با خواب بیشتر در آخر هفته کمتر به بیماری قلبی مبتلا شوید!

به گزارش رکنا و به نقل از ایندیپندنت، بررسی جدیدی که روز یکشنبه در کنگره قلب و عروق اروپا در لندن ارائه شد، نشان می‌‌دهد که جبران بی‌خوابی در آخر هفته خطر بیماری‌‌های قلبی را به‌شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. بسیاری از مردم در طول هفته کم می‌خوابند و امیدشان این است که کمبود خوابشان در طول هفته، یا به قول معروف «بدهی خواب» (sleep debt)، را در آخر هفته‌ جبران کنند و بیشتر بخوابند. کلینیک کلیولند می‌گوید که «بدهی خواب» درواقع تفاوت میان خواب با کیفیت مورد نیاز بدن، یعنی دست‌‌کم هفت تا هشت ساعت در شب، و آن مقدار خوابی است که واقعا داشته‌ایم. 

محققان قلب و عروق مستقر در چین با این تحقیق جدید دریافتند افرادی که در آخر هفته ساعت‌های بیشتری خوابیده‌اند، در مقایسه با گروهی که ساعت‌‌های خواب اضافی کمتری داشته‌اند ۱۹ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی بوده‌اند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نداشتن خواب کافی با پایین آمدن سطح سلامت مرتبط است. با این حال، درمورد چگونگی تاثیر خواب اضافی آخر هفته روی قلب تحقیقات کمی انجام شده است. 

محققان آزمایشگاه اصلی بیماری‌های عفونی در بیمارستان فووای و مرکز بیماری‌های قلبی عروقی پکن، داده‌های ۱۹۰ هزار و ۹۳۰ نفر را که در پروژه بیوبانک بریتانیا (بانک اطلاعات زیستی بریتانیا) مشارکت داشتند تجزیه و تحلیل کردند. هدف این تجزیه و تحلیل کشف رابطه بیماری قلبی و « خواب جبران‌شده» در آخر هفته بود. در این تحقیق شرکت‌کنندگان ساعت خوابشان را گزارش می‌کردند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که یک نفر از هر پنج نفر کمبود خواب دارد و کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابد. 

در پژوهش جدید، شرکت‌کنندگان براساس میزان خواب اضافی یا «جبران‌شده» در آخر هفته‌ها به چهار گروه تقسیم شدند. محققان از طریق سوابق بیمارستانی و اطلاعات ثبت‌شده علل مرگ، شرکت‌کنندگان را پیگیری کردند تا ببینند آیا آنها به بیماری قلبی مبتلا بوده‌اند یا نه. محققان پس از پیگیری تقریبا ۱۴ ساله متوجه شدند که شرکت‌کنندگانی که کمبود خوابشان را در آخر هفته بیشتر جبران کرده بودند، یعنی کمی بیش از یک تا ۱۶ ساعت خوابیده بودند، در مقایسه با کسانی که کمترین خواب اضافی را در آخر هفته‌ها داشتند ۱۹ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی بودند. 

البته این مطالعه محدودیت‌هایی دارد و تنها به ارتباط خواب اضافی آخر هفته و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی اشاره می‌کند و ارتباط مستقیم بین این دو پدیده را نشان نمی‌دهد. دکتر محمد عادل ریشی، دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، می‌گوید در این مطالعه به عوامل دیگری که ممکن است باعث این نتایج باشند اشاره‌ای نشده است. 

کارشناسان می‌گویند که چند ساعت اضافه خوابیدن در آخر هفته ممکن است «بدهی خواب» انباشته‌شده در طول هفته را جبران کند. همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ ارتباط خواب و تغذیه ناسالم و نامنظم و اضافه وزن را نشان داد. به گفته ریشی، خواب طولانی‌تر آخر هفته تنها تا حدی «بدهی خواب» را جبران می‌کند. برای مثال، خواب طولانی‌تر آخر هفته خستگی و خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد اما خطر چاقی را در افرادی که کم‌خوابی دارند کاهش نمی‌دهد. 

نظرسنجی اخیر گالوپ نشان داده است که تنها ۴۲ درصد  بزرگسالان ایالات متحده به اندازه کافی می‌خوابند و ۵۷ درصد هم می‌گویند اگر می‌توانستند بیشتر بخوابند احساس بهتری داشتند. 

کدخبر: 1035676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟