آچما از نان های خوشمزه خانگی + فیلم

به گزارش رکنا، طرز تهیه آچما به شرح زیر است؛

لیوان استفاده شده 200 میلی معادل چهار پنجم لیوان دسته دار (یعنی لیوان دسته دار را کمی سرخالی پر کنید)

مواد لازم:

1 لیوان شیر ولرم

1 لیوان آب ولرم

سه چهارم لیوان روغن مایع

1 عدد تخم مرغ (زرده برای رومال)

1 عدد خمیر مایه خیس(42 گرم یا 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه خشک)

3 قاشق غذاخوری شکر

1 قاشق مرباخوری نمک

حدود 1کیلو آرد (با کنترل بریزید)

کره نرم شده برای روی چانه ها

برای روی آچما:

زرده تخم مرغ + 1قاشق چای خوری پر ماست

پنیر صبحانه برای داخل آچما

طرز تهیه:

شیر ، آب ، روغن مایع ، خمیر مایه ، شکر و سفیده تخم مرغ را داخل ظرفی بریزید و هم بزنید (خمیر مایه خیس و خمیر مایه خشک فوری نیاز به استراحت و عمل آوردن ندارد و می توانید مستقیم به مواد اضافه کنید(استراحت هم بدید میشه) اما اگر خمیر مایه خشک معمولی دارید ابتدا باید خمیر مایه و 1 قاشق شکر را داخل آب ولرم(ولرم نزدیک به گرم) بریزید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه کف کند سپس بقیه شکر ، شیر ، روغن مایع و سفیده تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید)

سپس نمک و آرد را کم کم و با کنترل بریزید و ورز دهید آرد را به اندازه ای بریزید که خمیر نرمی شود(اگر خیلی کم به دست بچسبد اشکال ندارد بافت آچما بعد پخت نرم می شود) روی خمیر را بپوشانید و حدود 40 دقیقه استراحت دهید. سپس خمیر را کمی ورز دهید تا هوای خمیر گرفته شود و به 16_15 چانه تقسیم کنید و روی هر چانه 1 قاشق چای خوری کره نرم شده بذارید. یک چانه را روی میز بذارید و در حالی که کره را به خورد نان می دهید خمیر را باز کنید.

در یک چهارم خمیر پنیر بذارید و مثل فیلم خمیر را تا کنید و از یک طرف شروع به رول کردن کنید سپس در حالی که خمیر را پیچ می دهید کمی بکشید درازتر شود و گره بزنید . داخل سینی که کف آن کاغذ روغنی گذاشتید بچینید و حدود نیم ساعت داخل سینی استراحت دهید. زرده تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط کنید و با فرچه روی آچماها بمالید. اگر دوست دارید می توانید کنجد بپاشید. در فر 200 درجه از قبل گرم شده تا وقتی که سرخ شود بپزید. بلافاصله بعد از بیرون آمدن از فر روی آچماها دستمال نم دار بکشید و 15_10 دقیقه به این شکل نگه دارید.(این کار باعث می شود آچماها نرم شوند) نوش جان

کدخبر: 1025865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا هزاروسی
آیا این خبر مفید بود؟