آژیر معدن طبس کار نکرد، فاجعه انسانی به بار آمد / اگر آژیر کار می‌ کرد، این همه کشته روی دست کشور نمی‌ ماند

به گزارش رکنا، زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم مبارکه در مجلس دوازدهم به خبرنگار رکنا گفت: طی صحبت‌ هایی که با دو نفر از کارشناسان ایمنی داشتیم، متوجه شدیم افرادی متوجه حادثه شده بودند ولی با سر و صدا همدیگر را خبر می کردند. در حالی که اگر آژیر کار می‌ کرد، این همه کشته روی دست کشور نمی‌ ماند.

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مبارکه در مجلس دوازدهم

وی در ادامه به سیستم خودنجات روی کوله‌ ها نیز اشاره داشت و گفت: این امکان روی کوله های کارگران بوده ولی سوال اینجاست که چرا استفاده نشده است؟ آیا فکر نمی‌ کردند موضع تا این اندازه حیاتی است و یا اساساً آموزشی در این باره ندیده بودند؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دوازدهم تصریح کرد: این حادثه حال همه‌ی کشور را بد کرد. ما درصددیم که اولا مقصرین این حادثه را مشخص کنیم و در مرحله بعد با برنامه ریزی و استانداردسازی مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شویم.

زهرا سعیدی مبارکه تأکید کرد: معادن ما در کشور چندان بزرگ نیستند ولی در مقایسه با سایر کشورهای صاحب این صنعت، آمار تلفات بالایی داریم و این نشان می هد که برای نیروی انسانی و حفظ فاکتورهای انسانی ارزشی قائل نیستیم که این اتفاقات رقم می‌خورد.

وی با بیان این که"رییس کمیسیون صنایع به محل حادثه رفتند و از نزدیک ابعاد را بررسی کردند" تصریح کرد: منتظر همه گزارشات هستیم تا  در کمیسیون بررسی شود. در این راستا هم کمیته صنایع و هم کمیته معدن این کمیسیون بررسی های خود را آغاز کرده‌اند. در کمیسیون صنایع هم مسئولین دولتی دعوت شده‌اند تا ببینیم مشکل از عدم استاندارد سازی و اصول ایمنی بوده است یاخیر.

 سعیدی مبارکه خاطر نشان ساخت: در حال حاضر از ابراز نظرهای غیرکارشناسانه باید پرهیز کرد تا ابعاد مسئله کاملا روشن شود.

وی در عین حال تأکید داشت که چنانچه این معدن و یا نظایر آن از ایمنی کافی برخوردار نیستند، حضور کارگران خیانت به جان آنها است و نباید اساسا شرایط این فعالیت‌های ناایمن به خصوص برای زحمت‌کش‌ترین قشر جامعه؛ یعنی کارگران فراهم شود.

این نماینده مجلس دوازدهم به نقش تحریم ها در عدم واردات دستگاه کالیبر - که امکان پایش گاز متان را فراهم می‌کند- اشاره کرد و گفت: اگر به خاطر تحریم‌ها چنین دستگاهی در کشور وجود ندارد، باید کار را تعطیل کرد نه این که با جان کارگر بازی کرد. ما نگران تکرار این رویه هستیم.

کدخبر: 1044280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی