از جمله نکات با اهمیت در مهاجرت به کشور فرانسه، توجه به هزینه های زندگی، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند پاریس است. مخارج سکونت در شهرهای پرجمعیت فرانسه به طور قابل توجهی بیشتر از سایر نقاط این کشور است. البته باید یادآور شد که میانگین دستمزدها نیز در این مناطق اغلب از شهرهای کوچک بالاتر است؛ و این ویژگی می تواند در جبران بخشی از هزینه های زندگی موثر خواهد بود.

مهاجرت کاری به فرانسه

مهاجرت کاری به فرانسه به عنوان یک گزینه مناسب برای ورود به بازار کار کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شود. حوزه هایی مثل تولید خودرو و صنایع هواپیمایی نمونه هایی از اقتصاد پویا و پر رونق فرانسه به ویژه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی هستند.

مدت زمان قرارداد کاری، یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب نوع ویزا برای مهاجرت به فرانسه از طریق ویزای کاری است. براساس قوانین مهاجرتی فرانسه، چنانچه بازه زمانی حضور متقاضی کار در فرانسه کمتر از 90 روز باشد، باید نوع ویزا short-stay انتخاب شود. در صورتی که مدت زمان حضور در خاک فرانسه بیشتر از 90 روز باشد، نوع ویزای کاری long-stay خواهد بود.

مشاغل پردرآمد در فرانسه

در ادامه برخی از پردرآمدترین مشاغل کشور فرانسه معرفی شده اند:

  • مدیران شرکت های بزرگ و دارای پرسنل بیشتر از 500 نفر
  • مدیران مالی اداری و فروش در شرکت های بزرگ
  • مدیران شرکت های متوسط دارای پرسنل بین 50 تا 499 نفر
  • کارکنان و مدیران پروازهای مسافری و تجاری هواپیمایی کشوری
  • مدیران بازار مالی
  • مدیران فنی در شرکت های بزرگ
  • وکلا
  • جراحان دندانپزشکی
  • پزشکان غیر بیمارستانی
  • مدیران فروش در شرکت های بزرگ

کار هم زمان با تحصیل

تمامی دانشجویان بین المللی اجازه دارند تا در مدت زمانی که برای تحصیل در فرانسه ساکن هستند، مشغول کار شوند. براساس قوانین، سقف ساعت کاری برای دانشجویان بین المللی 964 ساعت در سال (یا 20 ساعت در هفته) به صورت پاره‌ وقت است. حقوق شغل هایی از این قبیل کمک مناسبی به دانشجویان می کند.

ویزای کوتاه‌ مدت از نوع شنگن با عنوان سفر کاری

این ویزا برای افرادی صادر می شود که از هیچ کدام از موسسات فرانسوی، دعوت‌ نامه «convention d’accueil» ندارند و قصد آن ها از سفر به فرانسه، حضور در جلسات، کنفرانس‌ ها یا همایش‌ ها است. مدت زمانی که افراد می توانند با ویزای کوتاه‌ مدت از نوع شنگن و با عنوان سفر کاری در خاک کشور فرانسه حضور داشته باشند حداکثر 90 روز است.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی در موسسات آموزش عالی و دانشگاه های فرانسه مشغول به تحصیل می شود. پس از مهاجرت و ثبت نام در مراکز آموزشی در نظر گرفته، دانشجویان بین المللی می توانند به صورت پاره وقت نیز به مشغول به کار شوند. حضور در بازار کار به دانشجویان کمک می کند تا هم زمان با تحصیل خود، درآمد کسب کرده و مهارت های عملی خود را افزایش دهند.

دانشگاه های کشور فرانسه را می توان به طور کلی به دو گروه اصلی طبقه بندی کرد: موسسات دولتی و خصوصی. برای افرادی که به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه هستند، اخذ پذیرش از یک دانشگاه دولتی بسیار مهم است. تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه در مقایسه با دانشگاه های خصوصی بسیار ارزان تر و اغلب به صورت کاملا رایگان است.

انواع ویزای دانشجویی فرانسه

ویزای دانشجویی فرانسه براساس مدت زمان دوران تحصیل به دو گروه زیر تقسیم می شود:

ویزای بلند مدت دانشجویی فرانسه

ویزای بلند مدت دانشجویی فرانسه Visa Long Séjour Etudiant به دو گروه زیر تعلق می گیرد:

  1. متقاضیانی که دارای پذیرش در یکی‌ از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند.
  2. متقاضیانی که دارای پذیرش کلاس زبان در فرانسه هستند.

ویزای کوتاه مدت تحصیلی فرانسه

موارد زیر برخی از نمونه های اصلی ویزای کوتاه مدت VISA COURT SÉJOUR هستند:

  1. کلاس های زبان و یا دوره های تحصیلی (مدت زمان دوره کمتر از سه ماه)
  2. دوره های کارآموزی (مدت زمان دوره کمتر از سه ماه)
  3. شرکت در آزمون و یا کنکور (با داشتن دعوتنامه)

ویزای کوتاه‌ مدت از نوع شنگن با عنوان فرصت مطالعاتی

این ویزایبرای اساتید و محققانی است که از طرف یک موسسه معتبر در فرانسه دارای دعوت‌ نامه هستند و مدت زمان برنامه فرصت مطالعاتی آن ها حداکثر 90 روز است. ویزای کوتاه‌ مدت از نوع شنگن با عنوان فرصت مطالعاتی به مدت 90 روز شامل اعضای خانواده نیز می شود.

بورسیه ایفل فرانسه

بورسیه ایفل (Bourse d’Excellence Eiffel) یکی از محبوبترین برنامه های حمایت مالی از دانشجویان در کشور فرانسه است. مخاطبین این بورسیه، دانشجویان بین المللی هستند که قصد دارند در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری در فرانسه تحصیل کنند. رشته ها و گرایش های تحصیلی بورسیه ایفل شامل موارد زیر است:

  • زیست شناسی و بهداشت
  • اکولوژی یا بوم شناسی
  • ریاضیات و علوم دیجیتالی
  • علوم فنی و مهندسی
  • تاریخ و زبان و ادبیات فرانسه
  • حقوق و علوم سیاسی
  • مدیریت و اقتصاد

بورسیه ماری کوری فرانسه

بورسیه ماری کوری (Marie Skłodowska-Curie Actions) که به اختصار MSCA نامیده می شود یکی دیگر از برنامه هایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حمایت مالی از دانشجویان است. هدف اصلی بورس تحصیلی ماری کوری در فرانسه ایجاد فرصت برای تحقیق و نوآوری به واسطه سرمایه گذاری در مشاغل طولانی مدت برای محققان عالی در کشورهای اروپایی است.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن یکی از شناخته شده ترین دانشگاه های فرانسه است که شهرت جهانی دارد. این مرکز آموزشی سابقه ای درخشان در امور آموزشی و پژوهشی دارد. دانشگاه سوربن فرانسه حاصل ادغام دو دانشگاه پاریس به نام های Paris-Sorbonne و Pierre & Marie Curie Universities است. سوربن یک مرکز علمی استثنایی است که رویکرد اصلی آن براساس چالش های فکری و علمی قرن حاضر در نظر گرفته شده است.

کلام پایانی

در کنار دانشگاه های شناخته شده و شرایط اقتصادی مناسب، چندین هزار کتابخانه ملی، بنای تاریخی ثبت شده، موزه، سالن سینما، فستیوال های تئاتر و موسیقی در فرانسه وجود دارند که می توانند دلیل خوبی برای انتخاب فرانسه برای مهاجرت کاری یا تحصیلی باشند.

کدخبر: 1014357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟