معرفی ترمینال های اتوبوسرانی تهران

برای خرید بلیط اتوبوس از تهران به مقصدی دیگر، کدام پایانه مسافربری را انتخاب می‌کنید؟ در تهران چند ترمینال برای سفرهای زمینی وجود دارد؟ اگر این پایانه‌ها را بشناسید قطعا دغدغه‌های شما برای خرید بلیط کم‌تر می‌شود.

تهران قطب اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید. ازاین‌رو تعداد مسافرانی که این شهر را برای سفر کاری، تفریحی یا حتی درمانی انتخاب می‌کنند زیاد است. پس نمی‌توان انتظار داشت تنها یک پایانه اتوبوس‌رانی، پاسخ‌گوی نیاز این تعداد مسافر باشد. در این مقاله با ترمینال‌های تهران و امکانات کلی آن‌ها آشنا خواهید شد.

پایانه بزرگ آزادی تهران (غرب)

با خرید بلیط اتوبوس از پایانه آزادی غرب می‌توانید به شهرهای مختلف در داخل و خارج از کشور سفر کنید. این ترمینال به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافربری کشور شناخته می‌شود و حدود 50 هکتار وسعت دارد. ساختمان ترمینال از 2 طبقه تشکیل شده و در تمام روزهای سال پذیرای گردشگران است. این مجموعه فعالیت خود را از سال 1375 آغاز کرد.

ازنظر موقعیت مکانی باید گفت این ترمینال مسافربری در میان بزرگ‌راه ‌محمد علی جناح، برادران شهید رحمانی، شیخ فضل‌الله نوری و جاده مخصوص‌ کرج قرار دارد. پس می‌توان آن را به‌عنوان یک پایانه مسافربری با دسترسی خوب معرفی کرد.

از پایانه غرب امکان‌ رزرو بلیط به مقصد شهرهای مختلف ازجمله ارومیه، اردبیل، رشت، مشهد، ابهر، یزد، بانه، سنندج، شیراز، کرمانشاه، رامسر و بسیاری دیگر از شهرهای ایران وجود دارد.

ضمن اینکه برای خرید بلیط اتوبوس به مقصد شهرهای خارج از کشور مانند استانبول، باتومی، تفلیس و

آنکارا نیز می‌توان روی خدمات ترمینال غرب حساب کرد. واحدهای موجود در طبقه اول آن خدمات فروش بلیط را ارائه می‌دهند و در طبقه دوم، دفاتر اداری فعالیت می‌کنند.

ترمینال مسافربری خزانه (جنوب)

با خرید بلیط اتوبوس اصفهان تهران معمولا مقصد نهایی ترمینال جنوب است. به‌طور کلی باید گفت اگر ساکن شهرهای جنوبی هستید بهتر است ترمینال خزانه را انتخاب کنید. این پایانه اتوبوس‌رانی، قدیمی‌ترین ترمینال در شهر تهران است که در سال 1353 کار ساخت آن آغاز و در سال 1358 افتتاح شد.

ترمینال خزانه، دارای 3 طبقه و حدود 17 هکتار مساحت است. 20 تعاونی در طبقه اول پایانه مسافربری جنوب به ارائه خدمات می‌پردازند و در طبقات بالایی آن امکاناتی نظیر رستوران، دفاتر دژبانی ارتش، سپاه، ناجا، نمایندگی وزارت راه و مدیریت ترمینال فعالیت دارند.

ترمینال خزانه مسیرهای مختلفی را پوشش می‌دهد اما تمرکز آن به ارائه خدمات به مسافران جنوبی معطوف شده است. با انتخاب این ترمینال می‌توان بلیط اتوبوس را به مقصد شهرهایی مانند اهواز، بندرعباس، بوشهر، اصفهان، دزفول، کاشمر، کاشان، یزد، یاسوج، عسلویه، اراک، شهرکرد، شوشتر و شیراز رزرو کرد.

ترمینال جنوب در بزرگ‌راه بعثت، روبه‌روی کارخانه روغن نباتی قو واقع شده است. از امکانات کلی این پایانه می‌توان به تلفن گویا، جایگاه سوخت، درمانگاه، آکواریوم، خرازی، فروشگاه، نمازخانه، اتاق مادر و کودک، پارکینگ، کارواش، خودپرداز، جایگاه سوخت، غرفه کتاب و کلانتری 208 اشاره کرد.

معرفی ترمینال شرق (تهران‌پارس)

پایانه شرق که آن را با نام تهران‌پارس نیز معرفی می‌کنند از دیگر ترمینال‌های بزرگ تهران به‌شمار می‌آید که حدود 5.3 هکتار وسعت دارد. این ترمینال در سال 1360 افتتاح شد و ازاین‌رو به‌عنوان دومین پایانه مسافربری تاسیس‌شده در پایتخت شناخته می‌شود.

با خرید بلیط اتوبوس از این ترمینال می‌توانید به شهرهای مختلف ایران ازجمله اصفهان، آمل، قم، بابلسر، یزد، گرگان، اصفهان، بابل و سمنان سفر کنید. خدمات موجود در این پایانه بسیار پیشرفته هستند و‌ برخی بر این باورند که طی سال‌های آینده، لقب بزرگ‌ترین ترمینال خاورمیانه را به‌دست می‌آورد.

از خدمات کلی موجود در این ترمینال می‌توان به نمازخانه، اتاق مادر و کودک، دستگاه خودپرداز، خانه سلامت، سالن ورزشی، تلفن برای افراد دارای معلولیت، جایگاه سوخت گازوئیل، اورژانس شبانه‌روزی، سالن انتظار مسافر، کیوسک اطلاعات، خوابگاه برای رانندگان، خانه سلامت و ایستگاه آتش‌نشانی اشاره کرد.

معرفی ترمینال بیهقی (آرژانتین)

پایانه مسافربری بیهقی در تهران، میدان آرژانتین، پارک‌سوار بیهقی واقع شده است. خرید بلیط اتوبوس از این ترمینال، روشی معتبر برای داشتن سفری لذت‌بخش است. تعاونی‌های مطرح بسیاری مانند سیروسفر، ایران‌پیما و همسفر خدمات خود را در این ترمینال ارائه می‌دهند.

از امکانات کلی پایانه بیهقی که وسعتی حدود 13.5 هکتار دارد و در سال 1370 به بهره‌برداری رسید می‌توان به مسجد، اتوماسیون حمل بار، کافی‌شاپ، رستوران، کتابخانه، خانه سلامت، تلفن همگانی، ویلچر، پارک کودک، پارکینگ و فروشگاه اشاره کرد.

نحوه خرید بلیط اتوبوس از پایانه‌های تهران

بهترین روش برای خرید بلیط از تعاونی‌های مختلف ترمینال‌های تهران، انتخاب روش آنلاین است. با کمک سامانه‌ اسنپ تریپ می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، بلیط خود را در مبدا یا مقصد یکی از ترمینال‌های معرفی‌شده رزرو کنید تا دسترسی به پایانه یا مقاصد گردشگری مورد نظر، آسان باشد.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید با خرید بلیط اتوبوس به تهران سفر کنید بهتر است پایانه‌های مسافربری آن را بشناسید و از موقعیت مکانی آن‌ها اطلاع یابید. با این کار می‌توانید بلیط خود را به‌گونه‌ای رزرو کنید که اتوبوس، شما را در نزدیک‌ترین ترمینال به مکان اقامت پیاده کند. پایانه‌های مسافربری این شهر عبارت‌اند از بیهقی، جنوب، آزادی (غرب) و تهران‌پارس.

سوالات متداول

در تهران چند پایانه مسافربری وجود دارد؟

تهران پایتخت ایران و از بزرگ‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. به‌دلیل حضور همیشگی گردشگران در این شهر، 4 ترمینال بزرگ با نام‌های ترمینال آزادی (غرب)، جنوب (خزانه)، بیهقی و شرق (تهران‌پارس) در آن ساخته شده است.

آیا ترمینال‌های تهران خدمات کاملی ارائه می‌دهند؟

اگر نسبت به خرید بلیط اتوبوس و سفر زمینی به این شهر تردید دارید باید بدانید که ترمینال‌های تهران دارای امکانات مدرن و خدمات رفاهی مطلوب ازجمله کتابخانه، رستوران، فروشگاه، درمانگاه، نمارخانه، استراحت‌گاه و خودپرداز هستند.

قدیمی‌ترین پایانه اتوبوس‌رانی تهران کدام است؟

اولین ترمینالی که در تهران به بهره‌برداری رسید خزانه است. مسافران جنوب کشور، برای رسیدن به مقصد خود باید این پایانه اتوبوس‌رانی را انتخاب کنند.

کدخبر: 1038637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟