شهرداری ها 40 سال به توسعه زیرساخت حمل و نقل  عمومی کشور بی توجهی کردند / معایب ورود خودروهای فرسوده خارجی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با فرارسیدن فصل گرما و شرایط مساعد آب و هوایی برای مسافرت های بهتر درون شهری و افزایش ترددها در داخل و حتی خارج از شهرها و همچنین افزایش هزینه سوخت و اصطحلاک خودرو عمده مردم ترجیح می دهند که با سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی رفت و آمد داشته باشند با این حال بسیاری از مسافران درون شهری از نبود سرویس های متعدد در زمان بندی های مناسب گلایه دارند و عکس های و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد که بخش قابل توجهی از زمان مردم شهرهای بزرگ در کشور به ویژه در تهران در صف اتوبوس های بی‌آر‌تی و مترو تلف می شود.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اما مساله نیست که انجام آن محل مناقشه میان دولت و مردم بادش و هرچه این ناوگان با سرعت و کیفیت بهتری به مردم خدمات رسانی کند هزینه های شهرداری و حتی دولتها نیز در این خصوص کاهش می یابد اما عدم توسعه یافتگی در این زمینه فقط می تواند از عهده یک سلسله مدیریت غیرمطلع و ناآگاه بربیاید. که اکنون شهرهای بزرگی همچون تهران را درگیر معضلاتی کرده است که حل آن شاید ساله زمان بر باشد.

باید ببینیم چه مقدار از نیاز حمل و نقل عمومی در کشور از تولدیات داخل بوده است

نظری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار رکنا، تصریح کرد: تامین حمل و نقل عمومی نیازمند توسعه زیرساخت است و این نیز بر عهده شهرداری ها است. اما قبل از اینها باید به این مساله فکر کنیم که چه مقدار تولید و تامین در سالهای اخیر در کشور انجام گرفته است.

وی افزود: کشور ما به لحاظ اقلیمی کشوری است که تفاوت اقلیمی متفاوتی دارد و این نیازمند این مساله است که شهرداری ها از محل درآمد خود یک مقداری را برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی در شهرها اختصاص دهند.

در تولید مینی بوس مشکل نداریم اما در تامین اتوبوس مشکل وجود دارد

این کارشناس حمل و نقل عمومی بیان داشت: ما در کشور در زمینه تولید مینی بوس مشکلی نداریم و هر آنچه که نیاز کشور است تامین می شود اما در مورد اتوبوس این مساله همچنان رفع نشده است و شهرداری ها باید بودجه لازم را برای تامین این هزینه در نظر بگیرند.

نظری تاکید کرد: بحث هایی که پیرامون واردات خودروهای حمل و نقل عمومی دست دوم انجام می گیرد اما مساله را حل نمی کند زیرا در اغلب کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته تا یک دستگاه خودرو حمل و نقل عمومی تمامی کارکرد خود را از دست نداده باشد کنار گذاشته نمی شود.

 وی گفت: یعنی اگر خودرو دست دومی وارد کشور می شود باید بدانیم که هم به لحاظ متریال زنگ زده است و هم سیستم آن از کار افتاده و حتی به لحاظ بهداشتی هم قابلیتی برای استفاده عمومی ندارد.

این کارشناس حمل و نقل عمومی اضافه کرد: ما تولید مناسبی در کشور داریم اما افرادی که بحث واردات خودرو دست دوم از خارج را مطرح می کنند شاید به لحاظ مقطعی در یک برهه خاص زمانی بتوانند مشکلات را حل کنند اما به لحاظ مارکتینگ این مساله را نمی تواند حل کند.

نظری ادامه داد: ما حتی اگر بهترین و مدل بالاترین ناوگان حمل و نقل عمومی را وارد کشور کنیم بازهم نمی توانیم با وضعیت فعلی انرژی از آن استفاده کنیم و باید سیستم سوخت آن را مطابق با شرایط انرژی در کشور سازگار کنیم تا بعد بتوانیم از آن استفاده کنیم و این مشکلات را ناوگان تولید داخل ندارد.

زیرساخت های سوخت و درون شهری نکته بسیاری مهمی است که شهرهای ما باید مطابق با خدماتی که خودروهای خدمات شهری ارایه می دهند همخوانی داشته باشد همچنین تامین هزینه های پشتیبانی این خودروها نیز مساله مهمی محسوب می شود چون زیرا اغلب این خودروها دراخل قابلیت تعمیر ندارد و این مساله را برای استفاده از ناوگان وارداتی سخت می کند.

به گزارش رکنا، عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در سالهای اخیر مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد کرده است، افزایش ترافیک در کلانشهرها، اتلاف انرژی و وقت، آلودگی هوا و بسیاری از مشکلات دیگر تنها بخش کوچکی از معضلات عدم توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. اما نمی توان تنها شهرداری ها را موظف به حل این مهم دانست و از وظایف سایر ارگانها از جمله صنایع مرتبط از جمله خودروسازان داخلی و وزارت کشور چشم پوشی کرد.

خودروسازان به تعهدات خود در مورد تامین نیازهای داخلی عمل نمی کنند

همچنین در این خصوص مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار رکنا بیان کرد: شهرداری ها در حال حاظر مستعصل شدند و می توان گفت به تعهداتی که نسبت به مردم داشتند، عمل نکرده اند و دلیل این مساله این است که خودروسازها نیز به تعهدات خودشان در مورد تحویل ون ها و اتوبوس های تولید داخل عمل نکرده اند و این باعث شده است تا سیستم حمل و نقل عمومی توان تامین نیاز داخلی را در حال حاضر نداشته باشند.

 وی عنوان داشت: در چند سال گذشته حتی فردی پیگیر این مساله نبوده است و ما در حال مصرف سرمایه بودیم و کسی به این مساله فکر نمی کرده است که اگر روزی تعداد اتوبوس های فرسوده و یا نیازمند به اوورهال بیشتر از حالت عادی باشد چه اتفاقی می تواند رخ دهد.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: همچنین در این زمینه خودروسازها نیز نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و ما مجبور بشویم از خارج خودرو وارد کنیم که در نهایت این نیز به دلیل فرسودگی چند سال بعد دچار مشکلاتی می شود که تعمیرکاران داخلی نیز توان حل آن را نداشته باشند و باید ارز اختصاص دهیم و آن را برای تعمیر به خارج از کشور بفرستیم.

شجاعی بیان داشت: اکنون کشور در شرایطی قرار دارد که باید حتما بر روی واردات خودروهای حمل و نقل عمومی از خارج تکیه کنیم زیرا وضعیت بحرانی کشور و میزان نیازمندی که شهرهای به ویژه شهرذهای بزرگ دارند با تولید حدود هزار دستگاه در سال انجام نمی گیرد زیرا ما هم اکنون با کمبود بیش از 10 هزار خودرویی ناوگان حمل و نقل عمومی در ایران مواجه هستیم و تامین آن با این حساب بیش از 10 سال طول می کشد.

وی اضافه کرد: فشار اجتماعی که مردم از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی تحمل می کنند و این فشار را بر شهرداری ها و مدیریت شهری وارد می کنند راه حلی جز وارد کردن خودرو از خارج از کشور را ندارد.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تولید کننده داخلی می تواند با یک جریانی پایدار بخشی از نیاز کشور را تامین کند اما ما به یک نسخه خروج از بحران نیاز داریم و آن قطعا وارد کردن خودروهای حمل و نقل عمومی دست دوم با کیفیت مناسب است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سالهای اخیر شهرداری ها همه درآمد خود را صرف پرداخت حقوق و امور جاری کرده اند و برای توسعه زیرساخت های شهری از جمله توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی هزینه ای نکرده اند و همین امر هم اکنون ما را با یک بحران جدی در تهران و چند کلانشهر دیگر روبه رو کرده است.

به گزارش رکنا، تنها ایران خودرو روزانه بیش از 2 هزار و 500 خودرو تولید می کند که با سرجمع سایر نهادها این رقم به تولید 6 هزار خودرو در روز می رسد این در حالیست که همین صنعت مورد تایید دولت ها توان تولید هزار دستگاه اتوبوس درون شهری را در طول مدت یک سال ندارد و این در عمل به این مفهوم است که توسعه حمل و نقل عمومی برای دولت ها و شهرداری ها در اولویت قرار ندارد.

کدخبر: 902103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟