46 درصد زنان و 28 درصد مردان بالای 50 سال پوکی استخوان دارند / کاهش هورمون های جنسی خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پوکی استخوان بیماری‌ خاموشی است که در آن استخوان‌ها ضعیف شده و شکننده می‌شوند. این بیماری به تدریج و بدون هیچ علامت خاصی پیشرفت می‌کند و در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به شکستگی‌های دردناک و ناتوانی شود. پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم و استحکام بافت استخوانی است. در این بیماری، تعادل بین ساخت سلول‌های استخوانی جدید و تخریب سلول‌های قدیمی به هم می‌خورد و باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. به طور معمول، زنان بعد از یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن، بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند. پوکی استخوان در مردان اغلب در سنین بالاتر و به دلیل کاهش هورمون تستوسترون رخ می‌دهد.

پدیده پوکی استخوان در افراد مختلف به دلایل متنوعی ایجاد می شود. کاهش هورمون های استروژن در زنان و تستوسترون در مردان یکی از شایع ترین علل ایجاد این بیماری است. برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. کمبود کلسیم ، ویتامین D و پروتئین در رژیم غذایی می تواند علت دیگری در به وجود آمدن این بیماری باشد. از سوی دیگر عدم فعالیت بدنی منظم، کم تحرکی و مصرف برخی دارو ها مانند کورتون ها در ایجاد پوکی استخوان تاثیرگذار هستند. افرادی که دارای برخی از انواع بیماری ها مانند بیماری‌های مربوط به تیروئید، کلیه و روده هستند، مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. مصرف الکل و دخانیات هم از جمله عوامل بروز پوکی استخوان به شمار می روند.

پوکی استخوان عوارض بسیاری را بر جسم و روان فرد تحمیل می کند و مشکلاتی را برای او به وجود می آورد. شایع‌ترین عارضه پوکی استخوان، شکستگی استخوان است. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان معمولاً در مچ دست، ستون فقرات و لگن رخ می‌دهند. این شکستگی‌ها می‌توانند باعث درد شدید، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی شوند.

راه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد. مصرف غذاهای غنی از کلسیم (شیر، ماست، پنیر)، ویتامین D (ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ) و پروتئین یکی از امور پیشگیرانه مفید در این حوزه است. ورزش‌های تحمل وزن مانند پیاده‌روی، دویدن و وزنه‌برداری و تحرک زیاد می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. اجتناب از مصرف سیگار و الکل و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای هم در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیرگذار است.

درمان پوکی استخوان روش های محدودی دارد که می تواند برای افراد مبتلا سخت و دشوار باشد. داروهای مختلفی برای درمان پوکی استخوان وجود دارد که به افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی کمک می‌کنند. انجام تمرینات فیزیوتراپی برای تقویت عضلات و بهبود تعادل هم بر درمان این بیماری تاثیرات مثبت دارد. در موارد شدید و برای ترمیم شکستگی‌های بزرگ می توان به جراحی رجوع کرد.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و ممکن است تا زمانی که شکستگی رخ ندهد، هیچ علامتی نداشته باشد. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، می‌تواند از عوارض جدی پوکی استخوان جلوگیری کند. برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان، حتما با پزشک خود مشورت کنید. در پایان توصیه می‌شود که همه افراد، به خصوص زنان یائسه و افراد بالای 50 سال ، به طور مرتب برای بررسی تراکم استخوان خود به پزشک مراجعه کنند.

کدخبر: 1030539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟