سلطان مواد مخدر مکزیک: پسر ال‌چاپو من را به کمینگاه ماموران آمریکا کشاند

به گزارش رکنا، اسماعیل زامبادا معروف به «ال مایو»، سلطان قاچاق مواد مخدر اهل مکزیک، ادعا کرده است پس از آنکه ماه گذشته فریب پسر خواکین «ال چاپو» گوزمان را خورد، وادار شد سوار هواپیمایی به مقصد آمریکا شود.

زامبادا این موضوع را در بیانیه‌ای فاش کرد که وکیلش روز شنبه به اشتراک گذاشت. مقام‌های آمریکایی زامبادا، یکی از بنیان‌گذاران کارتل سینالوا، و همین‌طور خواکین گوزمان لوپز را خارج از ال‌ پاسو در تگزاس دستگیر کردند. به گزارش رویترز، تصور می‌شود که گوزمان لوپز مسئول بخش دیگری از کارتل بوده است.

این سلطان مواد مخدر بازداشت‌شده مدعی است در جلسه‌ای که قرار بود با مقام‌های ایالتی سینالوا و گوزمان لوپز داشته باشد، برایش «کمین» کرده بودند. مقام‌های ایالتی روبن روچا، فرماندار، و هکتور کوئن را شامل می‌شد که به‌تازگی در انتخابات فدرال پیروز شده بود.

زامبادا گفت که ابتدا کوئن را در مزرعه‌ای خارج از کولیاکان، پایتخت ایالت سینالوا، دید و بعد گوزمان لوپز را دید که «او را از وقتی یک پسربچه بود می‌شناختم، و او به من اشاره کرد که دنبالش بروم».

او به‌دلیل «اعتمادی که به ماهیت جلسه و افراد شرکت‌کننده» داشت، پشت سر گوزمان لوپز رفت و به اتاقی تاریک هدایت شد.

به گفته مقام‌ها، پس از دستگیری ال‌ چاپو در سال ۲۰۱۶، رابطه میان گروه‌های مختلفی که زامبادا و پسران ال‌ چاپو رهبری می‌کنند گاهی پرتنش بوده است.

زامبادا در بیانیه‌اش مدعی شد پس از ورود به اتاق تاریک، تعدادی مرد او را به زمین زدند و بستند و کیسه‌ای روی سرش کشیدند. سپس، او را پشت وانت گذاشتند و به باند فرودگاه بردند و گوزمان لوپز او را به صندلی هواپیما بست. به گفته این سلطان مواد مخدر، هواپیما در حالی که تنها سرنشینانش گوزمان لوپز، زامبادا، و خلبان بودند به سمت آمریکا پرواز کرد. 

اما یک وکیل خانواده گوزمان در چند نوبت گفته است که زامبادا به‌زور برده نشده بود، بلکه مدعی است که تسلیمی داوطلبانه پس از مذاکرات طولانی میان این سرکردگان قاچاق مواد مخدر و مقام‌های آمریکایی بوده است.

آمریکا از طریق سفارتش در مکزیک روز جمعه اعلام کرد که گوزمان لوپز داوطلبانه خود را به مقام‌های آمریکایی تسلیم کرده بود اما به نظر می‌رسید که زامبادا به‌زور برده شده بود.

زامبادا در بیانیه‌اش گفت که کوئن در جریان کمین ادعاشده کشته شد، و افزود از زمان جلسه، از یک مامور پلیس ایالتی و محافظ شخصی که این سلطان مواد مخدر را همراهی می‌کرد خبر ندارد.

مقام‌های ایالت سینالوا گفتند که تصور می‌شود کوئن در جریان سرقت خودرو در پمپ‌بنزینی در کولیاکان کشته شده باشد.

گوزمان لوپز و زامبادا هر دو در مورد اتهام‌های قاچاق مواد مخدر در دادگاه آمریکا اظهار بی‌گناهی کردند.

کدخبر: 1031941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟