به اتباع افغانستانی کارت بانکی و سیمکارت بدهید تا مسیر حرکتشان مشخص باشد / بدون امکان پیگیری مسیر تردد، ممکن است هرخلافی را مرتکب شوند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها اخبار پیرامون اخراج اتباع افغانستانی از ایران بسیار شنیده می شود. عده ای موافق و عده ای نیز مخالف سرسخت آن هستند. چندی پیش سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به خبرآنلاین گفته بود: «همه می‌دانند که ما الان توان اخراج مهاجرین و آوارگان غیرقانونی عراقی و افغانستانی از ایران را نداریم، در دورترین نقطه کشور هم دارند کار می‌کنند، اصلاً نمی‌دانیم کجا هستند؛ چراکه شناسنامه‌ای از این گروه‌ها نداریم؛ اما شما وقتی وارد کشور دیگری می‌شوید از آن‌جا که مجوز دارید کاملاً شما را رصد می‌کنند، این‌که توانایی فرد چیست از کجا آمده است چرا آمده است همه این موارد را می‌دانند، یعنی اطلاعات آدم‌ها را به‌روز شده در اختیار دارند، درحالیکه ما از مهاجرهایی که وارد کشور ما شدند چیزی نداریم.»

در این خصوص که چرا امکانی برای رصد اتباع غیرمجاز در ایران به وجود نمی آید، اردشیر گراوند ، پژوهشگر اجتماعی به رکنا گفت: قدم اول در مدیریت اتباع، شناسایی است. حکومت اگر بخواهد کاری برای اتباع انجام دهد، برای اتباعی که فعلا در کشور هستند، برخی امور از جمله دریافت کارت بانکی و سیمکارت موقت را برایشان آسان بگیرند. علت این است که تکلیف پول هایی که این افراد در می آورند روشن شود.

وی در ادامه افزود: از سویی دیگر، مسیر حرکت این افراد با کارت کشیدن در مغازه های مختلف و همچنین تماس هایی که با سیمکارت هایشان می گیرند، مشخص می شود. اینکه هیچ امکانی به این افراد داده نشود، موجب خواهدشد تا هر خلافی که بگویید را مرتکب شوند و امکانی هم برای پیدا کردنشان وجود نداشته باشد.

کدخبر: 1037784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟