✍️ دکتر سامان سلامیان ؛ معلم ریاضی کنکور و روانشناس 

مقاله زیر حاصل ربع قرن تجربه در آموزش مفهومی ریاضی در مدارس و آموزشگاه‌های برتر تهران و پژوهش‌های انجام شده در مدرسه تخصصی ریاضی است.

از دیرباز ثروتمندان و درباریان برای فرزندان خود آموزش‌هایی بیش از عرف جامعه در نظر می‌گرفتند تا کودکان ایشان در هرم قدرت و ثروت از مردم عادی بالاتر و برتر باشند. فارغ از درست یا غلط بودن این مسئله؛ آموزش با معلم خصوصی در منزل؛ می‌تواند به اعتماد به نفس فرزند کمک زیادی کند خصوصا وقتی که فرزند ، خودش را با همسالانش در مدرسه مقایسه می‌کند ؛ خودپنداره او از خودش به نحوی تغییر می‌کند که می‌تواند با حل مسئله و مشکلات روزمره به خوبی کنار بیاید و سطح کمتری از اضطراب و استرس امتحانات و آزمون‌ها را تجربه کند. 

بهترین معلم خصوصی ریاضی

طبق پژوهش‌هایی که در آمریکا انجام شده است ؛ قشر تحصیل‌کرده آمریکا که عمدتا از مرفهین هستند با آموزش‌های خاص خود به فرزندان و تهیه امکانات خاص برای ایشان ؛ دامنه لغات فرزندان خود را افزایش می‌دهند و طبیعتا دریافت این کودکان  تعلیم‌یافته ؛  یادگیری‌شان در مدرسه افزایش یافته و در آموختن ریاضیات و ادبیات نسبت به همسالانشان توانمندتر می‌شوند. ایشان در برقراری ارتباط با دیگران و شبکه سازی موفق‌تر عمل می‌کنند .

مطالعات طولی و دنبال کردن ایشان در سال‌های متمادی نشان داده است که این فرزندان در بزرگسالی از نظر تحصیلی و مالی موفق‌ترند.

با توجه به افزایش اثر نمرات امتحانات نهایی در تراز کنکور سراسری ؛ توانایی نوشتن تشریحی را باید در دانش‌آموزان تقویت کرد که در کلاس‌های عمومی این مهم ؛ به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست ولی یک معلم خصوصی خوب می‌تواند این توانایی را در دانش‌آموز ایجاد و تقویت کند‌.

اگر معلم خصوصی خوب در تدریس خصوصی آنلاین ریاضی؛ با روانشناسی آشنا باشد می‌تواند تاثیرات عمیقی روی دانش‌آموز بگذارد و او را به مسیر موفقیت تحصیلی ؛ کار و اشتغال هدایت کند . از این رو در انتخاب معلم خصوصی باید بسیار دقت کرد و با وسواس معلم خصوصی را انتخاب کرد و او را آزمود و سپس فرزند را در کلاس او نشاند.

در انتخاب معلم خصوصی باید رزمه او ؛ سابقه تحصیلی و اخلاقی و علمی وی بررسی و راست‌آزمایی شود و فقط به گفته‌‌ها و ادعاهای او اکتفا نکرد.

باید مواظب شیادان و کلاهبرداران و باندبازی مشاورین تحصیلی هم بود . باند مشاورین تحصیلی که با بزرگ جلوه دادن توانایی یک معلم خصوصی ؛ درصدی از حق‌التدریس او را نیز می‌گیرند و در حق‌التدریس او شریکند؛  سبب می‌شود که گاهی ؛ یک معلم‌نمای جوان و نابلد و بی‌تجربه (بهتر است بگوییم نامعلم) را که با قیمت پایینی با مشاور کار می‌کند را با قیمتی بالا به خانواده تحمیل کنند و جو را به عنوان  گندم به خانواده‌ها قالب کنند و عمر و وقت و هزینه خانواده را نابود کنند.

محمدرضا پهلوی ؛ علاوه بر تحصیل در  مدرسه خاص ؛ آموزشهای خاصی توسط معلم های خصوصی داشت و سپس او را به مدرسه ای ویژه در سوئیس فرستادند.

مادام ارفع، معلم خصوصی ؛ محمدرضا پهلوی بود. رضاخان وقتی به سردارسپهی رسید ،  به اهمیت نقش مهم  محمدرضا در آینده ایران پی برد و در نتیجه به روش خودش ؛ کارهای زیادی برای پسرش انجام داد. کلاسهای خصوصی محمدرضاشاه،  شباهتی به کلاسهای درس واقعی نداشت و مادام ارفع معلم خصوصی محمدرضاشاه  با سخنانش، دریچه‌ای سحرآمیز از غرب را به روی او گشود و محمدرضا  را با دنیای آن زمان آشنا می‌نمود و او را با زندگی اروپایی و آداب معاشرت غربی و نیز زبان فرانسه آشنا می‌نمود. اثر این معلم و نحوه تربیت و ایجاد علاقه به غرب ؛ طوری بود که نسبت به متوسط جامعه ایران ؛ محمدرضا بییار جلوتر بود و توسعه‌گرایی و کارهای او در ایران مناسبتی با جامعه متوسط نداشت لذا سرنوشت خود او و یک مملکت ایران را به گونه‌ای تغییر داده شد که شاید اگر به جای مادام ارفع ؛ معلم خصوصی دیگری جای او نشسته بود ؛ ایران و ایرانی تاریخی متفاوت با اکنون داشت.

یافته‌ها در ایران نشان داده‌اند که آموزش به صورت خصوصی و خود‌آموزی به کمک فیلم‌های آموزشی خصوصا در ریاضی؛ منجر به کاهش اضطراب امتحان و استرس در درس ریاضی و بهبود نگرش دانش‌آموزان به دروس و خصوصا درس ریاضی می‌گردد. آموزش خصوصی نگرش مثبتی به درس ریاضی ایجاد می‌کند  و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد ایجاد می‌نماید که در مقایسه با گروه گواه که تحت تعلیم انوزش های خثوصی قرار نگرفته‌اند این تفاوت بسیار معنادار بوده است.

داشتن معلم خصوصی ؛ ایجاد حس شخصیت و مهم بودن را برای فرزند به ارمغان می‌آورد. احساس ادای دین و جبران زحمت و هزینه برای والدین به مسئولیت‌پذیری دانش‌آموز در برابر خانواده عموما کمک می‌کند.

یادگیری مطالب از قبل

 (پیش‌خوانی و تمرین با معلم خصوصی) و اظهار نظر در کلاس درس عمومی جلوی دیگر همکلاسی‌ها و جلب توجه معلممدرسه و گرفتن نمرات بهتر در مدرسه ؛ به تقویت اعتماد به نفس دانش‌آموز کمک می‌کند. 

کار با معلم خصوصی ؛ دانش‌آموز را بیشتر در فضای کنکور و رقابت و سوالات و ایت‌های رایج در امتحانات و آزمون‌ها قرار می‌دهد و دامش‌آموز پرتجربه‌ای را خواهد ساخت.

امروز به توجه به امکانات برگزاری آنلاین کلاسهای خصوصی با معلم‌های برند کشوری ؛ می‌توان امکانات تهران را به شهرستانها و روستاها برد و جالب این است که گرفتن معلم خصوصی نیز به معنی خرج کردن زیاد هم نیست. امکانات تدریس خصوصی ؛ معلم‌های آنلاین 

و پکیج‌های آموزشی آنلاین یا ضبط شده می‌تواند کمک موثری در بالابردن سطح علمی دانش‌‌آموزان داشته باشد.

در سایت مدرسه تخصصی ریاضی سلامیان ؛ دوره‌های آموزشی فراوانی همچون کلاس آنلاین ریاضی کنکور تجربی برای درس ریاضی دوره اول و دوم متوسطه آماده شده است که با چند کلیک ساده می‌توان با هزینه‌ای اندک ؛ به مجموعه‌ای کامل و علمی از آموزش‌های ریاضی دست یافت.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که یکی از روش‌های علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ریاضی ؛ استفاده از آموزشهای خصوصی در خارج مدرسه است. زیرا هم آموزش و هم سنجش برای او شخصی‌سازی می‌شود و دانش‌آموز با خودش مقایسه می‌شود. دانش‌آموزی که مطلب را از قبل آموخته است؛ سر کلاس مدرسه احساس باهوش بودن و توانمند بودن نسبت به همسالان خود می‌کند. عملا کلاس درس مدرسه برای او ؛ نقش یادگیری معکوس دارد، ( یادگیری خارج از کلاس مدرسه و حضور در مدرسه برای رفع اشکال با معلم مدرسه) چرا که درس را قبلا با معلم خصوصی در منزل یاد گرفته است و سر کلاس مدرسه با زبان معلمی دیگر درس برایش دوره می‌شود و اشکالات احتمالی او برطرف می‌شود‌.

مزایای داشتن معلم خصوصی خوب برای دانش‌آموز: 

 

کدخبر: 1014735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟