هدف از جایزه عالی نسب چیست؟ / عکس و فیلم

به گزارش رکنا، انتشارات نهادگرا وابسته به موسسه مطالعات دین و اقتصاد در نظر دارد برای ترویج و گسترش هرچه بیشتر مطالعات و پژوهش‌های حوزه توسعه ایران به برگزاری « جایزه عالی نسب » در میان پایان‌نامه‌های برتر این حوزه اقدام کند. بر همین اساس نشست خبری معرفی اهداف، چشم‌اندازها و شیوه‌نامه‌های برگزاری این رویداد امروز چهارشنبه 3 مرداد ساعت 10:30 صبح در موسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد.

جایزه عالی نسب

فرشاد مومنی، رسول رئیس‌ جعفری و رضا مجیدزاده از حاضران این نشست بودند.

رسول رئیس‌ جعفری در این نشست خبری گفت: وجود جوایز مهمی مانند جایزه جلال، جایزه گلشیری و ... جایزه استاد عالی نسب در صنعت، کارآفرینی و نقشش در اقتصاد و توسعه کشور ما را بر آن داشت تا جایزه ای را با عنوان جایزه مرحوم عالی نسب ترتیب دهیم که به بهترین پایان نامه در حوزه توسعه ایران در رشته های مختلف در مقطع دکترا جایزه ای را اختصاص دهیم که می تواند انگیزه ای باشد برای پژوهش های بیشتر در این حوزه و یا پاسداشتی باشد برای زحماتی که در این حوزه کشیده شده است. دبیرخانه آن در موسسه مطالعات دین و اقتصاد است.

معیارهای شرکت در جایزه عالی نسب از زبان رضا مجیدزاده

فرشاد مومنی ، اقتصاددان و رییس موسسه دین و اقتصاد در ادامه این نشست اظهار کرد؛ ایده ای که ما چندین سال درباره اش فکر می کردیم شرایطی فراهم شد که بتوانیم درباره اعلام عمومی جایزه عالی نسب برای بهترین پژوهش دانشگاهی در زمینه توسعه گامی برداریم.

درباره فرآیند کار و توضیحاتش آقای دکتر رسول رئیس‌ جعفری و رضا مجیدزاده نکاتی را مطرح کردند.

توصیحات دکتر رسول رئیس‌ جعفری درباره جایزه عالی نسب

فرشاد مومنی در ادامه حرف هایش گفت: دوستانی که بحث های موسسه دین و اقتصاد را دنبال می کنند مطلع هستند که شرایط خاصی را ما در ایران داریم تجربه می کنیم که نگرانی ها درباره روندهای واگرایانه و قهقراآمیز در تمام عرصه های حیات جمعی ما بیداد می کند و به طور همزمان ما شاهد هستیم که به طرز نامتعارفی به جای برانگیختن عزم و اراده و انگیزه برای برطرف کردن این گرفتاری ها متاسفانه ارادی یا غیر ارادی، آگاهانه یا غیرآگاهانه بیشتر عناصر انگیزه کش فعال است. طبیعتا به اعتقاد فلسفه وجودی موسسه دین و اقتصاد برای اینکه ایران و توسعه آن در مرکز توجه ما قرار داشته باشد این پرسش در موسسه ما مطرح بود که ما به سهم خودمان در این زمینه چه کار می کنیم؟ تصور ما این بود که با مطرح کردن جایزه عالی نسب ما در حد مقدورات مان و به سهم خودمان به طور همزمان چند مسئله را دنبال می کنیم؛

1) در بستر مناسبات رانتی، قربانی بزرگ توسعه است. شما به همین اسناد برنامه های توسعه ایران که نگاه می کنید هر نسبتی را می توان به این اسناد داد جز اینکه ربطی به توسعه کشور داشته باشد. مگر می شود در جامعه ای ما مسئله توسعه را حذف کنیم و این حذف هم متاسفانه به اعتبار ذی نفعان رانتی شکل و شمایل پرتنوعی داده و بعد احتمال بهبود وضعیت را بدهیم؟!

ما فکر کردیم که جایزه عالی نسب ماموریت اصلی اش این است که به همه ما یک وجود گرامی به نام ایران را یادآوری کند. چون در بستر مناسبات رانتی همه به دنبال منافع شخصی حرکت می کنند و فراموش می کنند که منافع شخصی پایدار فقط در صورتی شکل می گیرد که ایرانی باقی مانده باشد و حالش خوب باشد. برای اینکه ایران حالش خوب باشد باید محور همه تلاش ها توسعه باشد. بعد ما فکر کردیم که برای پیشبرد ماجرای توسعه اول باید مسئله توسعه و دغدغه توسعه در حیطه اندیشه های سامان پیدا کند و دقیقا در شرایطی که با کمال تاسف مراکز اندیشه ای ما یکی از بدترین ایام را ازنظر تحمیل کردن مداخله های ناروا و فشارهای غیرعادی تجربه می کند فکر کردیم که به اهل علم و پژوهش در حیطه توسعه و با تمرکز بر نیازهای معرفتی این مسئله در ایران در حد خودمان یک انگیزه ای را ایجاد کنیم.

نشست خبری جایزه عالی نسب

آخرین نکته در ذهن ما این بود که یک علامتی را هم به جامعه بدهیم ولواینکه حکومتش به خادمان واقعی توسعه ایران بهای کافی را ندهد اهل علم و دانایی هرگز فراموش نمی کنند کسانی را که گام های بزرگی در این زمینه برداشته اند و ما با مطرح کردن این جایزه به نام استاد فقید مرحوم مصطفی عالی نسب می خواهیم بگوییم که جامعه ما اگر بخواهد هویت یابی توسعه پیدا کند باید چهره های برجسته ای را که در دوران به غایت سخت تر از شرایط کنونی گام های بزرگی را در ساحت نظر و عمل برداشتند به عنوان الگو معرفی کند.

مومنی افزود: ما خیلی امیدوار هستیم که به این بهانه به همان اندازه که دغدغه ایران و توسعه ایران مطرح می شود مسئله قدرشناسی عالمانه از خادمان توسعه هم موضوعیت پیدا کند. امیدواریم که بتوانیم بذر امید را به این جامعه بپاشیم. چون آنچه برای ما یقینی است این است که آنچه ایران گرفتارش است در تسخیر علم است. ما تافته جدا بافته در این عالم نیستیم. مانند هر جای دیگری اگر اهل علم انگیزه پیدا کند قطعا ما می توانیم از عهده گرفتاری هایمان برآییم. شما همین الان در بحث های بسیار ارجمندی  که متفکران و منتقدان در رسانه ها می کنند کاملا متوجه می شوید که می توانیم با معیارهای علمی توضیح بدهیم چرا به این روز افتادیم و هم می توانیم ساز و کارهای برون رفت آن را ارائه دهیم و به گمان ما اگر حکومت هم با ما همراهی کند و به مقام علم ارج بگذارد و فشارهای غیرعادی را درجامعه دانگشاهی و اهل علم کاهش دهد ما می توانیم یک جنبش امیدبخشی توسعه خواهی را در ایران زنده کنیم و ان شاالله کاری کنیم که جامعه ای که از نظر سرمایه انسانی و ظرفیت های سرمایه مادی وضع نسبتا خوبی را دارد تا این حد احساس درماندگی و ناتوانی در حل و فصل مشکلاتش نداشته باشد.

دقت کنید مثلا اینکه ما جایزه عالی نسب را به اعتبار مهم ترین مولفه روش شناختی توسعه که توسعه یک پدیده بین رشته ای است این جایزه می تواند به همه پژوهشگران همه عرصه های علوم انسانی و علوم اجتماعی تعلق بگیرد و ما از این نظر بسیار امیدوار هستیم که به اعتبار کارهای بسیار خوبی که در دانشکده های علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روابط عمومی، روانشناسی و ... انجام می شود و حتی ادبیات، این تلاش یک پیامی را به اهل فرهنگ و هنر کشورمان دهد و ادبش که همه تلاش ها را دوباره برگردانیم به سمت هدف اصلی یعنی اعتلای ایران که اعتلای ایران هم از جنبه اندیشه ای فقط ازطریق گرامی داشتن اندیشه توسعه امکانپذیر خواهد بود؛ طبیعتا مثلا به اعتبار این پیشرفت های نظریه خارق العاده ای که در اندیشه توسعه اتفاق افتاده ما خیلی امیدوار هستیم که با این رویکردی که به عدالت اجتماعی در توسعه اهمیت داده می شود و آن عرصه های مغفول مثل تولید فناورانه که تحت الشعاع محاسبات رانتی کنار گذاشته شده. شما نگاه کنید مثلا بساطی که مافیاها در ایران برپا کرده اند درباره حل و فصل مسئله تورم سراغ هرچیزی می روند جز آسیب شناسی این فشارهایی که به تولید ایران آمده و ما پشت کرده ایم به تولید و رویمان را به محاسبات رانتی و فاسد کرده ایم.

موسسه دین و اقتصاد

همه اینها نشان می دهد که از جنبه اندیشه ای چقدر ما نیاز داریم به بسیج حداکثری ظرفیت های دانایی مان و امیدواریم که ایده توسعه گامی باشد در این مسیر که هم ما این آدرس های غلط را کنار بگذاریم و ذهن مان را روی هدف معطوف کنیم و از همه اهل خرد و دانایی و هنر و ادب مدد بگیریم و کمک کنیم دوباره بذر امید در جامعه مان پاشیده شود و بتوانیم وظیفه ملی خودمان را در حد توان انجام دهیم. بنابراین دعوت از شما اهالی رسانه نوعی استمداد است ار اهل رسانه که کمک کنند ذهن سیاستگذاران عرصه کشور تا جایی که امکان دارد از مسائل حاشیه ای که منافع مافیا در آن است کنار زده شود و ما معطوف شویم به سمت شاه غولی به اسم توسعه.

در ادامه این نشست خبری رضا مجیدزاده گفت: افرادی که در جایزه عالی نسب برگزیده می شوند بیش از 2 سال نباید از دفاع شان گذشته باشد ( از سال 1401). همچنین شما در سایت موسسه که وارد شوید بخش جایزه عالی نسب را می توانید مشاهد ه کنید و در آنجا اطلاعات تان را بارگذاری کنید. در کانال تلگرامی هم به زودی توضیحات تکمیلی را می گذاریم.

کدخبر: 1021933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟