1 میلیارد نفر در جهان از کمبود ویتامین D رنج می برند / افسردگی و  مشکلات قلبی و عروقی در کمین افراد دچار کمبود ویتامین D

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در سلامت عمومی بدن ایفا می‌کند. این ویتامین به تنظیم کلسیم و فسفر در بدن کمک کرده و برای حفظ سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی ضروری است. با این حال، کمبود ویتامین D یکی از مشکلات شایع بهداشتی در سطح جهانی است.

کمبود ویتامین D به علل متعددی بر می گردد که همگی به شرایط فرد بستگی دارد. زندگی در مناطق با آب و هوای سرد یا شهرهای بزرگ با آلودگی هوا باعث می شود که افراد قادر به مواجه با نور خورشید نباشند و بدین ترتیب نتوانند ویتامین D موردنیاز خود را به صورت طبیعی تامین کنند. عدم مصرف کافی غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی چرب ، زرده تخم‌مرغ و لبنیات هم یکی دیگر از علل کمبود این ویتامین در بدن است. برخی بیماری‌ها مانند بیماری سلیاک یا بیماری کرون می‌توانند جذب ویتامین D را مختل کنند. سن هم از دیگر دلایل کمبود ویتامین D است و با افزایش سن، توانایی پوست در تولید ویتامین D کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، ملانین بیشتر در پوست تیره می‌تواند تولید ویتامین D را کاهش دهد.

کمبود ویتامین D می‌تواند عوارض بسیاری برای افراد دارد و زندگی روزمره آنها را دچار مشکل می کند. به عنوان مثال مشکلات استخوانی مانند راشیتیسم در کودکان و استئوپنی یا استئوپروز در بزرگسالان یکی از این عوارض است. اختلالات ایمنی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها از جمله عوارض ناشی از کمبود این ویتامین است. کمبود این ویتامین همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بر اساس تحقیقات دانشمندان، بین کمبود ویتامین D و اختلالات خلقی و افسردگی نیز ارتباطاتی وجود دارد که یکی دیگر از عوارض است.

کودکان برای رشد مناسب استخوان‌ها، زنان باردار و شیرده، افراد مسن به دلیل کاهش طبیعی تولید ویتامین D و افراد با پوست تیره که نیاز به نور خورشید بیشتری دارند بیشتر از همه به ویتامین D نیاز دارند.

ویتامین D از چند منبع مختلف تأمین می‌شود که باید به استفاده از آنها توجه کرد. پوست می‌تواند با قرار گرفتن در معرض UVB نور خورشید، ویتامین D تولید کند. منابع غذایی شامل ماهی چرب (مانند سالمون)، زرده تخم‌مرغ، لبنیات غنی‌شده، و جگر هم از جمله منابع غنی ویتامین D در بدن است.  البته مصرف مکمل‌های ویتامین D هم برای یکی از روش های موثر برای تامین این ویتامین در بدن است.

مصرف بیش از حد ویتامین D منجر به مسمومیت یا هیپر ویتامینوز D می شود که عوارض ناگواری برای افراد در پی دارد. اولین و مهم ترین عارضه هیپرکلسمی یا افزایش سطح کلسیم خون که می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها شود. علاوه بر آن مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، و اسهال و مشکلات قلبی مانند آریتمی قلب از جمله عوارض دیگر افزایش مقدار ویتامین D در بدن است. افزایش مقدار ویتامین D در بدن می‌تواند کشنده باشد، اگرچه این وضعیت نادر است.

کمبود ویتامین D یک مشکل بهداشتی جدی است که نیاز به توجه بیشتری دارد. شناسایی افراد پرخطر، ترویج شیوه‌های زندگی سالم، و استفاده از مکمل‌ها در صورت نیاز می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی سلامت کمک کند. همچنین، توجه به عوارض مصرف بیش از حد این ویتامین نیز ضروری است تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

کدخبر: 1033060 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟