زمینه‌های افزایش کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز

ایران یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که هنوز مصالح بنایی در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال کاربرد ساندویچ پانل به میزان چشمگیری با افزایش روبه‌رو بوده است. مهم‌ترین دلایل گسترش بهره‌گیری از این متریال را باید در دگرگونی نگاه سازندگان و پیمانکاران و نیز بیشتر شدن نیاز به احداث سازه‌های جدید جستجو نمود.

دلیل‌های اصلی کاربرد ساندویچ پانل

کاهش استفاده از سفال و آجر و افزایش کاربرد ساندویچ پانل دلیل‌های گوناگونی دارد. دگرگونی ساختار سازه‌ای در پروژه‌های جدید یکی از اصلی‌ترین علت‌های کاربرد پنل‌های ساندویچی است. در سازه‌های مدرن احتیاجی به دیوارهای باربر نیست و ستون‌ها و تیرها اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی سازه هستند. به همین دلیل دیوارهای داخلی و خارجی کارکرد جدید و متمایزی نسبت به قبل پیدا کرده‌اند.

لزوم ایجاد حداکثر متراژ مفید داخلی از جمله دیگر دلایل اصلی برای کاربرد ساندویچ پانل است. بهره از انواع پنل‌های عایق حرارت به جای مصالح بنایی باعث افزایش مساحت فضای مفید داخلی می‌شود. اجرای دیوار و سقف‌های نازک با مصالح بنایی امکان‌پذیر نیست. ولی انواع ساندویچ پانل ضخامت بسیار کمتری دارند و می‌توان دیوارهای کمتر از ۱۵ سانتیمتر را با آنها برپا نمود.

ضخامت ساندویچ پانل

موارد مهم کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز

امکان به‌کارگیری ساندویچ پانل در اجرا و احداث کاربری‌های مختلف وجود دارد. به علت ساختار خاص و بافت ویژه حوزه استفاده از این نوع مصالح بسیار وسیع است و انواع گوناگون آن در پروژه‌های اداری، عمومی، صنعتی، ورزشی و البته مسکونی به کار گرفته می‌شوند.

تولید پانل‌ها در مدل‌های متفاوت موجب شده تا به‌کارگیری آنها برای تحقق اهداف گوناگون امکان‌پذیر باشد. پنل‌های دیواری و سقفی دارای بیشترین کاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند. نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات متعدد در ارتباط با محل استفاده از انواع متریال‌های ساختمانی حاکی از این است که:

"از میان کاربردهای گوناگون ساندویچ پانل ساخت دیوارها و نما و همچنین پوشاندن سقف سوله‌های متوسط و بزرگ مهم‌ترین به حساب می‌آید. در بیش از ۶۰ درصد سوله‌ها و سالن‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور از انواع مختلف ساندویچ پانل به منظور پوشش سازه بهره گرفته شده است. فرودگاه‌ها نیز از جمله دیگر مکان‌هایی هستند که پنل ساندویچی تنها متریال مقرون به‌صرفه برای اجرای سقف و دیوارها محسوب می‌شود."

تا پیش از تولید ساندویچ پانل، ساخت سازه‌های عظیم فرودگاهی همواره با گرفتاری و چالش همراه بود و چاره‌ای به جز صرف زمان طولانی و هزینه‌های بالا برای شرکت‌های هواپیمایی وجود نداشت.

مزایای افزایش کاربرد ساندویچ پانل

افزایش کاربرد ساندویچ پانل مزایای بسیاری دارد. این مزایا هم منافع کارفرما و سازنده و هم نیازهای کاربران سازه را تأمین می‌نماید. قطعاً هر متریال ساختمانی مزیت‌های ویژه و خاص خود را دارد. اما تعدد مزایای پنل ساندویچی باعث تمایز آن با سایر مصالح می‌شود. ساندویچ پانل بسیار بیشتر از متریال‌های دیگر مزیت دارد.

در عمل می‌توان چندین متریال را حذف نمود و به جای آنها از پنل‌های ساندویچی بهره برد. بعضی از مزایای افزایش کاربرد ساندویچ پانل عبارت‌اند از:

  • ارتقای کیفیت بصری فضا و بهبود نمای شهرها

  • کاهش اتلاف وقت و شتاب گرفتن ساختمان سازی

  • خودکفا شدن ساختمان‌ها از جنبه تأمین انرژی مورد نیاز

  • بیشتر شدن ضریب ایمنی بناها در برابر حوادث غیرمنتظره

  • کاهش نیاز به تعمیرات و طولانی شدن دوره بهره‌برداری

  • افزایش مساحت مفید ساختمان‌ها

  • سازگاری ساختمان‌ با محیط زیست

نتایج اصلی گسترش کاربرد ساندویچ پانل

به منظور بررسی دقیق و کامل نتایج کاربرد ساندویچ پانل باید صبر کرد و عملکرد این متریال را در گذر زمان مشاهده کرد. اصلی‌ترین نتیجه بهره‌گیری از مصالح صنعتی، تناسب بیشتر ساختمان‌ها با نیازهای تازه و شرایط خاص دنیای امروز است.

نتیجه دیگر کاربرد ساندویچ پانل کاهش اتلاف متریال در زمان اجرای عملیات ساختمانی است. هدررفت درصدی از متریال مورد استفاده در زمان حمل و جای‌گذاری هر ساله میلیاردها تومان ضرر به سازندگان و کارفرمایان وارد می‌کند. تولید صنعتی پنل ساندویچی و سایر مصالح صنعتی و نوین موجب می‌شود که درصد آسیب‌دیدگی و اتلاف آنها در موقع جابه‌جایی و نصب بسیار کمتر باشد.

از نتایج دیگر گسترش به‌کارگیری ساندویچ پانل باید به ایجاد بستری برای هوشمندسازی ساختمان‌ها اشاره نمود. پنل‌های پیش‌ساخته را می‌توان با کمی تغییر به بخشی از زیرساخت مورد احتیاج به منظور ایجاد سازه‌های هوشمند مبدل کرد. در آینده نزدیک و ظرف ۱۰ سال، بیشتر از نصف پروژه‌های صنعت ساختمان با نگرش هوشمندسازی طراحی و اجرا خواهند شد.

کاربردهای ساندویچ پانل

اثرات کاربرد ساندویچ پانل بر هزینه ساختمان سازی

گسترش کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان باعث بیشتر شدن بهره‌وری و در پی آن بالا رفتن بازدهی اقتصادی می‌شود. همه‌ی مدل‌های پنل ساندویچی ارزان نیستند و هر کدام از انواع این مصالح دارای قیمت متفاوتی هستند. مهندسان معماری و شرکت‌های ساختمانی می‌توانند در هر پروژه با توجه به نیازها و بودجه، از بین انواع مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنند. همچنین به دلیل اندازه‌های استاندارد و وزن سبک، هزینه‌های حمل، انبار کردن و نصب این متریال پایین‌تر از مصالح ساختمانی دیگر است.

قابلیت باز کردن پانل‌ها پس از نصب که از جمله ویژگی‌های اختصاصی انواع ساندویچ پانل به حساب می‌آید این امکان را ایجاد می‌کند که بعد از پایان دوره بهره‌برداری از ساختمان، مالکان پنل‌ها را باز کرده و بفروشند. با این اقدام بخشی از هزینه‌های اولیه ساختمان سازی بازمی‌گردد. از بین تمام متریال‌ها، ساندویچ پانل حداکثر مطابقت را با وضعیت اقتصادی دنیای امروز دارد و بکارگیری آن از جنبه اقتصادی بیشترین صرفه را دارد.

مهم‌ترین تأثیر به کار گرفتن ساندویچ پانل بر هزینه‌های ساخت مربوط به دوره پس از شروع بهره‌برداری است. ساختمان‌هایی که در برپایی سقف و دیوارهای آنها از پنل استفاده شده بسیار کمتر به مصرف انرژی نیاز دارند و به همین دلیل هزینه‌های مربوط به مصرف گاز و برق به میزان زیادی در این ساختمان‌ها کاهش پیدا می‌کند. این موضوع با توجه به کمبود منابع انرژی در دنیا و افزایش قطعی هزینه‌های انرژی در سالیان آینده اهمیت زیادی دارد.