تهران به ازای هر شهروند 9 مترمربع فضای سبز کم دارد / کارزار نه به تغییر کاربری فضای سبز دانشگاه علوم پزشکی تهران را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ابرشهر تهران به ازای هر شهروند تهرانی ۱۶ متر مربع فضای سبز دارد، درحالی که توصیه جهانی برای تامین مناسب این فضای طبیعی، حداقل ۲۵ متر مربع است.

در این شرایط حال خبرها نشان می دهد که فضاهای سبز تهران نیز به جای گسترش در دست عملیات های عمرانی قرار دارند که به شدت برای سلامت و حفظ شهر خطرناک است.

آخرین خبر حکایت از قصد در تغییر کاربری فضای سبز دانشگاه تهران به فروشگاه زنجیره ای دارد که با واکنش مردمی و راه اندازی کارزار مواجه شده است.

در محتوای این کارزا که خطاب به ریاست دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران است آمده است:

ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران

با سلام،

اخیراً مشاهده شده است که آن دانشگاه در پردیس مرکزی دانشگاه تهران، در فضای سبز و درست پای درختان ضلع جنوبی دانشکده دندانپزشکی اقدام به ساخت و ساز سنگین با ایجاد پی و ساخت پایه‌های ستون، آرماتور و تزریق حجم بالای بتن نموده است. در گذشته این بخش از دانشگاه نیز به طور غیرقانونی محل استقرار کانتینرهایی بود که کارهای مربوط به دانشجویان شامل کپی و چاپ پایان‌نامه را انجام می‌دادند. در آن مدت نیز به دلیل عدم رسیدگی به درختان، تعدادی از آنها خشک شده و بی‌صدا حذف شدند.

اطلاعات حاکی است که بناست در این محل یک فروشگاه زنجیره‌ای مستقر شود. در اقدامی مشابه در سال گذشته نیز به بهانه ایجاد نگهبانی، فضای وسیعی در شمال دانشگاه، مشرف به خیابان پور سینا، آسیب جدی به دانشگاه وارد شد و اخیراً ماموران حراست شما حتی مانع رفت و آمد دانشجویان دانشگاه تهران می‌شوند.

در اقدامی سوال‌برانگیز دیگر با تغییر مدیریت فضای سبز، پوشش گیاهی فضاهای اطراف دانشکده‌های علوم پزشکی را از بین برده و پوشش سرسبز سابق را با کاشت گیاهانی که با هوای گرم تهران سازگاری ندارند، جایگزین کرده‌اند که ضمن مصرف آب زیاد، نتوانسته است پوشش سابق را برگرداند.

حضرتعالی حتماً می‌دانید که کل بنا و فضای دانشگاه تهران ثبت میراث فرهنگی است. طبق قانون، تخریب این فضا ممنوع بوده و استفاده آن از جز اهداف آموزشی و پژوهشی ممنوع است.

ما امضاکنندگان این کارزار، درخواست داریم ضمن معرفی افراد متخلف به مراجع قانونی، رفع سریع تعرض و حذف کامل بتن‌ریزی‌ها، آهن‌آلات، جبران خسارات و برگشت آن به محیط مناسب رشد درختان، خودتان نیز استعفا دهید.

از ریاست محترم دانشگاه تهران نیز انتظار داریم نسبت به عملی شدن تفاهم نامه مورخ ۲ خرداد ۱۴۰۰ - که بنا بود به طور مشترک با شهرداری تهران اقدام به ایجاد باغ گیاهشناسی در دو سوی اتوبان چمران در حد فاصل بزرگراه‌های حکیم و همت شود - اقدام عاجل شود. گسترش و پویایی فضاهای سبز در دانشگاه‌ها، توسعه فضای سبز با گونه‌های بومی و تبدیل آنها به باغ‌های گیاهشناسی نقش مهمی در ترویج علم، آموزش دانشجویان، علاقه‌مندی آنها به محیط زیست و تنوع زیستی و حفاظت از میراث طبیعی در کنار میراث فرهنگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟