه به آینده‌ای که در انتظار زنان است تصمیم‌گیری کند.

جوان بودن معاونان و مشاوران رئیس جمهور مهم است

این فعال دانشگاه با  این اعتقاد که انتظار دارد علاوه بر این معاونت یکی دیگر از معاونت‌ها و یکی مشاوران عالی رئیس جمهور زن باشد افزود: یکی از مؤلفه‌هایی که برای توسعه کشور باید مورد اهمیت قرار بگبرد جوان بودن معاونین، مشاورین کابینه است، که تاکنون این انتظار برآورده نشده است. از آقای رئیس جمهور درخواست می‌کنیم به این مهم اهمیت بدهند و از ظرفیت جوانان و زنان در اداره دولت استفاده کنند.

سن مدیران میانی نباید با جمعیت جوان کشور فاصله زیادی داشته باشد

او با تأکید بر اینکه نباید فاصله مدیران میانی و تصمیم‌گیران با سن جمعیت کشور که جوان است زیاد باشد ادامه داد: این مهم است که مدیران با جامعه فاصله زیادی نداشته باشند. این طور بیشتر می‌توانند نیاز‌های نسل جدید را درک و برای آن چاره جویی کنند.

زنان باید نیمی از سهم مدیریت کشور را در دست داشته باشند

این استاد دانشگاه علاوه بر این گفت: نگاه به توانمندی‌های زنان باید به گونه‌ای باشد که آنان را در دنیا مطرح کند و در واقع نیمی از سهم مدیریت کشور را در دست داشته باشند. این موضوع همیشه در حد شعار بوده اما به نظر می‌آید این بار باید به آن جامه عمل پوشاند.

قوانین با توجه به نیاز جامعه باشد نه درخواست عده ای تندرو

نژاد بهرام درباره تصویب قوانین حمایت‌کننده از زنان گفت: در دوره پیش تنها قانونی که در مجلس پیگیری شد لایحه عفاف و حجاب بود در حالی که لایحه خشونت علیه زنان سالهاست بلاتکلیف مانده است.قوانین باید با توجه به نیازهای زنان اولویت بگیرد نه به خواست عده ای تندرو که زنان و نیازهایشان در مراتب پائین تر است.

او با تأکید بر اینکه نیاز‌های زنان باید مورد مطالعات قرار بگبرد گفت: نسل‌های مختلف زنان درجامعه نیاز‌های متفاوتی دارند که باید‌ از سوی معاونت زنان مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد و بر این اساس برای زنانی که آینده ساز کشور هستند برنامه‌ریزی شود.

مشارکت زنان در مدیریت کشور می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کند

نژادبهرام همچنین ادامه داد: مشارکت زنان در مدیریت کشور در طبقات مختلف می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کند. با نگاه ویژه‌ای که به نیاز‌های « زنان نسل زد » خواهد داشت آنان را برای ورد به جامعه آماده کند و یا جامعه را برای ورود «زنان نسل زد» بسترسازی کند.

مسئولان بدانند که برای نسلی متفاوت با تمام نسل های قبلی در حال تصمیم گیری هستند

این فعال مدنی افزود: امروزه با رشد شبکه‌های مجازی تعیین‌کننده در عرصه‌های مختلف باید پذیرفت که نسلی که داریم برای آن‌ها تصمیم می‌گیریم نسلی متفاوت از همه نسل‌های تا کنون است زنان این نسل فارغ از چهارچوب‌هایی که به نسل‌های پیشین القاء شده است عمل می‌کنند و پیش‌بینی نیاز‌هایشان کار دشورای است.

از ژاپن یاد بگیریم

نژاد بهرام با اشاره به تجربیات کشور ژاپن در آموزش جوانان برای مدیریت کشور افزود: در ژاپن همیشه در جلسات مدیران رده بالا چندین جوان حاضر هستند تا کسب تجربه کنند و برای مدیریت کشور آماده شوند و بتوانند در مذاکرات بین‌المللی حافظ منافع کشور باشند.

 

کدخبر: 1026931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟