ریخته گری چیست ؟

ریخته گری به فرایندی می‌گویند که توسط آن قطعات مختلفی از فلز تولید می‌شود. در ریخته گری، مواد فلزی ذوب شده به داخل قالب‌هایی که مخصوص برای این کار است ریخته شده و بعد سرد می‌شوند و در نهایت به شکل قطعه مورد نظر در می‌آید. ریخته‌گری یکی از روش‌های قدیمی برای به دست آوردن شکل‌های مختلف از فلزات است. این فرآیند در صنعت‌هایی مانند خودروسازی و ماشین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعاتی که در وسیله‌های اطراف ما وجود دارد، با استفاده از ریخته گری، تولید می‌شوند. برخی از این قطعات در اندازه‌های کوچک و برخی دیگر در اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند. این فرآیند از محبوبیت بالایی در صنایع خودروسازی و ماشین‌سازی برخوردار است.

حال در این مقاله می‌خواهیم انواع خدمات متنوع ریخته گری در کارگاه سهند اذرین را برای شما عزیزان بازگو کنیم تا با فرایند و روند آن آشنا شوید.

کاربرد ریخته گری چیست؟

ریخته گری، در بیشتر صنعت‌ها کاربرد دارد. بیشتر محصولات تولید شده در صنایع مختلف و ماشین‌آلات صنعتی، از طریق همین ریخته گری هستند. بیشتر از 50 درصد از قطعات ریخته گری شده در صنایع ساخت ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارگاه ریخته گری

کارگاه ریخته گری در سرتاسر ایران برای تولید کردن قطعه‌های مختلف از مواد فلزی ایجاد شده‌اند. این کارگاه‌ها خدمات متنوعی را برای شما عزیزان عرضه می‌کنند. برای مثال، شرکت ریخته‌گری سهند آذرین یکی از بهترین کارگاه‌های ریخته‌گری در تبریز است. این شرکت خدمات ریخته گری ماسه ای و معمولی را ارائه می‌دهد و قطعات مورد نظر را می‌تواند در هر اندازه‌ای تولید کند. اگر به دنبال بهترین شرکت ریخته‌گری در تبریز می‌گردید، می‌توانید با ریخته‌گری سهند آذرین ارتباط بگیرید. این شرکت پروژه‌های خود را سریعا به شما تحویل خواهد داد و تمامی پروژه‌های آن از قیمت و کیفیتی مناسب برخوردار هستند‌، همچنین تمامی پروژه‌های خود را به صورت دقیق بررسی کرده و کاری بدون ایراد را به شما تحویل می‌دهد.

ریخته گری

ریخته گری ماسه ای

ریخته‌ گری ماسه ‌ای  یکی از روش‌های ریخته‌ گری فلزات است. در این روش از ماسه برای ساختن قالب‌های مورد نظر استفاده می‌شود. قطعه‌های ریخته ‌گری ماسه ‌ای در کارخانه‌هایی خاص و مخصوص برای همین کار تولید می‌شوند که به آن کارخانه ذوب می‌گویند. بیشتر قطعات ریخته به واسطه ریخته ‌گری ماسه ‌ای ساخته می‌شوند.

ریخته گری با قالب ماسه‌ای دارای قدمتی بسیار بالاست و در صنعت متالوژی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش استفاده از دستگاه‌های پیشرفته حذف خواهد شد، و بعد از آن عملیات ریخته‌گری با قالب ماسه‌ای انجام می‌شود. برای تولید قطعات فلزی با این روش، از ابزارهایی مانند: الک، کوبه، پین اسپرو، چکش، میله تهویه و… استفاده می‌شود. استفاده کردن از این وسیله‌ها در این نوع ریخته گری هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. با توجه به نقش مهم ریخته گری ماسه ای در تولید قطعات فلزی پیچیده در ابعاد مختلف، شناخت فرایندهای این روش اهمیت بالایی دارد.

ریخته گری ماسه ای

ساخت قالب در ریخته گری ماسه ای

در این روش در ابتدا به قالب ماسه ای نیاز داریم. برای ساختن قالب یک مدل سازی ریخته گری می‌خواهیم که شکل قطعه مورد نظر ما را داشته باشد. معمولا این مدل‌ها را از چوب، پلیمر یا فلز می سازند. حتی در برخی موارد، در صورتی که مدل پیچیده باشد، می‌توان برای تولید آن از پرینت سه بعدی استفاده کرد که راهی آسان و ساده برای مدل‌های پیچیده می‌باشد. بعد از اینکه قالب ماسه‌ای را ساختید باید از ابزارهای ریخته گری ماسه ای استفاده کنید و این روند را پیش ببرید.  در ادامه در مورد ریخته گری بیشتر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد:

ریخته گری ماسه ای دارای مزیت‌های بسیاریست که عبارتند از:

  1. سریع و کم دردسر بودن آن که این مورد بسیار مورد توجه قرار گرفته.
  2. هزینه مقرون به صرفه با توجه به کاهش ابزارها که این مورد نیز بسیار مهم می‌باشد و می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل برای انتخاب این نوع ریخته گری باشد.
  3. با این روش می‌توانید قطعاتی بزرگ را با پیچیدگی بالا تولید کنید.
  4. این روش مواد اولیه بسیار ساده‌ای نیاز دارد و این مواد به راحتی در دسترس هستند.
  5. سرعت بالایی که این روش دارد نیز یکی از مزیت‌های آن به شما می‌آید.

کارگاه سهند اذرین انواع مختلف ریخته گری ماسه ای را برای شما عزیزان انجام می‌دهند که عبارتند از:

  • ریخته گری ماسه ای با ماهیچه
  • ریخته گری ماسه ای آلومینیوم
  • ریخته گری ماسه ای چدن

ریخته گری ماسه ای

نکاتی طلایی در ریخته‌ گری ماسه‌ای

ساخت قطعات مورد نظر شما به روش ریخته‌ گری ماسه ‌ای نیازمند اصولی جزئی و مهم است. از جمله نکاتی که هر تولید کننده باید درباره این فرآیند بداند عبارت است از:

۱. در طراحی و ساخت مدل مد نظر به نکته‌هایی مانند تغییر کردن ابعادی مذاب در زمان انجماد، گازهایی که در زمان سوختن مدل  آزاد می‌شوند و با ماسه‌ واکنش نشان می‌دهند و طراحی کردن صحیح  قطعات قالب از جمله سیستم راهگاهی، تغذیه و… توجه شود. لازم است بدانید جایگاه تغذیه در قالب و همچنین اندازه آن تعیین کننده قطعه نهایی می‌باشد.

۲. در طراحی اجزاء قالب به سیالیت مذاب باید توجه داشته باشید و این امری بسیار مهم است.

۳. رفتار انجمادی فلز را باید مورد بررسی قراردهید و به درستی آن را بشناسید و اجزای قالب را با توجه به آن طراحی کنید. برای مثال نوع سیستم ماسه تعیین کننده چگونگی هدایت حرارتی قالب از مذاب به خارج از قالب است.

۴. کیفیت سیستم ماسه را کنترل کنید و زمانی که می‌خواهید آن را تهیه کنید حتما به استانداردها دقت داشته باشید.  

۵. در زمان تهیه کردن قالب، اندازه فشرده سازی ماسه باید کنترل شود و ماسه در همه نقطه‌ها قرار بگیرد.

۶. رطوبت ماسه را باید در تمامی قالب‌ها تنظیم کنید به‌طوریکه از محکم بودن دیواره‌های قالب اطمینان داشته‌باشید.

سخن پایانی

ریخته‌ گری ماسه ‌ای یکی از فرایند‌های مهم برای تولید قطعات فلزیست وهمچنین دارای مزیت‌های بسیاری می‌باشد. استفاده از ماسه برای مواد قالب‌سازی، هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد به همین دلیل کارگاه سهند آذرین خدماتی را برای ریخته گری ماسه ای ارائه می‌دهد چون این روند روشی بسیار اقتصادی‌ست.

کدخبر: 1015100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟