مرمت عمرات کلاه فرنگی قزوین در گرو تخصیص منابع / از یادگاری نویسان در این بنا شکایت کرده ایم + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در گفت و گو با رکنا در خصوص آخرین خبرها از مرمت کاخ چهل‌ستون قزوین، مشهور به کاخ کلاه فرنگی گفت: در سنوات گذشته، اقدامات مرمتی و عملیات مرمت تکمیلی بر اساس دستورالعمل ها در این کاخ انجام شده است. بخش هایی که به مرمت استحفاظی نیاز داشتند نیز با اندود مناسب، به همراه مصالح مناسب، تثبیت شده اند.

وی در خصوص یادگاری نویسی روی دیوارهای این کاخ تاریخی نیز افزود: بخش عمده ای از یادگاری نویسی ها متعلق به زمان های گذشته است. در حال حاضر، در راستای جلوگیری از هرگونه آسیب رساندن به این بنا، حفاظت را بالا برده ایم. اقدامات حفاظتی انجام شده شامل اندودهای تثبیت، نصب دوربین های مداربسته، نصب محافظ های شیشه ای و... بوده است.

خزائلی در ادامه تاکید کرد: به طور ویژه، در راه پله این بنا، به دلیل موقعیت مکانی آن، تعداد زیادی دوربین استقرار داشته اند. همچنین با یک لایه محفاظ شیشه ای، از این دیوارها حفاظت می شود. در این بنا، یادگاری نویسی بسیار کم و تقریبا نزدیک به صفر است؛ ولی موارد اندکی در گذشته داشته بودیم که تصاویر متخلفان در دوربین های مداربسته را ثبت و ضبط کرده و پرونده این افراد را به مراجع قضایی ارسال کرده ایم که در حال رسیدگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تصریح کرد: برای مثال در سال 1401 یک پرونده یادگاری نویسی داشتیم که فرد متخلف، ابراز کرد که این کار از روی ناآگاهی انجام شده است. به طور کلی وقتی چنین مواردی پیش می آید و از متخلفان شکایت می شود، آنها در مراجع قضایی ابراز ندامت و پشیمانی می کنند؛ البته لازم به ذکر است که بر اساس مجازات های پیشبینی شده در قانون با این افراد برخورد می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مرمت تکمیلی این بنا همچنان باقی مانده است و جزء امورات در دست اقدام ما است. بخش دشوار مرمت این بنا، مربوط به نقاشی های سرستون ها و تزئینات زیر شیروانی بود که طی دو الی سه سال گذشته، بیشتر منابع را صرف مرمت این بخش کردیم. در واقع، بیش از سه چهارم نقاشی های زیر شیروانی در تراس طبقه دوم انجام شده است که اگر اعتبارات تخصیص پیدا کند، تا پایان سال 1403، مرمت این بخش تکمیل می شود.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در پایان گفت: بعد از آن وارد حوزه مرمت بخش های داخلی خواهیم شد و با حفظ لایه های تاریخی، با گذر کردن از مراحل قانونی، وارد حوزه مرمت تزئینات کاخ می شویم. با این اوصاف، امسال وارد حوزه مرمت تزئینات فضاهای داخلی نخواهیم شد در سال 1404 چنین اتفاقی انجام خواهد شد.

کدخبر: 1001379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟