توضیحات ظریف در مورد چگونگی حمایت پزشکیان از جامعه دارای معلولیت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهرام مبصر فعال اجتماعی حوزه افراد دارای معلولیت امروز ششم تیرماه 1403 در  فرودگاه سردار جنگل رشت از محمد جواد ظریف در راستای مطالبه گری حقوق افراد دارای معلولیت ایران و برنامه حمایتی مسعود پزشکیان از این جمعیت سوال کرد که پاسخ محمد جواد ظریف را در فیلم مشاهده می کنید.

گفتنی است در  مانیفست مسعود پزشکیان برای افراد دارای معلولیت نیز آمده است :

هموطنان عزیز، من مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست جمهوری ایران، باور دارم که حقوق شهروندی همه افراد برابر است. باور دارم که افراد دارای معلولیت طی سال‌های گذشته از جایگاه و منزلت واقعی برای برخورداری از حقوق خود برخوردار نبود اند. باور دارم که محدودیت آنها منجر به محرومیتشان از بسیاری از مواهب زندگی گشته است، من می دانم که آنها بخش ارزشمندی از جامعه هستند که کم توجهی به آنان منجر به تضییع حقوقشان شده است.

در تلاش خواهم بود تا عدالت ، حق و برابری فرصت ها برای این قشر ارزشمند جامعه محقق شود . باور دارم همۀ افراد جامعه باید از شاخص‌های عمومی رفاه بهره‌مند شوند، افراد دارای معلولیت با تبعیض‌های آشکار و پنهانی مواجه هستند و به سطح عمومی شاخص‌های رفاه نظیر "درآمد" و "شغل" نیز نمی‌رسند. هنوز فقدان تحقق اصل دسترس‌پذیری، در برنامه های ملی دیده می شود و پروژه‌های مناسب‌سازی به صورت برنامه‌های جزیره‌ای، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

من تعهد می دهم که با نگاهی برابر به همه مردم کشورم بدون تبعیض و بدون تضییع حقوق، نیازهای افراد دارای معلولیت را مورد توجه قرار دهم. این عزیزان شایسته برخورداری از حقوق برابر و فرصت‌های مناسب برای زندگی بهتر هستند. جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت، خود را موظف به رفع تبعیض، ایجاد فرصت‌های برابر و مشارکت فعال تمامی افراد دارای معلولیت می‌داند.

بر این باورم؛ عدالت، اصل بنیادین یک جامعه برای پیشرفت و پویایی است و بدون در نظر گرفتن نیازها و توانمندی‌های همه اقشار جامعه، توسعه پایدار و عادلانه ممکن نیست. برای تحقق این هدف، برنامه من برای آینده ایران بر پایه اصول عدالت، شمولیت و حمایت از تمامی اقشار جامعه استوار است. این برنامه بر تقویت و اجرای قوانین حمایت از حقوق معلولان، بهبود زیرساخت‌ها، ارتقاء سطح آگاهی عمومی و افزایش مشارکت فعال افراد دارای معلولیت در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تمرکز دارد.

با تدوین و اجرای یک برنامه جامع و منسجم، تلاش خواهم کرد تا موانع موجود بر سر راه افراد دارای معلولیت برای حضور در جامعه و مشارکت در آن برای تحقق پیشرفت و توسعه کشور را از بین ببرم و بستری مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنان فراهم کنم. این برنامه نه تنها به حقوق اساسی افراد دارای معلولیت احترام می‌گذارد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی آنان، افزایش دسترسی به خدمات عمومی مانند آموزش، بهداشت، اشتغال، مسکن و ایجاد محیطی فراگیر و بدون تبعیض می‌پردازد. من بر مبنای قوانین مصوب و اهداف تعالی بخش برگرفته از کلام الله قرآن گام بر می دارم و یقینا مشارکت افراد دارای معلولیت را جدی می دانم.

متعهد می‌شوم از انجمن‌های مدنی، خیریه‌های مؤثر و کارآمد، انجمن‌های علمی مرتبط با افراد دارای معلولیت و همه ابتکارهای اجتماعی و مدنی برای کمک به افراد دارای معلولیت و بهبود کیفیت زندگی ایشان حمایت کنم.

ما باید جامعه‌ای بسازیم که در آن هر فرد، بدون توجه به نوع و میزان معلولیت، بتواند به طور کامل از حقوق و فرصت‌های اجتماعی بهره‌مند شود و به توسعه کشور کمک کند.

این تعهد من به شماست که آینده‌ای روشن‌تر، برابرتر و فراگیرتر برای همه ایرانیان، به ویژه برای افراد دارای معلولیت، فراهم کنم. با همکاری و همدلی تمامی افراد جامعه، می‌توانیم به این هدف والا دست یابیم و ایران را به کشوری تبدیل کنیم که در آن هیچ‌کس به دلیل معلولیت خود احساس محدودیت نکند.

 

 

کدخبر: 1012444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟