سرقت ادبی مهدی اخوان ثالث ! / ادعای شاعر جوان جنجال بپا کرد !

به گزارش رکنا ، این روزها تعدادی از شاعران نوجوان و جوان نظر دارند که سرقت ادبی یکی از معضلات جامعه فرهنگی ما است. آن ها می گویند: مخصوصا این کار در یک دهه آخر به اوج خود رسید. بعضی از آن ها هم عقیده دارند: از زمان حافظ تاکنون چاپ کتاب هایی با تالیف سست و ضعیف همراه با همدستی دنیای مجازی که در آن به عنوان مثال شعر نیما یوشیج به نام حافظ زده می شود و لاغیر، در دامن زدن به این مهم بی تاثیر نیستند.

یکی از این شاعران جوان اظهار کرد: این روزها یکی از این سرقت های ادبی دست به دست در شبکه مجازی می گردد. هر چند که گفته می شود این مجموعه توسط دانشگاه آزاد اسلامی چند سال پیش به چاپ رسیده است. اما سئوالی که پیش می آید و تعجب برانگیز است شعرهای این مجموعه گویی در جشنواره دانشجویان قرائت شده و مورد انتخاب قرار گرفته است. هر چند که در مطبوعات هم گاهی از این گونه موارد پیش می آید و شاعران بزرگ بخاطر این که دست شان از دنیا کوتاه شده، دست به چنین کارهایی می زنند و شعرهای شاعران جوان را بنام خود به مطبوعات می فرستند.

آن ها اعتراض داشتندکه از مهدی اخوان ثالث بعید بود که شعری را که در سال 1338 در کتاب آخر شاهنامه یعنی 63 سال پیش به چاپ رسانده، از دختری که امروز حدود بیست سال از سن او می گذرد سرقت کند. وی که شاعر بلندآوازه کشور است چطور به خود اجازه داده 43 سال پیش از آن که شاعری به دنیا بیاید شعر او را در کتاب خودش چاپ کند؟! حالا این شاعر جوان از کسی که سال 1369 یعنی 32 سال پیش زندگی را بدرود گفته به چه کسی شکایت کند؟!

شاعری جوان بیان کرد: کاش مسئول گرد آوری این مجموعه حداقل برای خواندن سروده های شاعران تازه کار معاصر وقت می گذاشت تا شاعری مانند اخوان ثالث 63 سال پیش این سرقت را انجام نمی داد. به هر حال این کتاب چاپ شده و شاعر این شعر هم به حق خود رسیده و شعرش به نام او ثبت شده تا درس عبرتی باشد برای سایر شاعران بزرگ که به خود اجازه ندهند، شعری را که در تاریخ امروز و در سال 1401 شاعر نوجوانی می سراید، چند دهه قبل سرقت کنند!

فکر می کنم بابا طاهر هم بخاطر کار ناپسند اخوان بود که سرود: اگر دردم یکی بودی چه بودی ...

شعر یاد شده به این صورت است:

ما چون دو دریچه روبروی هم

آگاه ز هر بگو مگوی هم

هر روز سلام و پرسش و خنده

هر روز قرار روز آینده

عمر آیینه بهشت اما آه

بیش از شب و روز تیر و دی کوتاه

اکنون دل من شکسته و خسته ست

زیرا یکی از دریچه ها بسته ست

نه مهر فسون نه ماه جادو کرد

نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد

حالا شما قضاوت کنید شعر مال اخوان است یا این شاعر جوان .. شیر یا خط هم می توانید بیندازید!

 

کدخبر: 787669 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟