جمع آوری پر سر و صدای زباله در نیمه های شب پایتخت / سازمان پسماند: نهایتا تا ساعت یک شب زباله ها را جمع آوری می کنیم /کسری تجهیزات و نیروی انسانی نداریم + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جمع آوری پر سر و صدای پسماند ، در برخی محلات تهران، آن هم در نیمه های شب، داد شهروندان را در آورده است. این موضوع را از قنبر آدینه‌وند، مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق پیگیری کردیم و پرسیدیم که آیا این موضوع به علت کم بودن تجهیزات و نیروی انسانی است یا دلیل دیگری دارد؟

نیمی از ماشین های جمع آوری پسماند نوسازی شده اند

او در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: پیمانکاران ما در مناطق 22گانه، کسری ماشین آلات جمع آوری پسماند ندارند. زمانی که قراردادهای جدید منعقد شد، این ماشین ها فرسوده بودند و سال ساختشان بالا رفته بود و از نظر ظاهری، وضعیت مناسبی نداشتند. از مجموع 1530 ماشین آلاتی که فعال هستند، 800 دستگاه خودروی فوق تخصصی هستند که شامل خودروهای جاروی بزرگراهی مکانیزه، خودروهای جدول شوی و خودروهای مخزن شوی می شوند. همچنین 720 دستگاه خودروی تخصصی از جمله خودروهای حمل پسماند، واترجت، خاور و تانکر موجود هستند. در همین راستا، در قراردادهای جدید، 50 درصد خودروها نو (صفر کیلومتر) شدند که این خودروها توسط بخش خصوصی تامین شد.

وی در ادامه تاکید کرد: مابقی خودروها که صفر کیلومتر نبودند نیز میانگین سال ساختشان، از سال 97 به بالا است. این ماشین آلات نیز نوسازی شدند و از حالتی که قبلا بودند در آمده، رفع نقص شده و به طور کلی اورهال شده اند.

آدینه وند همچنین افزود: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی نداریم؛ چراکه قراردادهای شهرداری با پیمانکاران به صورت حجمی بسته شده اند و یک میزان حداقلی از جمع آوری پسماند برایشان تعریف شده است که با فلان تعداد ماشین آلات و نیروی انسانی، در مناطق کار کنند. ما روی کیفیت کار کرده و از بحث کمیت گرایی خارج شده ایم.

میانگین حقوق دریافتی پاکبان ها 13 میلیون تومان است / بالاترین حقوق، 16 میلیون تومان

وی با اشاره به اینکه 10 هزار و 800 نفر نیروی انسانی که از پاکبانی گرفته تا اپراتور و راننده در مراحل مختلف جمع آوری پسماند در سطح مناطق 22گانه فعال هستند، گفت: باید تاکید شود که سعی کردیم نیروی انسانی در سازمان پسماند را ایرانی سازی کنیم و افراد 8 ساعت فعالیت کاری داشته باشند. در این راستا، حقوق این افراد نیز برای اینکه ایرانیان رغبتی جهت حضور در این کار داشته باشند، حقوقی کمتر از 11 و نیم میلیون نداریم و این مبلغ برحسب سابقه کار، تا 16 میلیون تومان هم افزایش می یابد. به این ترتیب، میانگین دریافتی پاکبان ها 13 میلیون تومان است.

مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق تاکید کرد: از آنجایی که همیشه تاکید شده است که مردم زباله هایشان را ساعت 9 شب در سطل زباله قرار بگیرند؛ لذا جمع آوری پسماند به درازا کشیده می شود. همچنین در ایام سوگواری امام حسین (ع)، با توجه به ترافیک برخی کوچه ها و خیابان ها به علت عزاداری، امکان تردد در ساعت همیشگی وجود نداشت و ممکن بود تا ساعت 2 شب نیز جمع آوری پسماند انجام می شد؛ اما معمولا در ساعت 12 و نیم الی یک شب، تلاش می شود فرایند جمع آوری زباله تمام شود.

وی در پایان گفت: با این وجود اگر همچنان شهروندان مشاهده می کنند که در نیمه های شب این اتفاق می افتد، حتما آن را گزارش کنند تا ما موضوع را پیگیری کنیم.

کدخبر: 1020230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟