چه شرایطی باعث می شود که تحریم‌های بین‌المللی موثر واقع شوند؟

به گزارش خبرنگار رکنا، همینطور شورای امنیت سازمان ملل از سال ۱۹۶۶، سی تحریم را برعلیه کشورهای جهان تصویب کرده است.این تحریم‌ها یک وسیله سیاسی کم خرج برای وادار کردن کشورها به رفتارهای مورد نظر است و قطعا مورد قبول تر از مقابله نظامی در افکار عمومی هستند که البته بیشتر فشار بر مردم است.

9فاکتور  بعنوان موثرترین عوامل موفقیت تحریم‌ها از نظر کشورهای تحریم کننده شناخته می شوند.

1- هزینه اقتصادی: این یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تحریم‌ها بحساب میاید. مطالعه ۷۰ مورد تحریم، نشان می دهد که هرچه هزینه تحریم برای کشور تحریم شده بالاتر باشد احتمال تغییر سیاست های آن کشور بالاتر است.

2- نوع حکومت: برای حکومت‌های دموکراسی احتمال بیشتری برای حل و فصل مشکلات بدون توسل به خشونت وجود دارد. بخاطر صلاح کشور و ملاحظات در نظر گرفته شده در مورد آسایش مردم، رهبران کشورها اجازه نمی دهند که آثار تحریم‌ها برای مدت زیادی روی شهروندانشان تاثیر بگذارد.

3- پایداری اقتصادی و سیاسی کشور: کشورهای ضعیف از نظر اقتصادی و اجتماعی بطور مثال کشورهایی که درگیر جنگ داخلی هستند یا دچار قحطی و کمبود مواد غذایی هستند به راحتی تغییر سیاست می دهند حتی کشورهای مستبد که هیچ ملاحظه ای برای شهروندانشان قائل نیستند حاضر نیستند که کشورشان را به ورطه هرج و مرج بکشانند.

4- رابطه اقتصادی کشور تحریم کننده و کشور تحریم شده: برای موثر بودن تحریم‌ها رابطه اقتصادی کشور تحریم کننده و کشور تحریم شده باید قوی و گسترده باشد تا میزان اثر بخشی تحریم بیشتر شود. این تحریم‌ها باید تبادلات بازرگانی ای را هدف قرار دهند که غیر قابل جایگزین باشند.

5- نوع هدف تحریم‌ها: تحریم‌هایی که میزان آزار دهندگی زیادی داشته باشند ولی به حدی که به تغییر حاکمیت منجر نشود اثر بخشی سریعتری دارند.

6- اتحاد بین‌المللی: گسترگی اتحاد بین المللی برای اعمال تحریم‌ها میزان آزار دهندگی تحریم‌ها برای کشور تحریم شده افزایش می دهد. فقدان اتحاد بین المللی باعث می شود که کشور تحریم شده بتواند برای تحریم‌های اعمال شده جایگزین‌هایی در بین متحدین خویش پیدا کند و اثر بخشی تحریم‌ها را کمتر کند.

7- پدیده گرد آمدن بدور یک پرچم: تحریم‌ها می تواند تبعات نامطلوب برای کشور تحریم کننده داشته باشد و بعنوان یک عامل متحد کننده برای کشور تحریم شده عمل کند. بعنوان مثال روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از الحاق کریمه به خاک خود و تحریم‌های کشورهای غربی بخوبی این پدیده را به نمایش گذاشت. این پدیده در مورد کشورهایی که مردم بشدت به رهبران کشور برای مایحتاج زندگی متکی هستند هم دیده می شود.

8- اهمیت شهرت: ممکن است هزینه تحریم‌ها برای کشور تحریم شده بالا باشد ولی کشور تحریم شده احساس کند که شهرتش در سرسخت بودن برایش از اهمیت بالاتری برخوردار است. کوبا در دهه ۱۹۹۰ نشان دهنده اینگونه رفتار است. هنگامی که نشان دادن سرسختی بر هزینه های اقتصادی و آسایش مردم اولویت داشته باشد، اثر بخشی تحریم‌ها کمتر می شود.

9- زمان: مطالعات نشان می دهد که برای اثر بخشی تحریم‌ها معمولا حدود ۱۶ سال زمان لازم است. کشور تحریم شده معمولا اقدام به سمت خودکفایی می کند تا بتواند مایحتاج خود را تامین کند. اگر کشوری بتواند به خودکفایی کامل برسد اثر تحریم‌ها بسیار محدود خواهد بود.

بطور خلاصه تحریم‌ها اثر بخشی محدودی خواهند داشت اگر کشور هدف کشوری قدرتمند با بینه قوی اقتصادی و سیاسی باشد. همچنین اثر بخشی تحریم‌ها در مورد کشورهای مستبد کمتر خواهد بود.

کدخبر: 745946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟