دکتر کرمانپور: افزایش 60 برابری هزینه های جانبی درمان / گرانی ده برابری درمان سرطان و دیابت

به گزارش رکنا ، با اینکه در بسیار از کشورها تورم حوزه درمان بیشتر از سطح تورم عمومی است اما در ایران به دلیل بالا بودن نرخ تورم عمومی، تورم حوزه‌ی درمان بسیار بیشتر و به ۱.۵ تا ۲ برابر این میزان می‌رسد. از این رو گلایه‌های بیماران از هزینه‌های بالای درمان در مطب‌ها و بیمارستان ها در شرایطی مطرح می‌شود که برخی اعتقاد دارند هزینها و تعرفه های پزشکی افزایش چشم گیری نداشته و این جیب مردم است که خالی شده!

سبقت گرفتن هزینه های جانبی درمان از درمان

حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: اکثر بیماری ها از مشکلات دندان پزشکی گرفته تا بیماری های حیطه پزشکی ، هزینه های جانبی شان افزایش پیدا کرده اما در خود تعرفه تغییر به خصوصی نیست. به عنوان مثال فردی در بیمارستان بستری می شد هزینه رفت و آمد، خرید وسائل جانبی غیر از دارو برایش آنقدر کلان  می شود که از هزینه پزشکی هم پیشی می گیرد.

وی با بیان اینکه قبل از کرونا هزینه پر کردن کپسول اکسیژن 10 الی 15 تومان بوده اما حالا این مبلغ به 600 تا 700 هزار تومان هم رسیده است، گفت: در بعضی موارد بیمار با هزینه حدود 5 میلیون تومان تحت عمل جراحی قرار می گیرد و به منزل مرخص می شود اما هزینه بستری در منزل، مواد غذایی ، پوشک، کپسول اکسیژن و ... که توسط بیمه پرداخت نمی شود، کمر شکن باشد.

گرانی درمان سرماخوردگی

دکتر کرمانپور افزود: تعرفه های درمانی با میزان استاندارد آن فاصله دارد اما درآمد مردم هم به شدت کاهش پیدا کرده و مشکل اصلی همین موضوع است. اگر قبلا فردی بعد از طرح تحول سلامت هزینه تعویض مفصل لگن 15 میلیون تومان بود، با پرداخت بیمه فرد 1.5 متحمل می شد. اما الان درآمد مردم کفاف پرداخت هزینه های درمانی را نمی دهد و حتی ممکن است یک سرماخوردگی ساده گران تمام شود.

بیماران دفترچه بیمه دار هم دیگر تخفیف می خواهند

وی با بیان اینکه امیدواریم یک گوش شنوا برای شنیدن مشکلات اقتصادی مردم باشد چون مردم توان پرداخت هزینه های سنگین را ندارند، گفت: هزینه آب و برق به حد رسیده که سبد اقتصادی مردم می تواند به سبد سلامت مردم پهلو بزند و مردم مشکلات اقتصادی خود را مهم تر از بحث سلامتشان می بینند. قبل طرح تحول سلامت تعداد افرادی که به بیمارستان مراجعه می کردند و مشکلات اقتصادی داشتند و از پرداخت هزینه ای درمان عاجز بودند بسیار انگشت شمار بود اما حالا میزان رجوع به بیمارستان برای افرادی که حتی با داشتن بیمه مراجعه می کنند بسیار افزایش پیدا کرده که درخواست تخفیف دارند و یا برخی که قادر به پرداخت نیستند.

هزینه سرطان و دیابت ده برابر شده است

دکتر کرمانپور با اشاره به اینکه در حالی که تعرفه افزایش زیادی نداشته است و سطح درآمد مردم کم شده و جیبشان خالی است، بیان کرد: بیماری هایی نظیر سرطان، ام اس، دیابت، شکستگی های ناشی از تصادف و ستون فقرات و استخوان های بزرگ شود. همه این هزینه های نسبت به قبل ده ها برابر افزایش پیدا کرده است. در بعضی از بیماری ها با یک بار مراجعه بیمار بهبود پیدا می کند اما هزینه ایی مانند دندان پزشکی نیاز به مراجعات مکرر و درمان های زیادی دارد که به تبع هزینه زیادی را هخم برای بیمار به دنبال دارد که بیمار متاسفانه به دلیل مشکل اقتصادی درمان را رها می کند.

مشکل تامین معیشت به مسئولان هم رسید

وی ادامه داد: یک بیمار مبتلا به سرطان، ممکن است درگیر مشکلات خونی، گوارشی، کلیوی، زنان، هم به همراه داشته باشد. بنابراین پزشک مجبور است درمان های متعدد را به کار بگیرد. با پولی که بیمار می توانست دو سال پیش چندین هزینه درمانی را بپردازد امروز شاید برای یک هزینه درمانی هم کافی نباشد. پنج سال پیش مشکل معیشت دغدغه بخشی از جامعه بود اما امروز مشکل معیشت به مسئولان هم رسیده و بخش قابل توجهی از مردم جامعه با این مشکل مواجه اند.

کدخبر: 739901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟