انقلاب در درمان تومور مغزی / سل تراپی؛ سلاح جدید علیه تومورهای مغزی بدخیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از انواع سرطان های مغز با بروز تومور های مغزی ایجاد می شود. در افراد بزرگسال و بالغ علل بروز تومور های مغزی بسیار متنوع است. بیشترین علت بروز آن به ژنتیک و سابقه خانوادگی مربوط می شود. افرادی که دچار ضربه های مغزی می شوند، افرادی که در معرض کار با مواد پلاستیکی قرار دارند و در کارخانه های پلاستیک سازی کار می کنند، افرادی که از موبایل و مانیتور به مدت طولانی استفاده می کنند.

احمدوند درباره علائم بروز تومور مغزی گفت:« افراد با بروز نشانه هایی می توانند متوجه بروز تومور مغزی در بدن خود شوند. این علائم شامل سردرد، سرگیجه، اختلالات حسی-حرکتی، اختلال دید، اختلال در تمرکز، ضعف صورت، اختلال هوشیاری و تشنج است. یکی دیگر از انواع اختلالاتی که تومور مغزی به ویژه در نزدیکی هیپوفیز می تواند ایجاد کند، بروز مشکلات غددی است که می تواند به ناباروری یا ترشح شیر از غدد شیردهی در بانوان منجر شود. افراد به محض مواجه شدن با این علائم باید به درمان ان اقدام و به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند.»

تومورهای خوش‌خیم مغزی به دلیل رشد آهسته و عدم گسترش به سایر قسمت‌های بدن، معمولاً قابل درمان هستند. روش‌های درمانی مختلفی برای این نوع تومورها وجود دارد که انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی مانند اندازه تومور، محل قرارگیری آن، نوع تومور و همچنین سن و وضعیت کلی بیمار بستگی دارد.

تومور های بدخیم مغزی انواع متنوعی دارند اما شایع‌ترین نوع تومور بدخیم مغزی در بزرگسالان گلیوبلاستوما است. این تومور از سلول‌های گلیال مغز نشأت می‌گیرد که نقش پشتیبانی از نورون‌ها را دارند. گلیوبلاستوما به سرعت رشد می‌کند، بسیار تهاجمی است و در برابر درمان مقاوم است. به همین دلیل درمان آن بسیار چالش‌برانگیز و دشوار است.

وی درباره درمان تومورهای بدخیم مغزی اذعان داشت:« با وجود دشواری در درمان تومور های بدخیم، خوشبختانه هر دو نوع تومور قابل درمان هستند. تومور گلیوپلاستوما در فاز های اول و دوم سرطان، با جراحی و برداشتن تومور درمان می شود. در فاز های سوم و چهارم سرطان، اگر تومور در مناطق در مناطق خاموش مغز باشد، بدون جراحی و با انجام رادیوتراپی برای بیمار می توان آن را درمان کرد.

او از تکنیک درمانی جدید تومور مغزی با نام «سل تراپی» یاد کرد که ابتدا در هوپ سنتر آمریکا (Hope Center) مطرح شد و اخیرا وارد ایران شده است. وی درمورد نحوه مراحل سل تراپی و مزایای آن اظهار کرد:« در این درمان سلول‌های سالم و جوان را از بدن خود بیمار یا یک اهداکننده جدا می‌کنند. سپس این سلول‌ها را در آزمایشگاه کشت داده و تکثیر می‌کنند و در نهایت سلول‌های تکثیر شده را به بدن بیمار پیوند می‌زنند تا بافت‌های آسیب‌دیده را ترمیم کرده یا عملکردهای از دست رفته را بازیابند. اعمال این تکنیک بر بدن بیماران مبتلا به تومور مغزی، باعث افزایش طول عمر و مدت زمان زندگی آنها شده است. بسیاری از بیمارانی که وقتشان برای زندگی تنها 6 ماه یا کمتر بوده، با انجام این تکنیک درمانی بین 10 تا 12 سال به طول عمرشان افزوده شده است.»

به گفته احمدوند، اکنون متخصصان ایرانی در دانشگاه های شهید بهشتی و علوم پزشکی اصفهان در حال کار کردن روی «سل تراپی» هستند تا بتوانند عملکرد آن را بهبود ببخشند و در بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر ایران از آن استفاده کنند.

کدخبر: 1041242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟