چگونه مدیر عامل شویم؟ مسیر شغلی و اما و اگرها

چگونه مدیر عامل شویم؟ 6 راه برای مدیرعامل شدن

اگر از خودتان می‌پرسید چگونه مدیرعامل شویم؟ در پاسخ باید بگوییم که مدیر عامل شدن (CEO) یکی از بلندپروازانه‌ترین اهداف شغلی است و نیاز به ترکیبی از تجربه، مهارت‌های رهبری و توانایی استراتژیک دارد. تبدیل‌شدن به یک مدیر عامل معمولاً از طریق یک مسیر شغلی متنوع صورت می‌گیرد. در اینجا مراحل اصلی و راهکارهایی که به شما کمک می‌کنند تا به سمت مدیرعاملی پیش بروید آورده شده است:

1.     تحصیلات و آموزش

برای پاسخ به سؤال چگونه مدیر عامل شویم اول می‌گوییم که باید تحصیل کنید! کسب مدرک در زمینه‌های مرتبط با مدیریت، تجارت، اقتصاد یا رشته‌های فنی می‌تواند شروع خوبی باشد. MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هم اغلب برای کسانی که می‌خواهند در پست‌های ارشد مانند مدیر عامل فعالیت کنند، توصیه می‌کنیم.

البته به صنعتی که قرار است در آن مدیرعامل شوید، تحصیل در رشته‌های دیگر هم ممکن است کارآمد باشد. به طور مثال با بررسی آگهی های استخدام مدیر عامل متوجه می‌شویم که بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه تولید منسوجات فعالیت می‌کنند، ترجیح می‌دهند مدیرعامل فردی از فارغ‌التحصیلان ارشد رشته نساجی، شیمی، مواد یا متالوژی باشد.

1.     تجربه کاری و پیشرفت شغلی

در پاسخ به شما که می‌پرسید چگونه مدیر عامل شویم؟ باید بگوییم که این راهی نیست که بتوانید یک‌شبه طی کنید! بسیاری از مدیران عامل کار خود را از سطوح پایین‌تر شروع کرده‌اند. کار در بخش‌های مختلف شرکت به شما دیدگاه جامعی نسبت به نحوه عملکرد سازمان می‌دهد و راه را برای رسیدن به این موقعیت شغلی هموارتر می‌کند.

 

برای قدم‌گذاشتن در مسیر شغلی مدیرعامل نیازی نیست از ابتدا در این حرفه تجربه داشته باشید. گاهی با سنجش نیاز در بخش فروش و مالی هم می‌توانید یک کسب‌وکار را به‌خوبی هدایت کنید.

 

به طور مثال کار در بخش‌های مختلف مانند مالی، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و فناوری اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا درک وسیع‌تری از عملکرد شرکت داشته باشید. پس اگر در حال بررسی آگهی های استخدام مدیر مالی هستید تا از مجموعه فعلی خارج شوید و در کسب‌وکار دیگری مشغول به کار شوید، شاید این کار اشتباه باشد. شما با دید وسیعی که از جنس مشتریان، مشکلات فروش، خلاء‌های بازاریابی و... دارید، می‌توانید مدیرعامل برازنده‌ای برای مجموعه فعلی‌تان باشید. اگر فرصت های شغلی استخدام مدیر فروش برای شما اغناکننده نیست، شاید پوزیشن مدیرعاملی برایتان مناسب‌تر باشد.

2.     توسعه مهارت‌های مدیریتی و رهبری

اگر می‌خواهید بدانید چگونه مدیر عامل شویم؟ بهتر است بدانید مدیران عامل باید در طیف وسیعی از مهارت‌های نرم افرادی شایسته و قدرتمند باشند. در ادامه مهارت‌هایی را که باید به‌عنوان مدیرعامل داشته باشید، به شما می‌گوییم:

  • مهارت‌های ارتباطی

  • رهبری با چشم‌اندازسازی

  • تصمیم‌گیری استراتژیک

  • مهارت‌های مذاکره و حل مسئله

چگونه مدیر عامل شویم

3.     شبکه‌سازی و ساخت روابط

یکی از کلیدهای موفقیت در مسیر شغلی مدیرعامل داشتن شبکه گسترده‌ای از افراد حرفه‌ای است. چراکه این افراد می‌توانند فرصت‌های شغلی جدید، راهنمایی‌ها و حمایت‌ها را برای شما فراهم کنند. در این راه توصیه می‌کنیم از داشتن یک مربی یا راهنما که خودش تجربه مدیریت را دارد غافل نشوید زیرا می‌تواند به شما کمک کند تا راهکارهای لازم برای رسیدن به موقعیت‌های ارشد را بیاموزید.

4.     پایداری و یادگیری از شکست‌ها

به‌عنوان کسی که به سؤال چگونه مدیرعامل شویم فکر می‌کنید، نباید ذهن خود را تنها روی موفقیت‌ها متمرکز کنید. شکست‌ها هم بخشی از مسیر موفقیت هستند. مدیران عامل موفق از اشتباهات خود درس می‌گیرند و رشد می‌کنند.

 

به‌عنوان کسانی که به سؤال «چطور مدیر عامل شویم؟» فکر می‌کنید، نباید فقط به موفقیت‌های گذشته تکیه کنید؛ بلکه همیشه باید به دنبال یادگیری از شکست‌ها و پیشرفت باشید.

 

5.     اخلاق حرفه‌ای و اعتمادسازی

مدیران عامل باید توانایی ایجاد اعتماد در تیم‌ها و سهام‌داران را داشته باشند. این به معنای صداقت، شفافیت و توانایی انجام تعهدات است. به‌عنوان کسی که در مسیر شغلی مدیرعامل هستید، باید به ارزش‌ها و اهداف سازمانی وفادار باشید و آنها را در تمام تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود لحاظ کنید. به‌خاطر داشته باشید که بدون حمایت تیم‌ها، رسیدن به موفقیت غیرممکن است.

نبایدهای مسیر شغلی مدیرعامل

در بالا 6 باید و الزامی که شما را در مسیر شغلی مدیرعامل شدن قرار می‌دهد، معرفی کردیم. در این بخش می‌خواهیم شما را از 6 اشتباه رایجی که شما را به یک مدیرعامل بد تبدیل می‌کند، آگاه کنیم:

  1. دنیای تجارت به‌سرعت در حال تغییر است. اگر خود را با جدیدترین روندها و فناوری‌ها به‌روز نکنید، عقب می‌مانید.

  2. برای پیشرفت، باید به دنبال موقعیت‌های جدید و چالش‌های بزرگ‌تر باشید. پس مسیر شغلی خود را با micromanagement منحرف نکنید.

  3. تصمیمات نادرست می‌تواند باعث ازدست‌دادن اعتبار و فرصت‌های پیشرفت شود. برای جلوگیری از آن با سهام‌داران و اعضای کلیدی مجموعه مشورت کنید.

  4. ساختن روابط قوی در داخل سازمان شما به همان اندازه مهم است که ارتباطات خارج از آن. پس با کارمندان خود صمیمی باشید.

  5. شکست‌ها بخشی از فرایند یادگیری هستند، ناامیدی نباید مانع پیشرفت شما شود.

  6. هر تصمیمی که به ضرر اصول اخلاقی سازمان باشد، می‌تواند اعتماد به شما را از بین ببرد و به حرفه‌تان آسیب بزند.

جمع‌بندی

اگر به فکر ارتقای شغلی هستید و از خودتان می‌پرسید چگونه مدیر عامل شویم؟ باید بگوییم که مدیر عامل شدن نیاز به سال‌ها تجربه، یادگیری، و بهبود مداوم مهارت‌های مدیریتی دارد. مسیر شغلی مدیر عامل شامل تحصیلات مناسب، تجربه‌های متنوع شغلی، مهارت‌های رهبری و شبکه‌سازی قوی است. مهم‌ترین نکته در پاسخ به سؤال «چگونه مدیر عامل شویم؟» این است که همیشه به دنبال یادگیری و بهبود خود باشید و با داشتن دیدگاه استراتژیک، بر چالش‌های پیش ‌رو غلبه کنید. برای آشنایی با نیازمندی‌های شغل مدیر عاملی می توانید از متن آگهی‌های شغلی سایت‌های کاریابی نظیر irantalent.com و سایت‌های دیگر یا حتی آگهی‌های موجود در سایت‌های کاریابی خارجی نظیر indeed.com و glassdoor.com استفاده کنید.

کدخبر: 1041931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟