کتیبه شکست 3 امپراطور روم در برابر شاه ایران + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این سنگ نگاره، یکی از دو سنگ نگاره تراشیده شده بر صخره های سمت چپ رودخانه شاپور است. در این سنگ نگاره، شاپور یکم سوار بر اسب در مرکز صحنه دیده می شود. او تاج کنگره داری بر سر دارد که بر فراز آن گوی بزرگی قرار گرفته است. شکل بدن شاه به صورت تقریبا نیم رخ و در حالت نقش شده است که با دست راست مچ امپراطور اسیر شده رومی «والرین» را گرفته است.

بالای صحنه، پسر بچه عریانی به صورت فرشته ای کوچک و بالدار در گرواز است و حامل نیم تاجی برای شاه است. میان پاهای اسب شاه، پیکر منکوب امپراطور کشته شده رومی، «گودیانوس» قرار دارد که در نتیجه جنگ با شاپور یکم در سال 244 میلادی به قتل رسید.

شاپور در کتیبه معروف کعبه زرتشت در ارتباط با کشته شدن گودیانوس سوم می نویسد: «نزدیک مرزهای آسورستان در شهر مسیح، پیکار سختی در گرفت، گودیانوس قیصر کشته شد و سپاهیان روم از هم فروپاشیدند.»

مقابل شاپور، دیگر امپراطور روم به نام «فیلیپ عرب» زانو بر زمین زده است و هر دو دست خود را به حالت تضرع و درخواست صلح به جانب شاه دراز کرده است. 

دو ردیف از سواران و افسران شاهی ایران که بر روی هم و در درون قاب هایی جداگانه نشان داده شده اند، صحنه شاپور و امپراطوران شکست خورده رومی را در بر گرفته اند.

کدخبر: 1021707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟