گرمای تابستانه ناهنجار در ایران شروع شده است/ در هوای گرم چه بخوریم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  گرمای تابستانه خیلی ناهنجار در ایران شروع شده است .شرایط موج گرمای شدید بسیاری از مناطق کشور را فراگرفته است. موج گرما، حتی می‌تواند برای انسان کشنده باشد وقتی  همراه با رطوبت بالا باشد، تأثیرش بر سلامتی چند برابر می شود.

بهترین استراتژی برای سلامت در چنین شرایط آب و هوایی طبق گفته کارشناسان، هیدراته ماندن و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرما، به ویژه در ساعات اوج گرما است.

گرمای شدید می تواند باعث کم آبی، تحریک پوست، آفتاب سوختگی و حتی گرمازدگی در شرایط شدید شود.گرمای شدید می تواند بر عملکرد بدن ما تأثیر بگذارد و بر قلب، کلیه، ریه، کبد و همه اندام های حیاتی بدن را تحت تأثیر قرار بدهد. برای مقابله با گرمای شدید تابستان، بدن سخت کار می کند تا دما را خنک کند. از دست دادن آب به شکل تعریق نیز می تواند الکترولیت های بدن را تخلیه کند.

هنگام غلبه بر گرما و خنک کردن بدن، تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است. خبر خوب این است که راه حل هایی وجود دارد.

1. هندوانه: این میوه آبدار و با طراوت یک میوه مناسب برای فصل تابستان است. هندوانه حدود 92 درصد آب است که آن را به یک غذای آبرسان عالی تبدیل می کند. همچنین حاوی لیکوپن، آنتی اکسیدانی است که به طور جادویی از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه UV محافظت می کند. می توانید آن را به صورت برش خورده یا مخلوط با برگ های ریحان و لیمو برای یک خوراک تابستانی لذت بخش میل کنید.

2. چغندر و هویج: این ترکیب به دلیل ارزش غذایی و همچنین خواص سم زدایی، گرما را از بدن شما خارج می کند و دما را خنثی می کند تا هضم شما را کنترل کند. می توانید آنها را به صورت ورقه ای بخورید یا با اضافه کردن سیب و انگور فرنگی به مخلوط، آبمیوه ای لذت بخش درست کنید.

3. خیار: یکی دیگر از مواد اصلی آبرسان خانگی، خیارهای با طراوت و بسیار کم کالری هستند. آنها از حدود 95٪ آب تشکیل شده اند که آنها را برای هیدراته ماندن در تابستان ایده آل می کند. خیار همچنین ویتامین K و C را فراهم می کند که به سلامت استخوان و ایمنی کمک می کند. آنها را برای یک سالاد سبک در کنار غذا برش دهید یا برای یک میان وعده سالم استفاده کنید.

4. نعناع: این گیاه نه تنها طعم تازه ای به غذاها اضافه می کند، بلکه دارای خواص خنک کنندگی متعددی نیز است. نعناع همچنین در صورت مصرف منظم می تواند به تسکین سوء هاضمه و کاهش گرمای بدن کمک کند. می‌توانید برگ‌های نعناع تازه را به سالاد، چای سرد اضافه کنید یا برای مصرف منظم آن‌ها را در آب دم کنید.

5. آب نارگیل:  آب نارگیل، مملو از الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم و منیزیم است که برای آبرسانی مناسب است. این یک راه آسان برای جایگزینی مایعات و مواد معدنی از دست رفته به دلیل تعریق در تابستان است. آب نارگیل خنک بنوشید تا یک نوشیدنی سیر کننده و آبرسان باشد.

6. سالادها: می توانید از سالادهای روزانه مملو از سبزیجات آبرسان مانند کاهو، گوجه فرنگی و سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج و غیره استفاده کنید. منابع پروتئینی مانند مرغ کبابی یا نخود را اضافه کنید تا سالادتان به یک وعده غذایی کامل تبدیل شود.

7. میان وعده های خام: برای یک میان وعده سریع و خنک، به سراغ گزینه های خام مانند فلفل دلمه ای، هویج، یا چوب کرفس بروید. این میان وعده های ترد آب رسان هستند و ترد رضایت بخشی را ارائه می دهند.

گنجاندن این غذاهای تابستانی در رژیم غذایی روزانه نه تنها شما را خنک و هیدراته نگه می دارد، بلکه مواد مغذی ضروری را برای حمایت از سلامت کلی شما در طول فصل گرما فراهم می کند.

 

کدخبر: 1014760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟