صنایع تبدیلی سیب زمینی نیمه آماده منجمد

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران از مازاد سیب زمینی در استان گلستان خبر داد و گفت: سیب زمینی که در گرگان کشت می شود، یک محصول تازه خوری است و مانند سیب زمینی که در همدان و اردبیل کشت می شود، شرایط انبار کردن ندارد.

وی افزود: در حدود 5500 هکتار زمین در استان گلستان سیب زمینی کشت می شود و برآورد ما این بود که در سال جاری نزدیک 150 هزار تن سیب زمینی از زمین های استان به دست آید، با توجه به پیش بینی این حجم از وزارت صمت درخواست کردیم در سال جاری مانعی برای صادرات سیب زمینی استان گلستان ایجاد نکند. اما وزارتخانه دقیقا پیش از برداشت محصول در اردیبهشت امسال بر صادرات آن عوارض 60 درصدی وضع کرد و این دلیل را آورد که کشور با کمبود سیب زمینی رو به رو است.

وی خاطر نشان کرد: وزارتخانه آگاهی درستی از آمار تولید، انبار و برداشت محصول در مناطق مختلف ندارد و به محض احساس کمبود بلافاصله اقدام به جلوگیری از صادرات می کند، اقدامی که به از دست رفتن بازار های صادراتی می انجامد.

وی یادآور شد: در آن زمان به وزارت صمت توضیح دادیم که امسال با افزایش تولید سیب زمینی مواجه هستیم و با مازاد هم رو به رو خواهیم شد اما وزارتخانه نپذیرفت و هم چنان مانع صادرات شد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: اکنون در ابتدای تابستان کشاورزان با مازاد سیب زمینی در استان گلستان مواجه شده اند و محصول روی دستشان مانده است. تعاونی روستایی هم در خرید سیب زمینی تعلل کرد و این سبب نگرانی کشاورزان برای از بین رفتن محصول در زمین شد. این تعاونی همچنین قیمت خرید 5000 تومان در هر کیلو را برای سیب زمینی اعلام کرد که قیمت پایینی بود و برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشت در نهایت بر سر قیمت 8000 تومان توافق شد و از روز 29 خرداد خرید شروع شد.

وی اظهار کرد: اگر این شرایط در سال آینده هم برقرار باشد کشاورز متحمل ضرر و زیان خواهد شد و نه تنها توان بازپرداخت وامی که از بانک گرفته را نخواهد داشت بلکه انگیزه اش را برای کشت از دست خواهد داد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: عوارض صادرات 60 درصدی برای سیب زمینی برداشته شد اما این اتفاق زمانی افتاد که دیگر بازار های صادراتی سیب زمینی از دست رفته بود. بازار های منطقه ای سیب زمینی به گونه ای است که اگر صادرات در زمان خود که تا اوایل خرداد است، صورت نگیرد دیگر امکان آن به کل از بین می رود.

صنایع تبدیلی سیب زمینی فرشته نجات سیب زمینی کاران ایران!

فرنچ فرایز یکی از محصولات پرتقاضای صنایع تبدیلی سیب زمینی در ایران است. از تولید کنندگان فرنچ فرایز در ایران می توان به کارخانه سیب زمینی نیمه آماده شاهونی اشاره کرد. این کارخانجات با خرید حجم بسیار زیادی سیب زمینی خام و تبدیل آن به محصول دارای ارزش افزوده، ناجی بسیاری از کشاورزان اند. اما تعداد کارخانه های تولیدی در کشور ایران بسیار کم و انگشت شمار است.

مسئولین در وزارت صمت می بایست از صنعتگران در این حوزه حمایت ویژه ای نمایند تا چرخ اقتصاد کشاورزی و صنایع تبدیلی ایران به نحو احسن بچرخد.

صادرات سیب زمینی نیمه آماده منجمد به جای خام فروشی

صادرات خلال سیب زمینی یا همان فرنچ فرایز از ایران به کشور های همسایه بسیار مرسوم و پرتقاضا می باشد. به طوریکه اگر کیفیت محصول تولیدی کارخانجات در حد استانداد و قابل قبولی باشد توان پاسخگویی به درخواست های صادراتی را نداشته و ناچار می شوند فقط تعدادی از مشتریان را انتخاب نموده و صرفا با ایشان مراودات تجاری داشته باشند.

پیشنهاد به کشاورزان

سیب زمینی کارانی که هر ساله نگران فروش محصول خود و خراب شدن و از دست رفتن آن هستند، می توانند با انتخاب بذر مناسب و مورد استفاده ی کارخانجات خلال سیب زمینی این نگرانی را برای خود کمتر کنند. در واقع حتی اگر صادرات ممنوع هم شود شما می توانید سیب زمینی برداشت شده ی خود را به قیمت مناسب به تولید کنندگان فرنچ فرایز در ایران بفروشید. چرا که حتی در صورت ممنوعیت صادرات سیب زمینی خام، محصول سیب زمینی نیمه آماده منجمد از ممنوعیت صادراتی مصون است و می توان با تبدیل سیب زمینی خام به این محصول از ضرر و زیان کشاورزان تا حد زیادی جلوگیری کرد.

کدخبر: 1013497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟