90 تا 95 درصد از قطعات یدکی و مکانیکی فولاد مبارکه ساخت داخل است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه از استمرار جلسات کمیته بومی‌سازی گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: بومی‌سازی یکی از مباحث بسیار مهمی است که از دهه 80 در فولاد مبارکه آغاز شد و امروز با پشتکار و همت همه تلاشگران در این شرکت به جایی رسیده که حدوداً بین 90 تا 95 درصد از قطعات یدکی و مکانیکی این مجموعه ساخت داخل است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته درصدد توسعه و ترویج فرهنگ بومی‌سازی در شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز بوده است، افزود: فولاد مبارکه با برگزاری جلسات منظم و انجام برنامه‌ریزی‌های هدفمند، به دنبال تشویق شرکت‌های زیرمجموعه برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتشان است.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی برای تحقق بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در راستای انتقال دانش شیوه‌های بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل، جلسات متعددی با شرکت‌های زیرمجموعه خود داشته و خواهد داشت.

ایجاد فهم مشترک برای بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه

وی خاطرنشان کرد: این جلسات از سال 1402 به‌صورت جدی‌تر و با محوریت مدیریت برنامه‌ریزی خرید و واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه با شرکت‌های زیرمجموعه ادامه یافت. این در حالی است که امروز در گروه فولاد مبارکه، یک فهم مشترک در حوزه بومی‌سازی به وجود آمده؛ تاجایی‌که هریک از شرکت‌های زیرمجموعه، واحدی تحت عنوان واحد بومی‌سازی برای خود ایجاد کرده‌اند.

عطایی‌پور با بیان اینکه طبیعی است در کنار بومی‌سازی هر قطعه یا تجهیز، دانش مربوط به آن نیز وارد هر شرکت می‌شود، اذعان داشت: با گسترش فرهنگ بومی‌سازی، این الزام برای شرکت‌ها ایجاد می‌شود که با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارتباط برقرار کنند و همکاری‌های مشترک با آنان را افزایش دهند.

آمادگی فولاد مبارکه برای انتقال دانش و تجربیات در حوزه بومی‌سازی

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با افزایش میزان بومی‌سازی در گروه فولاد مبارکه، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بیش از گذشته فعال‌تر از قبل شده‌اند و همین امر منجر به امیدآفرینی میان جوانان نخبه و متخصص کشور شده است. از سوی دیگر، فولاد مبارکه میزان خرید قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش داده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حمایت‌کنندگان این شرکت‌ها مطرح شده است.

معاون خرید فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت تعمیم فرهنگ بومی‌سازی به دیگر فولادسازان کشور بیان داشت: فولاد مبارکه آمادگی کامل برای انتقال دانش و تجارب حوزه بومی‌سازی به دیگر صنایع فولادی کشور را دارد و در جلسات مربوطه این امر را به منصه ظهور می‌گذارد.

گام بلند فولاد مبارکه برای جهش بومی‌سازی در کشور

وی با بیان اینکه حرکت فولاد مبارکه برای ایجاد این هم‌افزایی منجر به جهش بومی‌سازی در کشور خواهد شد، اضافه کرد: امیدوارم با پیشرفت بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات بتوانیم کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم. در حال حاضر، حدود 90 درصد از قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و این اتفاق به‌عنوان الگوی مناسبی برای صنعت کشور است.

عطایی‌پور در ادامه عنوان داشت: فولاد مبارکه فراتر از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، اقدام به بومی‌سازی پودرهای قالب ریخته‌گری و مواد نسوز موردنیاز کرده که این امر گام مهمی در استمرار تولید محصولات بوده است. شرکت‌های دانش‌بنیان پس از شناسایی معضلات صنعت فولاد، قطعات و تجهیزات موردنیاز آنان را بومی‌سازی و داخلی‌سازی می‌کنند.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1026903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟