کودک آزاری در صدر آسیب های اجتماعی یک استان ! / در مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی عقب هستیم

به گزارش رکنا از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان به مناسبت بیست و ششمین سالروز تاسیس اورژانس اجتماعی و با حضور علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان ، سید مهدی قویدل معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ، فلاحی مدیرکل  فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان ، علی ابراهیمی زرندی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان ، جمعی از مسئولین استانی  و مسئولین اورژانس های اجتماعی سراسر استان  نشست تخصصی همراه با تجلیل از کارکنان اورژانس اجتماعی استان کرمان در سالن اندیشه  برگزار شد

در ابتدای  این نشست علیرضا وحید زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان با تبریک فرارسیدن سالگرد تاسیس اورژانس اجتماعی گفت: اینکه یک سازوکاری راه اندازی شده است که می‌توانیم هرجا به مسئله‌ای برخورد کردیم به آن ( اورژانس اجتماعی)  مراجعه کنیم و مسائل بین فردی و آسیب ها و تنش ها  را رفع کنیم جزو امتیازات مهمی است که یک کشور می‌تواند آنرا داشته باشد

وی داشتن چنین مراکزی که درجهت رفع مشکلات برمی آیند را بسیار ارزشمند دانست افزود: متاسفانه برخی مباحث در زندگی اجتماعی نادیده گرفته شده که مدیریت آن سخت است و هزینه‌های سنگین اجتماعی را در پی دارد و آن پدیده، پدیده‌ای است که در هم عرضی پدیده‌های دیگر ایجاد می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه با توجه به وضعیت کشور و جهان و پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات هر روزه با آسیب‌های مختلف و جدیدی روبرو هستیم اظهار داشت : امروزه به واسطه همین مسئله ما نیاز به مراکزی داریم که بتوانند با مداخله موثر ، از بسیاری از  آسیبها و بحران‌ها جلوگیری کنیم و یا آنرا مدیریت نماییم ، مثلا  امروز ما  در هر شهرستان نیاز به راه اندازی یک مرکز نگهداری شبانه روزی از بیماران اعصاب و روان داریم و این توان می‌دهد که باید روی روابط بین فردی کار بشود

مدیرکل بهزیستی استان کرمان  بیان داشت: رابطه‌ها باید مدیریت شوند ، باید مراقب شبکه‌های خویشاوندی  باشیم و از گسستن انجسام‌ها در روابط اجتماعی و روابط خانوادگی باید جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر ارتقاء اورژانس اجتماعی  گفت: ما با مشکلات و معضلات اجتماعی گوناگونی مواجه هستیم و این مهمدمی‌طلبد که پرسنل اورژانس اجتماعی با ارتقا دانش و مهارت و تخصص خود مداخله خوب و موثری را در اورژانس به بهترین نحو به منصه ظهور برسانند.

وحیدزاده با اشاره به فعالیت ۲۰ مرکز اورژانس اجتماعی در استان کرمان ، گفت : با توجه‌ به گستردگی استان و اینکه کرمان در حال تبدیل شدن به قطب صنعتی کشور می باشد نیاز است که اورژانس های اجتماعی ما در شهرستان‌های بزرگ به سطح یک ارتقاء پیدا کنند و این مستلزم اختصاص تجهیزات ، خودرو مخصوص و نیروی متخصص است که امیدواریم بهزیستی کشور به این موضوع توجه کند و همچنین ۵ شهرستان ما فاقد اورژانس اجتماعی،هستند که امیدوارم بزودی درآن شهرستان‌ها نیز اورژانس اجتماعی راه اندازی گردد.

 وی اورژانس اجتماعی را پیشانی بهزیستی خواند و افزود: اورژانس های اجتماعی در کشور های پیشرفته دارای اهمیت و جایگاه والایی هستند و امیدوارم در اینجا نیز مسئولین  ذیربط در جهت کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی همکاری موثر و خوبی را با بهزیستی داشته باشند.

ایوب فلاحی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه مدیریت و کارکنان بهزیستی کرماندجزو متخصص ترین و باسواد ترین کارکنان  استان هستند بیان کرد:  در خصوص کنترل و مدیریت آسیبهای اجتماعی در بحث زیرساخت‌ها بسیار عقب هستیم وبا توجه به اینکه  هر روزه شاهد آسیب‌های نوپدید هستیم اما هنوز نتوانسته ایم که پاسخگو باشیم .

وی با اشاره به اینکه  خوشبختانه در بحث پیشگیری و  بازدارندگی خوب عمل شده است، افزود: مداخلات نهاد های اجتماعی و حاکمیتی براساس ضرورت‌های جامعه است و این ضرورت‌ها باعث شده که ما هم به کمک اورژانس اجتماعی بشتابیم.و برهمین اساس  راه اندازی شورای اجتماعی به ریاست استاندار و با محوریت اعضا را به زودی در استانداری خواهیم داشت .

علی ابراهیمی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمان سخنران دیگر این مراسم بود  وی با گرامیداشت یاد و نام شهید جمهور گفت: اورژانس اجتماعی از اوایلی که ایجاد شد  ، تا کنون رشد چشمگیری داشته است و در مقابل رشد آسیب‌ها را هم روز به روز شاهد هستیم.

وی با اشاره به رشد مداخلات موثر اورژانس اجتماعی  در سال ۱۴۰۲ افزود: در سال ۱۴۰۲ متاسفانه کودک آزاری و بد سرپرستی در مجموع با اختصاص ۴۴ درصد آسیبها ،  آسیب‌ اول در استان کرمان  بود و بعد از آن اقدام به خودکشی با ۲۳ درصد دومین آسیب استان محسوب شده است  که البته خوشبختانه با مداخله بهنگام و موثر اورژانس اجتماعی اکثر این موارد به سرانجام نرسیده و مدیریت شده است .

 معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمان  افزود :  متاسفانه در سه ماهه اول امسال نیز ، کودک آزاری با ۳۰ درصد اولویت اول و خودکشی با ۲۹ و نیم درصد اولویت دوم آسیب‌های استان بوده است.

 وی با اشاره به سختی کار بالای کارکنان اورژانس اجتماعی  گفت : همکاران ما در مواجهه با آسیبها و در مداخلاتی که صورت می پذیرد با خطرات بسیاری مواجه هستند و از لحاظ امنیتی نیز همواره در معرض خطر می باشند.

علی ابراهیمی  با انتقاد ااز برخی از ادارات و نهاد های ذیربط که همکاری لازم را با بهزیستی ندارند افزود : متاسفانه  توجه جدی به قانون حمایت از اطفال و کودکان و خصوصا ماده ۶ قانون نمی شود.

مثلا درمان کودکان زیر ۱۸ سال باید رایگان باشد ، در حالیکه اصلا این قانون رعایت نمی‌شود و با توجه  به اینکه اکثر این کودکان و اطفال آسیب دیده درگیر اعتیاد و بیماری و... هستند هزینه های دارو و درمان بالایی به بهزیستی تحمیل می شود

سید مهدی قویدل معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز  در این نشست گفت : با توجه به آسیب های اجتماعی که در سطح جامعه وجود دارد یک ضرورت برای تاسیس این مجموعه بسیار موثر و کاربردی وجود داشت. و اورژانس اجتماعی استان کرمان با تلاش شبانه روزی و ایثارگری که دارند عملکرد قابل قبولی را داشته اند

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه کارکنان اورژانس اجتماعی با آسیبهای مختلف اجتماعی مواجه هستند ،خودشان نیز با چالش ها و مشکلاتی روبرو می‌شوند  و جا دارد که از آنها تقدیر شود گفت : فلسفه تشکیل اورژانس اجتماعی تلفیقی از مداخلات فردی ، خانوادگی و اجتماعیست که قطعا نیاز است با گسست مرزهای فرهنگی و مسائل و پدیده هایی که جامعه با آن مواجه است وگسست چارچوب ها و ضوابطی که در گذشته بوده  ، با تلاش و جدیت بیشتر در جهت  کاهش آسیبها کمک نماید.

معاون دادگستری استان کرمان  اذعان داشت : دادگستری کرمان همواره  در کنار  اورژانس اجتماعی ایستاده است و برای ایجاد هماهنگی میان ادارات و نهاد های ذیربط  و برای تسهیل در موارد و مسائل مربوطه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد و قانون تمام دستگاه هایی که  دارای وظیفه در قانون حمایت از اطفال  هستند را مشخص کرده و هیچ کوتاهی از هیچ دستگاهی قابل قبول نیست.

کدخبر: 1038897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟