کمیسیون قیمت گذاری دارو یکسال تعطیل بود/ در کرونا تا سقف انبار دارو چیده بودند اما قیمت‌گذاری نمی کردند تا واردات انجام دهند!

 بهمن صبور،نائب رئیس انجمن داروسازان تهران با حضور خود در تحریریه رکنا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:از لحاظ دانش دارویی ما «هاب»منطقه ایم و دانشمندان ما در عرض 6 ماه می توانند به فرمول ساخت داروها دست یابند.

نائب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت:در کرونا یکی از مهمترین مباحثی که باعث کمبود دارو شده بود تعلل در قیمت گذاری داروها بود. سوسپانسیون ها و آنتی بیوتیک ها از داروهای دوره کرونا بود که با کمبود آن مواجه شده بودیم. در اصل داراو کم نداشتیم در انبارها دارو بود ولی چون قیمت گذاری نشده بود نمی توانست وارد بازار شود.

 صبور با تکیه بر علم داروسازی در کشور گفت:در دوره کرونا اگر توانمندی صنعت و داروسازان ما نبود کشور دچار چالش می‌شد. چون منابع ارزی کشور کم بود، و دنیا در اوج کرونا  دارو به ما نداد ،اگر هم ،داد با قیمت‌های خیلی بالا  داد.

بهمن صبور  ادامه داد:خدا رو شکر به لطف تولید داخلی کارخانه جات و دانشمندان ما این اتفاق افتاد و ما الحمدالله می‌توانیم کار کنیم با توانمندی که صنعت داخلی داشت ،ما بحث کرونا را مدیریت کردیم.

در حالی که در دولت قبل حدود یک سالی کمیسیون قیمت گذاری دارو تعطیل بود  گفت: ما انتظار داریم که کمیسیون قیمت گذاری حداقل هر سه ماه یکبار تشکیل شود، خیلی از تولیداتی که در کارخانه تولید میشوند چون قیمت گذاری نمی شونددر انبارها انباشته می شوند ونمی توانند وارد بازار شوند. 

او تاکید کرد:تولید دارو با برنامه صورت می گیرد ،بر اساس قیمتی که از وزارت بهداشت دریافت می کند،نمی شودقیمت گذاری۶ ماه ۷ ماه طول بکشد.

صبور گفت:در کرونا با تعلل در قیمت گذاری تولیدکننده نتوانست با قیمت قدیم تولید کند مجبور شدیم واردات انجام بدهیم، اما واردات به چه شکل بود،نمونه‌ای که وارد کردند حجمش ۳۰ سی سی بود و برای طی دوره درمان ما باید  ۴ تا شیشه دارو می‌دادیم ،در تولید داخل چهار الی پنج هزار تومان قیمت هر سوسپانسیون کاموکسی کلاو بود، که می شد ۳۰ الی  ۴۰ تومان ولی ما از بیمار ۱۱۵ الی۱۲۰ تومان می‌گرفتیم چون چهار شیشه دارو برای طی دوره درمان باید تجویز می کردیم.

 او با اشاره با درنظر گرفتن همه هزینه های در قیمت دارو گفت:متریالی که در دارو استفاده می‌شود،هزینه  بالایی دارد، قیمت تمام شده کارگر ، آب ، برق ،گاز، هزینه‌های بسته‌بندی هیچ کدام مشمول دریافت ارز دولتی نیستند.  

بهمن صبور، نائب رئیس انجمن داروسازان تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت:وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که چرا در این سه الی چهار سال اخیر در مباحث مربوط به بهداشت ودارو و درمان این قدر ضعیف عمل کرده است.

او در ادامه با انتقاد به عضو نبودن وزارت بهداشت در هیئت اقتصادی دولت افزود: وزارت بهداشت در سیاست‌گذاری دارو نقشی ندارد در حالی که وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ حتی در این هیئت عضو هستند.

او افزود: باید در این هیئت اقتصادی یک نفر از وزارت بهداشت حضور  و حق رای داشته باشد تا از اعمال سلیقه‌ای و دستوری که هیچ‌گونه پایه کارشناسی ندارد پیشگیری شود.

صبور می‌گوید: در این چهار پنج سال از این سیاست‌هایی که ابلاغ شد و کارشناسانه نبود آنقدر ضربه خوردیم، شما ببینید ما کلی کمبود دارو داشتیم مشکل داشتیم ظرف دو سال ۴ هزار تا مجوز داروخانه را بدون حساب و کتاب توسط اون نهاد خاص غیرکارشناس به افراد غیر متخصص دادند.

او در ادامه با  اشاره به مشکلات تخصیص بودجه به صنعت دارو گفت:در  برنامه هفتم توسعه74.5 همت ارز دولتی برای صنایع داروسازی تخصیص دادند، حدود یک ماه پیش ۲۳همتش محقق شد، ولی ۱۲  همتش بابت پرداخت بدهی سال گذشته هزینه شد و تا کنون حدود ۲۹ همت آن محقق شده است، فعلاً تا اردیبهشت ماه سهم ارز  داروسازان تصفیه شده است.

صبور با اشاره به طرح دارویار گفت :آینده خوبی برای صنعت داروسازی نمی بینم ،داروهایی که تولید می شوند و ماهها در صف انتظار  برای قیمت گذاری می مانند و گاها در قیمت گذاری متناسب با هزینه های تولید نیستند.

او افزود:6 ماه است در طرح دارویار با داروخانه ها تسویه نداشته اند،با این حجم از مطالبات به داروخانه ها ورشکستگی داروخانه ها و تامین دارو نباید برای ما غیر منتظره باشد.

کدخبر: 1041761 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟