در حادثه معدن طبس اگر آژیر کار می‌کرد، این همه کشته روی دست کشور نمی‌ماند / تعداد معادن در کشور ما زیاد نیست ولی آمار تلفات جانی بالاست

به گزارش خبرنگارپارلمانی رکنا، نماینده مردم مبارکه در مجلس دوازدهم تصریح کرد: طی صحبت‌های که با دو نفر از کارشناسان ایمنی داشتیم، متوجه شدیم  افرادی متوجه حادثه شده بودند ولی با سروصدا همدیگر را خبر می کردند. در حالی که اگر آژیر کار می‌کرد، این همه کشته روی دست کشور نمی‌ماند.

وی در ادامه به سیستم خودنجات روی کوله‌ها نیز اشاره داشت و گفت: این امکان روی کوله های کارگران بوده ولی سوال اینجاست که چرا  استفاده نشده است؟ آیا فکر نمی‌کردند موضع تا این اندازه حیاتی است و یا اساساً آموزشی در این باره ندیده بودند؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دوازدهم تصریح کرد: این حادثه حال همه‌ی کشور را بد کرد. ما درصددیم که اولا مقصرین این حادثه را مشخص کنیم و در مرحله بعد با برنامه ریزی و استانداردسازی مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شویم.

زهرا سعیدی مبارکه تأکید کرد: معادن ما در کشور چندان بزرگ نیستند ولی در مقایسه با سایر کشورهای صاحب این صنعت، آمار تلفات بالایی داریم و این نشان می هد که برای نیروی انسانی و حفظ فاکتورهای انسانی ارزشی قائل نیستیم که این اتفاقات رقم می‌خورد.

وی با بیان این که"رییس کمیسیون صنایع به محل حادثه رفتند و از نزدیک ابعاد را بررسی کردند" تصریح کرد: منتظر همه گزارشات هستیم تا  در کمیسیون بررسی شود. در این راستا هم کمیته صنایع و هم کمیته معدن این کمیسیون بررسی های خود را آغاز کرده‌اند. در کمیسیون صنایع هم مسئولین دولتی دعوت شده‌اند تا ببینیم مشکل از عدم استاندارد سازی و اصول ایمنی بوده است یاخیر.

 سعیدی مبارکه خاطر نشان ساخت: در حال حاضر از ابراز نظرهای غیرکارشناسانه باید پرهیز کرد تا ابعاد مسئله کاملا روشن شود.

وی در عین حال تأکید داشت که چنانچه این معدن و یا نظایر آن از ایمنی کافی برخوردار نیستند، حضور کارگران خیانت به جان آنها است و نباید اساسا شرایط این فعالیت‌های ناایمن به خصوص برای زحمت‌کش‌ترین قشر جامعه؛ یعنی کارگران فراهم شود.

این نماینده مجلس دوازدهم به نقش تحریم ها در عدم واردات دستگاه کالیبر - که امکان پایش گاز متان را فراهم می‌کند- اشاره کرد و گفت: اگر به خاطر تحریم‌ها چنین دستگاهی در کشور وجود ندارد، باید کار را تعطیل کرد نه این که با جان کارگر بازی کرد. ما نگران تکرار این رویه هستیم.

کدخبر: 1044280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی