ایجاد ترک عمیق بر نقش برجسته بهرام دوم  + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سنگ نگاره بهرام دوم، دومین نقش برجسته منسوب به بهرام دوم در تنگ چوگان ، واقع در استان فارس است. در مرکز صحنه، شاه ساسانی بر تخت پادشاهی نشسته است و بنا به سنت شرقی، بزرگ تر و قوی هیکل تر از دیگران نقش شده است. وی با دست راست پرچم و با دست چپ قبضه شمشیری را گرفته است که میان پاهایش به صورت عمود قرار دارد.

در سمت راست شاه ساسانی، سرداران و درباریان ساسانی در حالی که دستشان را مقابل صورت به علامت احترام بالا گرفته اند نشان داده شده اند.

در سمت چپ شاه ساسانی، در بخش فوقانی عده ای از پارسیان در حال آوردن دو اسیر به حضور شاه ساسانی هستند.

در کادر زیرین از سمت راست شاه ساسانی، یک ستوربان اسب شاه را پیش می آورد. پشت سر او، 10 تن از بزرگان و سرداران ایرانی نقش گردیده اند. مقابل این صحنه، یعنی در سمت چپ بهرام دوم، یازده تن از ملازمان و خادمان ایرانی به همراه یک کودک که به نظر می رسد دست هایش را به حالت تضرع و التماس بالا گرفته است در میان یازده تن، دو دژخیم سرهای بریده دشمنان مغلوب را تقدیم می کند. 

در انتهای صحنه، فیل قوی جثه ای حک شده که بر پشتش حامل دو سوار است. پشت سر آن نیز دو نفر در حال آوردن هدایایی هستند. 

نکته اینجاست که در ارتباط با شاه ساسانی بر تخت نشسته در این نقش برجسته اختلاف نظر وجود دارد در حالی که برخی او را شاپور دوم ساسانی عنوان کرده اند. 

بر روی این نقش برجسته زیبا، ترکی عمیق ایجاد شده است که به گفته محمدخلیل محمودی، مدیر داخلی مجموعه میراث جهانی بیشاپور به خبرنگار رکنا، حاصل رانش زمین است.

او همچنین تاکید می کند که همه آسیب های وارده به نقوش برجسته، مورد اسکن جی پی آر قرار می گیرند و بر اساس اطلاعاتی که از نرم افزار دریافت می کنیم، برنامه ریزی می کنیم تا به چه شکل، اثر تاریخی را مرمت کنیم.

کدخبر: 1012600 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟