ایران خواستار اخراج رژیم صهیونیستی از IPU و محاکمه مقامات اسرائیلی در دادگاه نورمبرگ شد

به گزارش رکنا، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ و در لحظه‌ای که نماینده رژیم صهیونیستی قصد سخنرانی در اجلاس بین‌المجالس کشورهای جهان در ژنو را داشت، سالن نشست را ترک کرد.

همچنین کشورهای الجزایر، اردن، تونس و ترکیه و پارلمان عربی نیز این سالن را به نشانه اعتراض ترک کردند.

در همین حال پس از پایان نطق نماینده رژیم صهیونیستی و درپاسخ به ادعاها و اظهارات واهی نماینده این رژیم، منوچهر متکی رئیس شورای اجرایی بین المجالس مجلس شورای اسلامی در سخنان کوتاهی خواستار اخراج این رژیم از نشست بین المجالس جهانی شد گفت: با جنایاتی که در لبنان و فلسطین شاهد هستیم نباید به هیات رژیم صهیونیستی وقت صحبت داده شود و آن‌ها باید از IPU اخراج شوند.

وی افزود: تروریست‌های اسرائیلی را از این اجلاس بیرون کنید و ان‌شاءالله پس از پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی، باید سران این رژیم و فرماندهان نظامی و خلبانان کودک کش را در دادگاه نورمبرگ(۲) محاکمه و مجازات کنند.

دادگاه نورمبرگ مجموعه‌ای از دادرسی‌های نظامی است که پس از جنگ جهانی دوم و برای رسیدگی به جنایات جنگی برگزار شد.

اتحادیه بین‌المجالس (IPU) در نقش بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد سالانه دو اجلاس اصلی برگزار می‌کند که روسا و سایر نمایندگان پارلمان‌های جهان در آن به تبادل نظر و تصویب قطعنامه می‌پردازند.

موضوع گفت وگوی این دوره از اجلاس «استفاده از علم، فناوری و نوآوری (STI) برای آینده‌ای مسالمت‌آمیزتر و پایدارتر» است و در این اجلاس تمام نهادهای قانونی IPU، از جمله شورای بین‌المجالس، مجمع، کمیته‌های چهارگانه دائمی، سمینارهای نمایندگان جوان و زن تشکیل جلسه خواهند داد.

کدخبر: 1051742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟