مرگ خاک کشاورزی، ارمغان یک تصمیم اشتباه!

به گزارش رکنا از خوزستان ؛ کشاورزان معمولاً برای از بین بردن علف‌های هرز و کاه و کلش باقیمانده در اراضی کشاورزی پس از پایان برداشت محصولات اقدام به آتش زدن زمین کشاورزی می‌کنند. این کار را سریع‌ترین راه برای از بین بردن کاه و کلش و آماده سازی زمین برای کشت بعدی می‌دانند.

شاید کشاورزان زحمتکش نمی‌دانند که این اقدام آنها چه مضراتی دارد و سرمایه‌شان که همان زمین زراعی است را به نابودی می‌کشاند.

اگرچه گذشتگان مرسوم بوده که کاه و کلش را می‌سوزاندند اما اکنون با بررسی کارشناسی شده می‌توان علت آلودگی هوا از بین رفتن املاح و مواد معدنی خاک و کیفیت زمین را در گرو این تصمیم دانست.

 نابودی اکوسیستم و ویرانی ساختمان خاک با این تصمیم اشتباه رقم می‌خورد و عوارض جبران ناپذیری ایجاد می‌شود کشاورزانی که با زحمت و عرق جبین به دنبال تولید محصولی با کیفیت هستند نباید این اقدام را انجام دهند.

  گفتنی است افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، آلودگی محیط زیست و بروز بیماری‌های تنفسی و سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذ پذیری آن از مهمترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع است.

کدخبر: 1005649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟