برای راه ‌اندازی کولر آبی باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید و به دستورالعمل‌های خاصی نیز پایبند بمانید. می‌توانید صفر تا 100 انجام چنین کاری را به یک متخصص بسپارید. همچنین می‌توانید برخی از مراحل آن که راحت‌تر است را خودتان انجام دهید. برای سرویس کولر کار ساده‌تری نسبت به نصب خواهید داشت. اگر شما نیز به چنین راهنمایی نیاز دارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا مفصل درباره آن صحبت کنیم.

نصب و راه‌ اندازی کولر آبی از صفر

در این قسمت ما مراحل راه اندازی کولر آبی را از همان مراحل ابتدایی به شما توضیح خواهیم داد و این‌طور تصور می‌کنیم که کولر در فضای مورد انتظار شما وجود ندارد. در چنین موردی مراحل کمی سخت‌تر خواهد بود چون باید اتصالات مختلف از صفر انجام شود.

مرحله اول: محل مناسب را برای کولر انتخاب کنید

کولر باید در جایی باشد که بتواند جریان‌های خوبی را تولید کند. همچنین باید دسترسی آن به منابع آبی را در نظر بگیرید. باید تلاش کنید که کولر در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد چون باعث افزایش دمای آن خواهد شد و کولر دیگر نمی‌تواند هوای خنکی برای فضا تولید کند. همچنین از عمر مفید آن با چنین کاری کاسته می‌شود.

مرحله دوم: چهارپایه یا شاسی کولر را نصب کنید

چهارپایه می‌تواند کولر را ثابت نگه‌ دارد و جایگاه آن را تثبیت کند. کولر در هنگام کار خود ممکن است لرز‌های زیادی داشته باشد، چهارپایه بسیاری از این لرزش‌ها را خواهد گرفت و به افزایش عمر مفید آن کمک می‌کند. پایه از تماس مستقیم کولر با سطح بام یا بالکن جلوگیری می‌کند و از خوردگی‌ها می‌کاهد.

مرحله سوم: کولر آبی خود را تراز کنید

در راه ‌اندازی کولر آبی ترازکردن یکی از مهم‌ترین مراحل است. ترازکردن باعث می‌شود که آب به تمامی پوشال‌ها به‌صورت یکنواخت برسد. وقتی‌که کولری تراز باشد از فشار به پمپ آن جلوگیری خواهد شد و قطعات آن مورد سایش زودرس قرار نمی‌گیرند. با توجه به قیمت کولر آبی، توجه به چنین نکات ریزی اهمیت فراوانی خواهد داشت چون می‌تواند عمر مفید کولر شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

مرحله چهارم: اتصال کولر آبی به کانال

در این مرحله مطمئن شوید کولر به کانال محکم متصل شده‌ است و آب‌بندی‌های لازم نیز وجود دارد. باید ببینید که در این اتصال هوای خنک به هدر نرود و تمام هوای خنک تولید شده توسط کولر حتما به کانال‌ها برسد.

مرحله پنجم: سیم‌کشی و نصب کلید‌های کولر

در راه ‌اندازی کولر آبی از صفر شما باید سیم‌کشی‌ها و نصب کلید را نیز انجام دهید. مصرف انرژی نیز در این بخش اهمیت زیادی خواهد داشت و ممکن است برای شما هم اهمیت داشته باشد. کولرهای معمولی مثل کولر 3500 برفاب معمولا دارای گرید انرژی E هستند. بهتر است که مرحله پنجم را توسط یک متخصص انجام دهید تا مشکلی برای‌تان ایجاد نشود.

مرحله ششم: نصب موتور کولر آبی و اتصال برق به آن

ابتدا باید موتور در داخل کولر قرار بگیرد. پس‌از اینکه مطمئن شدید موتور در جای درست خود قرار دارد و به‌خوبی محکم شده است، سیم‌های برق را به آن متصل کنید. در این فرایند نباید هیچ اتصال کوتاهی صورت بگیرد. از کلید‌های محافظ جان کمک بگیرید تا در صورت نشتی برق جریان به‌سرعت قطع شود و اتفاق خطرآفرینی رخ ندهد.

مراحل نهایی: نصب شیر شناور و نصب پوشال

در مرحله آخر باید شیر شناور را نصب کنید که بهتر است این مرحله نیز توسط یک متخصص انجام شود. پوشال‌ها نقشی اساسی در تولید هوای خنک توسط کولر ایجاد می‌کنند. آن‌ها باید با توجه به ظرفیت کولر انتخاب شوند. پس‌از نصب پوشال‌ها مراحل راه ‌اندازی کولر آبی شما به پایان خواهد رسید.

راه ‌اندازی دوباره کولر آبی در فصل تابستان

شما در تابستان ممکن است نیاز به سرویس کولر داشته باشید. در چنین مراحلی کار شما به‌مراتب ساده‌تر است. اول از همه ببینید پوشال‌ها در چه وضعیتی هستند. معمولا پوش‌ها به‌دلیل شرایط زمستان نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. سپس ببینید موتور در چه وضعیتی قرار دارد.

آیا سالم است یا نیاز به تغییر دارد؟ تسمه کولر شما نه باید خیلی شل باشد و نه خیلی سفت پس این مورد را نیز بررسی کنید. پمپ آب را بررسی کنید و ببینید که در چه وضعیتی قرار دارد. شلنگ و تنظیم شناور نیز مراحل پایانی از راه ‌اندازی کولر آبی برای بار مجدد در فصل تابستان هستند.

نیاز است که هر سال کولر ما سرویس شود؟

پس‌از تابستان حدود 7 ماه دیگر از کولر شما استفاده‌ای نخواهد شد. کولر شما در این مدت در معرض آلودگی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. پس برای استفاده دوباره در تابستان باید این آلودگی‌ها را پاک کرد. سرویس‌کردن هر سال کولر عمر مفید آن را افزایش خواهد داد.

با اینکه انجام این کار برای شما هزینه در پی خواهد داشت اما باعث می‌شود که نخواهید دوباره یک کولر جدید تهیه کنید. جز این مورد، سرویس کولر در هر تابستان باعث می‌شود که باکتری‌های کف کولر وارد محیط شما نشود و به‌لحاظ بهداشتی نیز مشکلی برای‌تان ایجاد نشود.

جمع‌بندی

راه ‌اندازی کولر آبی مراحل ساده‌ای دارد اما باید در همین مراحل ساده به موارد زیادی توجه کرد. بسیاری از بخش‌های آن نیازمند تخصص است و اگر به علوم مختلف مثل برق و موارد دیگری آشنا نباشید، ممکن است دست به کار‌های خطرآفرینی بزنید. کولرها در فصل تابستان و به‌طور کلی فصول گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چون مدت زیادی بین استفاده آن‌ها فاصله میفتد بهترین کار این است که برای فصل گرما دوباره سرویس شوند. انجام چنین کاری عمر مفید آن‌ها را افزایش خواهد داد. از شما ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. برای خرید کولر آبی فروشگاه‌های زیادی هستند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. اما تکنولایف قطعا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

شما می‌توانید در این فروشگاه برای خرید کولر برفاب، سپهر الکتریک، آبسال، ایران شرق و جهان‌افروز گزینه‌های متعددی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. ضمانت 7 روزه خود فروشگاه و همچنین سریع‌ترین ارسال برای تمام نقاط ایران از مهم‌ترین ویژگی‌های تکنولایف محسوب می‌شود.

کدخبر: 1011780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟