سالانه بیش از 4000 نفر در ایران با اقدام به خودکشی میمیرند/  75 درصد زیر 50 سال هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز جهانی پیشگیری از خودکشی در ۱۰ سپتامبر برگزار می شود، روزی است برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن؛ اما شرایط ایران چگونه است؟

در این خصوص خبرنگار رکنا با حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی به گفت و گو نشست.

او در ابتدا در پاسخ به اینکه آیا این آمار که در ایران، سالانه 4000 نفر بر اثر خودکشی فوت می کنند درست است یا خیر گفت: آمار بیشتر از این ارقام است.

حمید پیروی در ادامه افزود: خودکشی در ایران، نسبت به سالهای قبل رشد داشته است ولی نسبت به میانگین جهانی وضعیت بهتری داریم. با این وجود، اینکه خودکشی در ایران رو به افزایش است، ما را به میانگین جهانی نزدیک می کند و اگر با همین فرمان پیش برویم، تا چند سال آینده، از میانگین جهانی ۹.۵ خودکشی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، ممکن است عبور کنیم.

نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی تاکید کرد: عوامل اجتماعی نقش زیادی در میل به خودکشی افراد دارند. همچنین مسائل اقتصادی، رفاه، شغل، دستمزد، خدمات بهداشت و روان، سواد، خود مراقبتی و... نیز از جمله عواملی است که رسیدگی به آن می تواند میل به خودکشی را در افراد بکاهد.

وی افزود: طبق آمار جهانی، ۹۰ درصد افرادی که خودکشی کرده اند در هنگام خودکشی به یک اختلال روانشناختی مبتلا بوده اند که ۶۰ درصد از آن، مربوط به افسردگی است؛ لذا می توان گفت افسردگی در بالا رفتن میل به خودکشی افراد بسیار موثر است.

حمید پیروی با اشاره به اینکه اقدام به خودکشی در زنان بیشتر است، گفت: با این وجود، خودکشی منجر به مرگ در مردان بیشتر است آن هم به این دلیل است که روش هایی مردان برای خودکشی انتخاب می کنند کشنده تر است.

او در ادامه به سن خودکشی در کشور اشاره کرد و گفت: در دنیا، 57 درصد موارد خودکشی برای افراد زیر 50 سال است ولی در ایران این رقم بالاتر و بالاتر از 75 درصد است. اینکه 75 درصد موارد فوتی مربوط به خودشکی، برای افراد زیر سن 50 سال است، نشان از آن دارد که سرمایه های انسانی کشور، دست به چنین اقدامی می زنند که می بایست از آنها محافظت کرد.

نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی تاکید کرد: امیدورام در دولت آقای پزشکیان، برنامه ملی پیشگیری از خودکشی در ایران که در شهریور 1401 ابلاغ شده است اجرایی شود. مردم باید عوامل خطر و نشانه های هشدار را بشناسند؛لذا نمی توانیم راجع به خودکشی صحبت نکنیم.

وی در پایان افزود: باید در آموزش و پرورش و دانشگاه ها، راحت تر در مورد آموزش علمی پیشگیری از خودکشی صحبت شود و همچنین رسانه ها نیز در این مسیر به اطلاع رسانی بپردازند. همچنین می بایست با فروشندگان موادی که باعث مرگ و میر می شوند و در دسترس قرار دارند، برخوردهای شدیدتی صورت بگیرد.

کدخبر: 1038535 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟