برنامه کود دهی برای تغذیه گیاهان

به طور کلی برای پرورش یک گیاه شاداب یا درختی پربار، باید با توجه به نوع گیاه، خاک مناسب، آب کافی و کودهای متناسب را در زمان درست برایش فراهم کرد. برنامه کود دهی در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که سایر شرایط برای رشد گیاه نیز فراهم باشد از جمله آب و هوا، شرایط خاک و مدیریت آفات؛ با مساعد بودن این شرایط، کود دهی باعث افزایش رشد و عملکرد گیاهان می شود.

در برنامه کود دهی گیاهان، کودهایی که با هدف بهبود کیفیت خاک استفاده می شوند حدود 5 تا 10 درصد، کودهای مکمل حدود 10 تا 20 درصد و کودهای تامین کننده حدود 60 تا 70 درصد نیازهای گیاهان را تامین می کنند. کودهای تامین کننده یا کود مخصوص به طور مستقیم عناصر مورد نیاز هر گیاه را تامین می کنند و به همین دلیل اهمیت بسیاری در برنامه کود دهی آنها دارند.

برنامه کود دهی و تغذیه پسته، زعفران و بادام

پسته، زعفران و بادام از جمله محصولات کشاورزی خوشمزه، با ارزش غذایی بالا و گران قیمت هستند و به همین دلیل نیاز به تغذیه و کود دهی مرتب دارند. با تخصیص یک برنامه کود دهی مناسب به هر کدام از این محصولات، می توانید علاوه بر برداشت محصولاتی باکیفیت، میزان ثمردهی آنها را نیز افزایش داده و همچنین زمان رسیدن محصولات را کوتاه تر کنید. در ادامه به معرفی برنامه کود دهی و تغذیه پسته، زعفران و بادام خواهیم پرداخت 

  1. برنامه کود دهی پسته

مانند بسیاری از گیاهان دیگر برای کود دهی پسته باید کودی را انتخاب کنید که نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم کافی را داشته باشد. بهترین کودهای پسته شامل کودهای دارای نیتروژن به شکل نیترات، کودهای حاوی سولفات و کودهای پتاس بالا هستند که به روش های چالکود، کودآبیاری و محلول پاشی استفاده می شوند.

کود دهی پسته توسط روش چالکود در اواخر زمستان انجام می شود و می توان از کودهای سولفات آهن، روی، منگنز و مس، به همراه کود دامی پوسیده برای درخت پسته استفاده شود.

کود آبیاری درخت پسته در چند مرحله:

  1. استارت: توسط کود اوره فسفات
  2. اواخر بهار و تابستان: با هیومیک اسید، کلات آهن و کود پتاس بالا، یا سولوپتاس و سولفات آمونیوم
  3. بعد از برداشت: با کود نیترات پتاسیم انجام می شود.

محلول پاشی درخت پسته در زمان تورم جوانه با کود سولفات روی، آمینو اسید، کلسیم بور و اوره انجام می شود، در مراحل بعدی محلول پاشی از کودهای نیترات کلسیم و جلبک دریایی استفاده می شود. کود دهی پسته به روش محلول پاشی پیش از برداشت با کودهای فسفر و پتاس بالا و بعد از برداشت توسط کود فروت ست میکس انجام خواهد شد.

  1. برنامه کود دهی زعفران

از آنجایی که درصد بالایی از زعفران جهان در ایران کشت می شود، بسیاری از کشاورزان در این زمینه از بهترین کودها و روش استفاده از آنها آگاهی دارند. البته می توان گفت برای پرورش این گیاه نیازی به برنامه کود دهی زعفران ندارید، به این معنی که اگر خاک مناسب و غنی برای کاشت این محصول انتخاب کنید با فراهم کردن سایر شرایط می توانید محصول خوبی برداشت کنید. اما کود دهی زعفران می تواند رشد گیاه را افزایش داده، کمبودهای خاک را جبران کرده، مقاومت گیاه در برابر بیماری و شرایط اب و هوایی بالا برده و محصولاتی با کیفیت و پرگل تر نتیجه بدهد. به طور کلی بهترین کودها برای زعفران و زمان مناسب استفاده از آنها به صورت زیر می باشند:

کود دهی زعفران به روش کودآبیاری قبل از کشت با کودهای کمپلکس و کامل و گوگرد انجام می شود، پس از آن در طول مراحل رشد به ترتیب از کودهای مونوپتاسیم فسفات، نیترات کلسیم، کلات آهن، کود معتدل و جلبک دریایی در این روش استفاده می شوند.

محلول پاشی گیاه زعفران در دو مرحله اسفند و اواسط فروردین باید انجام شود که در این روش کودهای جلبک دریایی، NPK ، ریزمغذی ها و اسید آمینه بکار برده خواهند شد.

برنامه کود دهی زعفران

 

  1. برنامه کود دهی بادام

درختان بادام برای رشد و ثمردهی به خاک با زهکشی خوب، آبیاری منظم و فراهم کردن دمای مناسب نیاز دارند، البته استفاده از کودهای مناسب برای تغذیه این درختان نیز اهمیت بسیاری دارد. برای کود دهی بادام باید به سن و حجم درخت، زمان و میزان غنی بودن خاک توجه داشته باشید تا نتیجه عکسی از آن مشاهده نکنید. برای انتخاب بهترین کود برای بادام می توانید با انجام آزمایش خاک از نیازهای خاک و گیاهتان مطمئن شوید، اما به طور کلی کود دهی بادام با استفاده از روش های زیر صورت میگیرد:

کود دهی بادام در فصل زمستان به روش چالکود توسط کودهای ازته، پتاسه و ترکیبات سولفات انجام می شود.

در مراحل مختلف رشد گیاه، به ترتیب از کودهای مونو آمونیوم فسفات، نیترات پتاسیم، آهن کلاته، ازته و کودهای حاوی کلسیم و پتاسیم در دو یا سه نوبت برای کود دهی بادام به روش آبیاری استفاده می شود.

برای محلول پاشی درخت بادام در مراحل رشد از کودهای کلسیم پتاسیم، آمینو اسید، کود جلبک دریایی و ریز مغذی ها و همچنین در مرحله بعد از برداشت محصول از کود فروت ست استفاده می شود.

برنامه کود دهی بادام

 

برای اطلاع از برنامه کود دهی محصولات مختلف باید به یک سامانه اطلاعات کودی جامع دسترسی داشته باشید تا بتوانید با مقایسه محصولات مختلف بهترین انتخاب را داشته باشید. وب سایت کودیاب یک سامانه اطلاعات کودی است که تمام کودهای موجود در بازار ایران را معرفی کرده و نیازهای هر محصول را به تفکیک مشخص می کند تا تصمیم گیری راحتی را از بین کودهای موجود داشته باشید. علاوه بر این می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید تا با توجه به نوع گیاه و شرایط نگهداری از آن بهترین کودها را با برنامه کود دهی دقیق به شما معرفی کنند.

 

کدخبر: 1014211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟