سایت پسماندی که خاک اندیمشک را آلوده کرده است / احتمال آلوده شدن آب های زیرزمینی با شیرابه زباله ها  + فیلم و پاسخ محیط زیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ابوذر بزرگی، مدیر انجمن دیده بان زاگرس، در گفت و گو با رکنا در خصوص سایت پسماند جارمه، واقع در استان خوزستان که دارای آسیب های زیادی است، گفت: این سایت پسماند که زباله های اندیمشک و شهرهای اطراف در آن جمع آوری می شود، درست نزدیک منطقه حفاظت شده «چهل پا» قرار دارد که خود موجب می شود انواع و اقسام پرندگان که روی این زباله ها بنشینند و از آن تغذیه کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: از سویی دیگر، به دلیل بافت شنی خاک این منطقه، نفوذپذیری آن بالاست و شیرابه های زباله ها، قابلیت آلوده کردن آب های زیرزمینی را دارد. شهرداری اندیمشک سالهاست رسیدگی به این سایت پسماند را به تعویق انداخته است. از سویی دیگر، با ایجاد آتشی که زباله گردها بین این زباله ها ایجاد می کنند، موجب آلودگی هوا نیز می شوند.

همچنین فرهاد قلی نژاد، معاون مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست، در این خصوص، سه ماه پیش با شکایت قضایی و تشکیل پرونده در دادگستری، شهرداری ملزم به تعیین محل جدید برای انباشت پسماند شد. محل فعلی، غیر استاندارد است و از نظر مکانی نمی تواند حجم بالای زباله را ساماندهی کند. از سویی دیگر لازم به ذکر است که حوزه آبخوان در آن نقطه واقع شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: مکان جدید انتخابی، 60 هکتار وسعت دارد و در محلی مناسب با فاصله از منازل مسکونی قرار گرفته که در مرحله دریافت مجوزات زیست محیطی است.

قلی نژاد با اشاره به اینکه آلودگی خاک و آلودگی هوا ناشی از آتش گرفتن زباله ها جزء مهم ترین مشکلات این سایت پسماند است، گفت: به علت به وجود آمدن آلودگی خاک، شهرداری می بایست پس از انتقال زباله ها، خاک محل فعلی را پاکسازی کند. همچنین خسارت های خاک را نیز برآورد خواهیم کرد.

او با تاکید بر اینکه گزارشی در خصوص آلودگی آب های زیرزمینی ثبت نشده است، افزود: با توجه به وجود آبخوان در آن نقطه، ممکن است برای آب های زیرزمینی نیز تهدیدی به حساب بیاید ولی فعلا در ارزیابی آب چاه ها که به صورت ماهیانه هم از سمت وزارت نیرو و محیط زیست انجام می شود، مشکلی گزارش نشده است. 

معاون مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در پایان گفت: همچنین از محل دریافت عوارض آلایندگی، مبلغی را برای شهرداری در نظر گرفته ایم تا هرچه سریعتر این سایت پسماند را جا به جا کند؛ ولی فرصت نهایی که ما به شهرداری خواهیم داد، بیشتر از یک سال نیست. 

کدخبر: 1011094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟