نیرجالا اکاداشی، روز روزه کامل هندوها + فیلم

به گزارش رکنا، کلمه «اکاداشی» به معنای یازدهمین روز ماه قمری هندوئی است و «نیر-جالا» به معنای «بدون آب» است که به روزه ‌ای که در این روز می‌گیرند اشاره دارد. این روزه به عنوان سخت‌گیرانه‌ترین و در نتیجه مقدس‌ترین روز اکاداشی، یعنی نیمه ماه، در میان 24 اکاداشی سال در نظر گرفته می‌شود و از نظر مذهبی اهمیت زیادی برای هندوها دارد.

در دیگر روزه‌هایی که در مذهب هندو وجود دارد نخوردن غذا کفایت می کند اما در این روز، نیرجالا اکاداشی ، حتی آب نیز نباید بخورند و این در گرمای هندوستان واقعا طاقت‌فرساست. 

روزه 24 ساعت به طول می‌انجامد؛ از طلوع آفتاب این روز تا طلوع آفتاب روز بعدی. البه برخی از طلوع تا غروب آفتاب روزه می‌گیرند. روز قبل، کسی که می‌خواهد این روزه را بگیرد باید دعا و ستایش عصرگاهی را انجام بدهد و بعد از آن تنها یک وعده غذایی بدون برنج بخورد، از آنجایی که برنج و غلات در این روز ممنوع است. این روز به احترام و برای ستایش ویشنو، از خدایان بزرگ هندوئیسم برگزار می‌شود.

نیرجالا اکاداشی

آئینی که در این روز برگزار می‌شود غسل دادن مجسمه کوچکی از ویشنو با مخلوطی از پنج غذاست: شیر، پنیر، کره حیوانی، عسل و شکر. پس از این مجسمه با آن شسته می‌شود و لباس‌های پرزرق و برق به تنش می‌پوشانند. در عصر روزه‌دار با در دست گرفتن نوعی گیاه در برابر مجسمه دعا می‌خواند و تمام طول شب را هم بیدار می‌ماند و سرودهای مذهبی می‌خواند یا در برابر تمثال ویشنو مدیتیشن می‌کند.

هندو‌ها باور دارند که انجام دادن این آئین رضایت ویشنو را جلب می‌کند و به این وسیله تمامی گناهان فرد شسته می‌شود و باعث شادی و پیشرفت او می‌شود.

روز نیرجالا اکاداشی سال 2024 در تاریخ 18 ژوئن مطابق با 29 خرداد ماه بود.

مترجم: مبینا محمدی

کدخبر: 1010928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟