بیش از 100 هزار کامیون اسقاطی در کشور وجود دارد / دولت پول گرفت و ماشینی اسقاط نشد / در سامانه توزیع لاستیک هم دلال بازی است!

به گزارش رکنا، طبق اعلام رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در حال حاضر معادل 50 درصد خودروهای سنگین ناوگان کشور فرسوده محسوب می شوند. از آنجا که طبق قانون به ازای هر 4 کامیون، باید یک کامیون و سالانه 14 هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده از ناوگان خارج شود اما هم اکنون 411 هزار کامیون در سطح کشور با عمر متوسط 19 سال و بیش از 200 هزار کامیون بالای مرز فرسودگی در ناوگان کشور وجود دارد و حتی برخی از این کامیون ها مدل 57 و 58 است. کامیون هایی که آلایندگی و مصرف سوخت بالایی دارند و نسبت به ناوگان نو 30 درصد بیشتر سوخت مصرف می کنند.

طبق آمار رسمی، سال گذشته فقط 448 دستگاه و سه ماهه امسال 227 دستگاه کامیون از ناوگان خارج شده است. این در حالی است که خارج کردن خودروهای اسقاطی، باعث بالابردن عمر و ایمنی ناوگان می شود و مصرف سوخت را تا 15 درصد و معادل 9 میلیون لیتر در روز کاهش می دهد اما پرسش این است که چرا این کامیون ها اسقاط نمی شوند؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با سیدجلال موسوی ، نایب رییس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور را بخوانید:

سیدجلال موسوی، نایب رئیس کانون سراسری کامیونداران

وزارت راه و شهرسازی پاسخ دهد/ خارج کردن خودروهای اسقاطی فراموش شد و مسئولین کوتاهی کردند

سیدجلال موسوی ابتدا گفت: ابتدای دولت سیزدهم 20 هزار کامیون و ماشین سنگین وارد کشور شد و طبق مصوبه مجلس قرار شد دولت به جای خودروی اسقاطی مبلغ 750 میلیون تومان از رانندگان دریافت کند اما بعد از اعتراض رانندگان این مبلغ به 450 میلیون تومان کاهش یافت و این مبلغ از رانندگان دریافت و ماشین ها تحویل داده شد و هیچ خودروی اسقاطی از ناوگان خارج نشد و اعلام کردند از این به بعد خودروی اسقاطی را می خواهند. در حال حاضر تعدادی وارد شده که در گمرک بلاتکلیف است و من بی اطلاع هستم و باید آقای داریوش امانی، معاون محترم وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توضیح دهد و تکلیف این ماشین ها را روشن کنند که آیا به طرح اسقاط تعلق می گیرد یا نه؟

موسوی در ادامه گفت: ما تعیین کننده نبودیم و وزارت راه و شهرسازی تعیین کرد که باید خودروها به اسقاط تعلق بگیرد اما انجام نشد و ماجرا به دست دلالان افتاد و هرکس خواست ماشین وارد کرد. از این ماجرا به دلیل رانتی که وجود داشت، سوءاستفاده شد و در بسیاری از جاها تخلف صورت گرفت. یک پروانه اسقاط به بیش از 10 نفر فروخته شد و بسیاری تخلفات دیگر که دست آخر هیچ کاری صورت نگرفت. این در حالی بود که واردات هیچ فرقی ایجاد نکرد. زیرا قرار بود ماشین های اسقاطی از ناوگان خارج شود تا در مصرف سوخت و محیط زیست تغییر ایجاد شود اما انجام نشد و به جای خودروهای اسقاط پول گرفتند و هدف اصلی که خارج کردن خودروهای اسقاطی بود، فراموش شد و این مساله کوتاهی مسئولین بود.

نه تنها ماشین های اسقاطی از ترافیک خارج نشد بلکه به آن اضافه شد

وی با بیان اینکه تعداد ماشین های اسقاطی در کشور بسیار بالا است، گفت: حتی اگر بخواهیم قانون 20 و 25 سال را اجرا کنیم، ماشین های مدل 80 هم جزو اسقاطی محسوب می شوند و به نظر می رسد بالای 100 هزار خودرو اسقاطی در کشور وجود داشته باشد. زیرا سال 97 که اعتراضات رانندگان آغاز شد، در جلسه ای که با آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت داشتیم، همانجا اعلام کردند که 60 هزار ماشین مازاد در ناوگان وجود دارد و حتما از آن زمان قطعا بیشتر شده است.

نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در پاسخ به این سوال که مشکل کجاست، گفت: مشکل اینجاست که متاسفانه دولت نمی خواهد سرمایه گذاری کند و الان مفت و مسلم صاحب نوسازی ناوگان شده اند. زمانی این موضوع، طرح آقای حسن روحانی بود که قرار بود نوسازی را سوئیچ به سوئیچ کنند. همان زمان گفتم این طرح یک رویا است. قرار شد سوئیچ ماشین جنگی که به اصطلاح تخم مرغی است را بگیرند و ماشین اف هاش مدل روز تحویل دهند و یک مبلغی قسطی بگیرند اما این طرح، یک طرح رویایی بود که بیهوده شعار دادند و طرح اجرا نشد. در حال حاضر هم دولت واردات را آزاد کرده تا هر کسی ماشین وارد کند و تعدادی دلال ماشین وارد کردند و بعضی نیز در حالی که ماشین روز اف هاش 90 و 95 داشتند، کارکرده های اروپا را خریدند. در نهایت نه تنها ماشین های اسقاطی از ترافیک خارج نشد بلکه به آن اضافه شد.

فقط و فقط کیسه دولت پر پول شد

موسوی در پاسخ به این سوال که چرا ماشین های اسقاطی از ناوگان خارج نمی شود، گفت: وقتی قرار شد خودروهای کارکرده را تحویل دهند، قیمت خودروهای اسقاطی به 2 میلیارد رسید اما وقتی به جای ماشین اسقاط پول گرفتند، ارزش ماشین های اسقاط پایین آمد و در حال حاضر حدود 800 میلیون تومان است و یک ماشین تمیز حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد.

یک سری آدم نادان هم از هول حلیم در دیگ افتادند. رانندگان با تحریک دلالان مقابل دفتر رهبری رفتند و چند شبانه روز در خیابان دمشق در مقابل سازمان راهداری زیرانداز انداختند و خوابیدند تا سازمان را تحت فشار قرار دهند. سازمان هم از موقعیت بهره برد و مبلغ 750 میلیون تومان را به 450 میلیون تومان رساند و به جای خودروی اسقاطی این پول را از رانندگان گرفت. دولت نه تنها ناوگان فرسوده را تحویل نگرفت که فقط جیب خود را پر کرد.

وی در ادامه گفت: این وسط رانندگانی ضرر کردند که ماشین 2 میلیارد تومانی آنها به دلیل اینکه دولت اسقاط نگرفت، الان به 800 میلیون تومان رسیده است. در این میان یک سری دلال سود بردند و کلی سواستفاده های دیگر صورت گرفت. همه این اتفاقات فقط و فقط کیسه دولت را پر کرد و ناوگان خارج نشد و به همان ترافیک هم اضافه شد و آلودگی و مصرف سوخت و همه مشکلات هم هنوز هست.

وی افزود: در حال حاضر نیز شرایطی قائل هستند و حتما راننده نباید ماشین اسقاط تحویل دهد و این مسئله خوب نیست. ما هدفمان این است که ماشین های اسقاط از گردونه خارج شود. تمام این ماشین ها هم سوخت بیشتری مصرف می کنند و هم محیط زیست را آلوده می کنند.

تولیدات به دلیل تحریم های ظالمانه کاهش یافته و صادرات و واردات کم شده و ماشین زیاد شده و وضع کسب و کار کساد شده است در بنادر خواب ماشین ها زیاد است و در شهرستان ها بار کم است و از طرفی واردات این همه کامیون انجام شد ولی کامیونی اسقاط نکردند و بنابراین نیاز است که حتما اسقاط صورت گیرد و پول نگیرند پول چه فایده ای دارد و چه درد ما را دوا می کند؟

شرکت نفت سوخت وارد می کند، بنابراین باید بیشترین سهم را بدهد/ هیچ کس جای خودش نیست

نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور با بیان اینکه اینها فقط شعار می دهند، گفت: زمانی که در انجمن بندرعباس بودم، به آقای عباس آخوندی گفتم، در نوسازی ناوگان همه باید به هم کمک کنند. محیط زیست باید سهم خود را بدهد. بیشترین سود را باید شرکت نفت بدهد، چون سوخت وارد می کند و سوختی را هم که در داخل تولید می کند، هزینه بر است. از سوی دیگر ماشین هایی که باید از ناوگان خارج شوند 60 تا 65 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند اما یک ماشین اف هاش 30 تا 33 لیتر و حتی کمتر از 30 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می کند و مازاد این سوخت به سود شرکت نفت است.

وی افزود: قطعا سازمان محیط زیست نیز هزینه کمتری برای آلودگی هوا می کند، بنابراین همه باید سهم خود را بدهند و راننده هم باید سهم خود را بدهد و باید تقصیر تقسیم شود اما گوش نکردند. رفتند دنبال راهکاری که فقط سود خود را ببرند. ما هنوز در این خصوص مشکل داریم و فقط زحمت این موضوعات با خبرنگاران و رسانه ها است که صحبت های ما را منعکس کنند. اگر نه هیچکس جای خودش نیست، هیچ کس.

زمستان در جای گرم و تابستان در جای خنک نشسته اند و برای خودشان می برند و می دوزند

موسوی در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص مشکل کرایه رانندگان گفت: آنچه دلخواه ما بود نشد. دولت 2 سال است به کرایه رانندگان ورود کرده است. اخیرا جلسه ای در ستاد تنظیم بازار و با حضور نمایندگان وزارت راه برگزار شد. من در آنجا گفتم، قبل از اینکه شما در تعیین کرایه دخالت کنید، ما هر سال خودمان کرایه ها را اضافه می کردیم. هیچ صاحب کالایی هم معترض نبود اما از وقتی شما مداخله کردید صاحب کالا معترض شده است. ستاد تنظیم بازار باید در قیمت گوجه، خیار و بادمجان مداخله کند نه اینکه نرخ کرایه کامیونداران را تعیین کند. بیخود دخالت کردید. همانجا به من گفتند شان جلسه را نگه دارید. من هم گفتم، مگر شما شان راننده را حفظ کردید؟ ما شان نداریم؟ مگر شان ما را نگه داشتید که حرف های زننده راننده ها را نشنویم؟ شما زمستان در جای گرم و تابستان در جای خنک نشسته اید و برای خودتان می برید و می دوزید؟!

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان افزایش کرایه ها تاثیری در تورم ندارد، گفت: در همان جلسه گفتند آنالیز ارائه دهید. گفتم، سال گذشته که آنالیز ارائه کردیم، بعد از چند ماه سرگردانی، کرایه ها را 30 درصد افزایش دادید. امسال اگرچه قیمت اقلام بیش از 100 درصد بالا رفته است اما اگر طبق آنالیز سال گذشته هم می خواستید تعیین قیمت کنید، باید 35 درصد به کرایه ها اضافه و شب عید به ما اعلام می کردید. ما که حرفی نداشتیم اما بعد از 5 ماه معطلی و سرگردانی به ما اعلام کردید. چرا انقدر ما را اذیت می کنید و می برید و می آورید و آخر هم می گویید شان جلسه را رعایت کنید!

فقط به کاغذبازی مشغول هستند / هیچکس عزم کار کردن ندارد

نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور با بیان اینکه فقط به کاغذبازی مشغول هستند و فقط می آیند وقتشان را می گذرانند و ساعت کاریشان که تمام شد به خانه می روند، گفت: سال 97 جزو کمیته 9 نفری بودم که آقای آخوندی تعیین کرده بود. 100 روز کاری ما 18 جلسه کمیسیون های مختلف مجلس رفتیم و بعد از آن 100 روز فهمیدم که هیچکس عزم کار کردن ندارد.

در سامانه توزیع لاستیک دلال بازی است

موسوی درخصوص مشکل لاستیک گفت: در حال حاضر بازار از لاستیک خارجی اشباع شده و مشکل لاستیک خارجی نداریم اما هنوز مشکل عمده ما لاستیک داخلی است خصوصا لاستیک بارز که به قیمت دولتی عرضه می شود. قیمت لاستیک چینی با کیفیت خوب تا 33 میلیون تومان بالا رفته و لاستیک بارز دولتی 19 و لاستیک بارز آزاد 29 میلیون تومان است. لاستیک بارز تنها برند لاستیک در ایران است و لاستیک رازی هنوز در بازار توزیع نشده و فعلا به کارخانه ها تحویل می دهند. قیمت لاستیک بارز پایین تر است اما برای ماشین های ضعیف مناسب است اما در سامانه دلال بازی است. یا لاستیک نمی دهند و توزیع نمی کنند و یا 4 میلیون تومان اضافه می گیرند و لاستیک را تحویل می دهند.

وی افزود: ما لاستیک چینی، اروپایی و ایرانی بارز را باید از سامانه خریداری کنیم اما لاستیک بارز را به بهانه های مختلف به ما نمی دهند ولی لاستیک های دیگر را مشکلی نداریم. ما هر 6 ماه یکبار سهمیه لاستیک داریم. مشکل ما توزیع لاستیک بارز است و برندهای دیگر مشکل خاصی وجود ندارد و اگر حتی برندهای چینی و خارجی را نتوانیم بگیریم، با تفاوت 2 میلیون تومانی می توانیم از بازار آزاد تهیه کنیم اما تفاوت قیمت لاستیک بارز در بازار آزاد نسبت به سامانه بسیار زیاد است.

موسوی با بیان اینکه تعیین نوع لاستیک با راننده است، گفت: قبل از دولت سیزدهم، سازمان راهداری تعیین کننده بود و این خوب بود و نظارت داشت و به راننده ابلاغ می شد که چه نوع لاستیک و چه تعداد تعلیق می گیرد و راننده انتخاب می کرد و راننده ها برای گرفتن لاستیک بارز مشکلی نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل کجاست؟ گفت: در این بحث رانت وجود دارد. مشکل از بارز نیست، زیرا سهمیه نمایندگان در سامانه را تحویل می دهد و در سامانه مشخص است که بارز لاستیک را به نمایندگان تحویل داده است. بنابراین فروشندگان نقش دارند. تفاوت قیمت آزاد و دولتی لاستیک بارز بسیار است و به دلیل رانتی که وجود دارد با بهانه های مختلف و کذب، لاستیک را به راننده نمی دهند یا پول اضافه می گیرند و تحویل می دهند.

بذرپاش از زمانی که آمده در هیچ جلسه پایش حضور نداشته است

وی درخصوص نظارت بر سامانه گفت: این موضوع را سال گذشته به آقای اسفنانی، سخنگوی تعزیرات اطلاع دادیم و چند نمونه ارائه کردیم. ایشان انسان مثبتی است اما نمی دانیم برخورد کردند یا نه. اما به طور کلی همه مشکلات ما به عدم نظارت بازمی گردد. متاسفانه نظارت نیست و ما فقط خودمان را خسته می کنیم. نه اینکه اصلا اثر ندارد شاید تلاش شما و همکاران شما باعث شده که لاستیک در بازار اشباع شود، اما تاثیر آن چنانی ندارد که بازدهی داشته باشد.

نایب رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور با بیان اینکه امسال هیچ جلسه ای برای حل مشکلات کامیونداران برگزار نشد، گفت: وزارت راه و شهرسازی چند ماهی است که جلسه ای برگزار نکرده است. آقای بذرپاش از زمانی که آمدند حتی یک جلسه با تشکیلات برگزار نکردند و در هیچ جلسه پایش حضور نداشته است.

کدخبر: 1013248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟