با صاحبخانه هایی که خارج از قانون؛ نرخ اجاره را افزایش بدهند برخورد می‌شود/ مستاجران تا 5 سال فرصت شکایت دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها مستاجران از نجومی تر شدن اجاره بها در شهرهای بزرگ به خصوص تهران خبر می دهند و تاکید دارند که صاحبخانه ها به مصوبه ای که تایید سه قوا رسیده است بی توجه هستند و نرخ های تا 100 درصد افزایش کرایه نسبت به سال گذشته را برای مستاجران مطرح می کنند.

این درحالی است که طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، در این قانون مالکین اجازه ندارند بیش از 20 درصد برای یکسال افزایش اجاره بها داشته باشند ،اما بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار رکنا این قانون در کف جامعه اجرا نمی شود و مستاجرین با رقم های نجومی مسکن خود را تمدید و یا اجاره می کنند.

  مجید گودرزی در پاسخ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بعد از دو سال کش و قوس در مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی اجاره مسکن در مجلس تصویب شد اما  با اظهار تاسف،این قانون  در جامعه اجرا نشده است و ضمانت اجرایی ندارد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: بازار مسکن یک بازار رها شده بود  و  تصویب این قانون   یک گام رو به جلو بود و با این مصوبه بازار مسکن صاحب قانون شده اما تا کنون در جامعه و دستگاه های ذی ربط اراده ای برای اجرای آن دیده نمی شود.

 او ادامه داد:تا زمانی که بتوانیم موجرین را مجاب کنیم که از این قانون تبعیت کنند زمان زیادی نیاز است،رسانه ها  نقش خوبی می توانند داشته باشند،باید به ترویج و اطلاع رسانی آن کمک کنند.

 او تاکید کرد: بر اساس قانون کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی ،مستاجرین می توانند تا 5 سال بعد از  اجرای قرار داد از موجرین متخلف شکایت کنند.

او درباره تورم مسکن ادامه داد:موجرین تورم مسکن در یک رویه غلط ناشی از تورم کل جامعه می دانند در حالی که این موضوع غلط است،افزایش اجاره  بهای املاک خود به تنهایی منجر به افزایش بخش بزرگی از تورم می شود.

 

کدخبر: 1038959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟