با دستکاری در مجوز ها، مال های محله ای به غول های تجاری تبدیل شدند

ترافیک/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کافی است در میدان تجریش بایستید. جایی که تا چند سال پیش یکی از تفرجگاه های خوش آب و هوای تهران بود حالا به گره کور ترافیکی تبدیل شده که روز و شب هم نمی شناسد. تجریش به مقصدی تبدیل شده برای رسیدن خودروهای رنگاه رنگ به مال ها و مجتمع های تجاری. در این میان انگار تنها چیزی که برای سازندگان پاساژها و مال ها کوچک ترین اهمیتی نداشته پیوست ترافیکی طرح های بزرگ است.امیر ساعدی داریان، کارشناس شهری در پاسخ به این سوال که هر یک مال، مجتمع تجاری یا پاساژی که ساخته می شود، تا چه وسعتی آرامش مردم را سلب می کند و ترافیک ایجاد می کند؟ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در پهنه M یا همان پهنه ترکیبی (اداری - تجاری، مسکونی – تجاری و...) زیرمجموعه های بسیاری داریم. در طرح تفصیلی هر کدام از این زیرمجموعه ها مشخص شده است. به عنوان مثال قرار است این مجتمع تجاری در قد و قواره محله ای ساخته شود.

وی با بیان این که برخی از پهنه های ترکیبی نیز در قواره منطقه ای تعریف شده اند، افزود: متاسفانه یک پهنه تجاری که قرار بود صرفا در قواره یک مجموعه تجاری محله ای ساخته شود، با دستکاری که در فرآیند صدور پروانه و عدم خلاف به یک مجموعه تجاری منطقه ای یا حتی فرامنطقه ای تبدیل شده است.

معضلات تبدیل مجموعه تجاری محلی به فرامحله ای

امیر ساعدی داریان با اشاره به تعریف مجموعه تجاری محله ای تاکید کرد: مجموعه تجاری محله ای قرار است نیازهای یک محله را رفع کند. وقتی یک مجموعه تجاری محلی در فرآیند صدور پروانه یا عدم خلاف به مقیاس مجموعه فرامحله ای تبدیل می شود یک منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

این کارشناس شهری افزود: اگر پهنه اولیه بسیاری از مال ها و پاساژهای ساخته شده در منطقه یک یا دو شهرداری را بررسی کنید و دستور نقشه اولیه را نگاه کنید قرار نبوده یک مجموعه تجاری به اندازه منطقه ای ساخته شود. پروژه های محلی مسلما افراد را از خارج به محله نمی کشاند و فضای ترافیکی را خارج از محدوده محل تحت تاثیر قرار نمی دهد. وقتی مجوزها دستکاری می شود، گردشگر و مشتری خارج از محل را جذب می کند و مانند تجریش، منطقه به یک گره ترافیکی تبدیل می شود که تا چند محله اطرافش را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: به عنوان مثال، پاساژ پالادیوم دقیقا در محدوده شمیران و زعفرانیه به یک گره ترافیکی تبدیل شده و ترافیک را از خیابان اوین در سمت غرب تا پسیان در شرق را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی گردشگر را به خود جذب می کند باعث می شود که تمام خیابان های اطرافش تحت تاثیر قرار گیرند. این مشکلات به دلیل آن است که پروژه ها نسبت به دستور نقشه اولیه تغییر می کنند و از فضای محله ای به یک فضای منطقه ای و مال بزرگ تغییر ماهیت داده اند در حالی که پیوست ترافیکی مناسبی نداشته اند. در پیوست ترافیکی مشاور کار موظف است پیاده روی مناسب را برای پیاده راه فراهم کند.

لزوم ساخت پلازاها قبل از اتمام فضاهای شهری

امیر ساعدی داریان، تاکید کرد: کلانشهرها و شهرهای پیشرفته دنیا به تدریج از مراکز تجاری متمرکز به صورت مال ها به سمت پلازاها حرکت می کنند. پلازاهای شهری فضاهایی هستند که نیازهای تجاری و تفریحی مردم را برطرف کنند. در حال حاضر مال و مگامال های ما صرفا برای رفع نیازهای تجاری نیست بلکه بخش عمده آن نیازهای تفریحی مردم را برطرف می کند. پلازاها علاوه بر برطرف کردن نیازهای تجاری و تفریحی مردم، به فضاهای شهری، پیاده روها، پیاده راه ها و فضای مناسب انسان محور نیز مجهز است. به همین دلیل قبل از آن که باقی مانده فضاهای شهری موجود مصرف شود باید سعی کنیم پلازاهای مفیدی ساخته شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟