17 فروند شناور متخلف در قشم توقیف شد

به گزارش رکنا، سردار بهادر اسماعیلی اظهار کرد: مرزبانان پایگاه دریابانی قشم در ۷۲ ساعت گذشته هنگام گشت زنی و کنترل حوزه استحفاظی خود در آب های این جزیره به این تعدادی شناور صیادی و تندرو برخورد و آنها را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

وی ادامه داد: رزمندگان مرزبانی در نخستین مرحله انجام این بازرسی ها تعداد ۱۴ فروند لنج صیادی را به علت تغییر در مدارک شناسایی و فعالیت در امر قاچاق سوخت توقیف کردند.

فرمانده مرزبانی استان هرمزگان توضیح داد: در رابطه با توقیف این شناور های صیادی ۱۴ متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شدند.

سردار اسماعیلی اضافه کرد: در دومین مرحله از انجام این بازرسی ها در مرزهای آبی و ساحلی قشم مرزبانان مستقر در پایگاه دریابانی این جزیره در چند عملیات جداگانه با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت قاچاقچیان کالا در حوزه استحفاظی خود مطلع و بلافاصله برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی گفت: رزمندگان مرزبانانی پس از ساعتی گشت زنی در موقعیت های اعلام شده موفق به توقیف سه فروند شناور حامل تعداد هفت هزار و ۶۹۸ بسته غذا حیوانات، ۲۰ دستگاه کنسول بازی های رایانه ای "پلی استیشن پورتابل" (پی اس ۵)، ۱۰ دستگاه یخچال، سه هزار و ۲۵ ثوب انواع لباس مردانه و بچه گانه، ۹۰۰ متر پارچه و ۲ هزار و ۲۵۰ ثوب شال زنانه قاچاق کشف کردند.

فرمانده مرزبانی استان هرمزگان با اشاره به دستگیری ۹ متهم در این سلسله عملیات مرزبانی، اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی ارزش محموله کشف شده را ۵۷ میلیارد ریال برآورد کردند.

وی بیان کرد: رزمندگان مرزبانی این استان و جزیره قشم با استفاده از انواع رادار، دوربین های حرارتی و دید در شب و سایر دستگاه های هوشمند حرکت هر جنبنده و خلاف کاری را در خشکی و دریا رصد می کنند و زیر نظر دارند.

سردار اسماعیلی با بیان اینکه رزمندگان مرزبانی زیر تابش شدید نور خورشید تابستان و شلاق تندبادهای زمستان یا طوفان های پرحجم و فلج کننده جانشان را برای آسایش هموطنان به خطر می اندازند، گفت: سودجویان و سوداگران مرگ بدانند امروز همبستگی و تعامل مرزبانان و مرزنشینان در حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این خطه بیشتر از هر زمان ممکن است و به یاری خداوند متعال عرصه را بر سودجویان و قاچاقچیان در خشکی و دریا تنگ خواهیم کرد.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه است.

کدخبر: 1033050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟