روز جهانی مناطق استوایی + فیلم

به گزارش رکنا، امروز 9 تیر ماه، 29 ژوئن، روز جهانی مناطق استوایی است. این روز برای قدرنهادن به تنوع محیط زیستی و تکاملی و همچنین پتانسیل‌های مناطق استوایی است. ملت‌های ساکن مناطق استوایی رشد قابل توجهی داشته‌اند ولی با چالش‌های گوناگونی در راه رسیدن به توسعه پایدار روبرو هستند. برای تامین غذای جمعیت رو به رشد جهانی، سازمان جهانی کشاورزی برآورد می‌کند که تولیدات زراعی جهان تا 70 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 100 درصد باید رشد کند. اما منابع طبیعی ما محدود است و نمی‌توان همچنان از روش‌های سنتی کشاورزی استفاده کرد. برای رویارویی با چالش‌های کشاورزی در قرن 21ام و تغییرات اقلیمی در راس آن‌ها، ما باید با منابع کمتر تولیدات بیشتری داشته باشیم. باید تغییرات جدی به سمت کشاورزی پایدار داشته باشیم.

در بین کشورهایی که بیشترین نرخ رشد جمعیت را دارند چندی از کشورهای در حال توسعه قرار دارند، مناطقی که گرسنگی و سوءتغذیه در آن‌ها گسترش یافته است و در عین حال پتانسیل مهمی برای از بین بردن فقر و دست یافتن به امنیت غذایی دارند. مردم ساکن این نواحی بیشتر کشاورز هستند و در صورت تامین نیازها می‌توانند به سمت کشاورزی صنعتی و پایدار حرکت کنند.

سازمان ملل همانند سال‌های گذشته نشستی را به مناسبت این روز میزبانی می‌کند. امسال وبیناری با موضوع «تمرکز بر روی نیازهای تولید غذایی پایدار در محیط زیست در حال تغییر» برگزار می‌شود.

اکوسیستم مناطق استوایی

مناطق استوایی مناطقی هستند که بین مدار راس السرطان و راس الجدی قرار دارند، همچنین توپوگرافی این مناطق نیز در تنوع اقلیمی‌اشان تاثیر دارد. مناطق استوایی معمولا گرم هستند و تغییرات فصلی چندانی را تجربه نمی‌کنند. ویژگی مهم مناطق استوایی فراوانی بارش به علت رطوبت موجود در مناطق نزدیک مدار استوا است. هرچه از خط استوا فاصله بگیریم باران‌ها بیشتر فصلی می‌شوند. مناطق استوایی با چالش‌های بسیاری همچون تغییرات اقلیمی، جنگل زدایی ، قطع درختان و گسترش شهرنشینی روبرو هستند.

آیا می‌دانستید؟

مناطق استوایی 95 درصد جنگل‌های حرا، و 99 درصد گونه‌های بومی جنگل‌های حرا را در خود جای داده‌اند.

مناطق استوایی شامل بیش از نیمی از منابع آب تجدیدپذیر جهان هستند، با این حال نیمی از جمعیت آسیب‌پذیر در برابر تنش‌های آبی را نیز دارند.

تنوع زیستی در مناطق استاوایی بیشتر است اما از دست رفتن گونه‌های زیستی نیز در این نواحی بیشتر از باقی جهان است.

مترجم: مبینا محمدی

کدخبر: 1013097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟