تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی در بیت المقدس به خشونت کشیده شد / خدمت اجباری طلاب ارتدوکس در ارتش

به گزارش رکنا به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر از مردان ساکن محله‌های ارتدوکس افراطی در اسرائیل اعتراضاتی را شکل دادند که پس از تاریکی هوا به خشونت کشیده شد. 

این تجمعات در اعتراض به حکم دادگاه عالی اسرائیل است. که براساس رای دادگاه خدمت ارتش برای اکثر زنان و مردان اسرائیلی اجباری است. اما دادگاه  برای احزاب ارتدوکس افراطی که قدرت سیاسی زیادی دارند استثنائی قائل شده بود؛ آن‌ها می‌توانستند بجای خدمت در ارتش به تحصیل علوم دینی بپردازند.

مدتی است که در میان اکثریت شهروندان اسرائیل نارضایتی‌هایی پدید آمده است، این عدم رضایت خصوصا پس از جنگ هشت‌ماهه علیه حماس شدت گرفته است. بیش از 600 سرباز در درگیری‌ها کشته شده‌اند و ده‌ها هزار نفر از نیروهای داوطلب نظامی بکار گرفته شده‌اند که بر زندگی و معیشت مردم تاثیر سوئی داشته است. 

احزاب ارتدوکس افراطی و پیروانشان می‌گویند که اجبار کردن مردان آنان به خدمت در ارتش باعث از بین رفتن سنت‌های نسل اندر نسل آنان می‌شود. معترضان پلاکاردهایی با نوشته «ما به ارتش ملحق نخواهیم شد» و «ترجیح می‌دهیم بمیریم تا به ارتش بپیوندیم» در دست داشتند. 

براساس این گزارش ، خودروی دو وزیر دولت که از ارتدوکس‌های افراطی هستند نیز مورد حمله قرار گرفته است و پلیس ناچار به نجات و حفاظت از آن‌ها شده است. پنج نفر از معترضین دستگیر شده‌اند؛ دو نفر به علت حمله به پلیس و سه نفر برای پرتاب کردن اشیاء، از جمله پرتاب سنگ.

اعتراضات پس از حکم دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر الزام خدمت اجباری ارتش برای طلاب یهودی که اعضای حزب ارتدوکس افراطی هستند، شکل گرفته است.

تظاهرات ارتدوکس های افراطی در اسرائیل

کدخبر: 1014031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟