روند مثبت طرح امنیت محله محور/صدور گذرنامه فوری شایعه است
حجم ویدیو: 44.27M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47

به گزارش رکنا از اصفهان،سرتیپ دوم پاسدار حمید علینقیان‌پور در نشست خبری فرماندهی نیروی انتظامی با خبرنگاران در خصوص افزایش امنیت هیئت‌های مذهبی در ماه محرم و صفر اظهار کرد: آگاه‌سازی هیئت‌های مذهبی در راستای بهتر شدن نظم در هیئت‌ها، هماهنگی با دستگاه‌های خدماتی و امدادی، تعیین پلیس‌یاران و ابلاغ طرح‌های ویژه توسط راهبر انتظامی به منظور تسهیل در رفت و آمد هیئت‌ها پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان هزار و 187 محله دارد، افزود: هر کدام از این محلات خصوصیات اجتماعی و فرهنگی خود را دارد و دسته‌بندی روی این محلات داشتیم و نیازمندی پلیسی هر محله را تعیین کردیم. همچنین بیش از 250 طرح با موضوعات پیشگیری از جرایم، مبارزه با مواد مخدر، آگاهی و مبارزه با سرقت و سایر موضوعات به صورت علمی و بر اساس اصول جرم‌شناسی تهیه و اجرایی شد و بیش از 68 کارشناس، مربی آموزشی و مددکار اجتماعی در محلات فعال شدند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اجرایی شدن ده‌ها طرح عملیات در مقابله با سرقت تصریح کرد: در این راستا 400 فقره سرقت سنگین کشف، 23 باند سرقت منهدم، 2 هزار 158 سارق دستگیر و بیش از 109 میلیارد تومان وجه سرقتی کشف شد، همچنین در یک فقره پرونده 725 میلیون ریال وجوه مال باخته که توسط سارق به صورت تلفنی سرقت شده بود، به مال باخته برگردانده شد.‌

علینقیان  پور با اشاره به عملکرد مثبت طرح امنیت محله محور گفت:طرح امنیت محله‌محور در یک ماهه اخیر وقوع سرقت در سطح استان را تا 20 درصد کاهش داده است. همچنین آمار کشف سرقت‌ها، اموال مسروقه و دستگیری سارقان رشد داشته است و دستگیری بیش از 150 نفر از ارازل و اوباش محلی در راستای همین طرح است. در کنار آن موارد زیادی کالای قاچاق با ارزش هزار میلیارد و 593 میلیون ریال کشف و ضبط کردیم و بیش از 100 نفر قاچاقچی اصلی که به‌ صورت‌ شبکه‌ای فعال بودند، دستگیر شدند.

رتبه سوم اصفهان در حوزه امنیت اقتصادی در کشور

همچنین سرهنگ کامران ریاحی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این نشست با اشاره به سیاست برخورد با پرونده‌های کلان اقتصادی اظهار کرد: ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در 4 ماه نخست سال پنج هزار و 536 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 143 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در بحث پرونده‌های با ارزش بالای 10 میلیارد تومان 100 درصد، پرونده‌های با ارزش بین 5 تا 10 میلیارد تومان 50 درصد و در پرونده‌های بین یک تا 5 میلیارد ارزش 25 درصد افزایش رخ داده است و در مجموع پرونده‌های سازمان‌یافته در چهار ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 131 درصد افزایش داشته است.

سرهنگ ریاحیرئیس  پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: ارزش کالاهای کشف در جرائم اقتصادی معادل با 9 هزار و406 میلیارد ریال بوده است، حوزه مبارزه با جرائم اقتصادی کشف زمین‌خواری 83 درصد، اخلال در نظام اقتصادی 388 درصد، ارزش ریالی فرارهای مالیاتی 771 درصد، کشف پولشویی 100 درصد، کشف قاچاق کالاهای اساسی 12 درصد افزایش رخ داده است.

ریاحی خاطر نشان کرد: در چهار ماه نخست سال هزار و 166 نفر در ارتباط با جرائم اقتصادی دستگیر شده‌اند و استان اصفهان در حوزه امنیت اقتصادی رتبه سوم کشور را دارد.

رشد 35 درصدی کشف مواد مخدر

همچنین سرهنگ احمد نیکبخت رئیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال هشت تن و 150 کیلو انواع مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شد و در همین زمینه 227 دستگاه خودرو سبک و سنگین و 12 دستگاه موتورسیکلت توقیف شده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش 35 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در زمینه مبارزه با مواد مخدر هزار و 44 مرحله در محلات طرح به اجرا گذاشته شده و در این مدت 120 قاچاقچی دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است.

نیکبخترئیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به رشد دستگیری خرده فروشان تصریح کرد: در همین مدت چهار هزار 864 خرده فروش دستگیر شده‌اند که افزایش 51 درصدی را نشان می‌دهد و در همین راستا 6 هزار 406 نفر معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند.

سرهنگ نیکبخت خاطر نشان کرد: در زمینه مبارزه با مواد مخدر در چهار ماه نخست سال یازده هزار و 709 دستگیر شده‌اند که افزایش 20 درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد.همچنین در این مدت هزار و 300 منزل و مغازه پلمپ شده‌است.

وی اضافه کرد: 325 کلاس و کارگاه آموزشی در مدارس، محیط‌های آموزشی، پادگان‌ها و غیره برگزار شد که در این کلاس‌ها 42 هزار و 500 نفر آموزش دیده‌اند و 244 نفر نیز مشاوره و به مراکز درمانی اعزام شدند.

صدور زودهنگام گذرنامه شایعه است

همچنین سرهنگ رسول امامی رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: سازمان به این نتیجه رسید که برای رفاه حال زائران گذرنامه زیارتی امسال پیش‌بینی شد، که گذرنامه زیارتی پنج سال اعتبار دارد و تا این لحظه فقط برای اربعین است اما احتمال دارد با رایزنی‌ها با طرف عراقی بتوان در تمام طول سال از آن استفاده کرد.

وی افزود: برای اینکه بتوان گذرنامه زیارتی اخذ کرد که حدودا تا یک هشتم هزینه عادی یعنی حدود 50 هزار تومان برای فرد هزینه دارد، اولا برنامه کاربردی پلیس من پیشنهاد شده که طبق بازخوردها برنامه خوبی شده، البته شاید بعضی اوقات دچار ترافیک شود اما در کل جوابگو است.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی  استان اصفهان اضافه کرد:  راه دوم مراجعه حضوری به ادارات گذرنامه مرکز استان و شهرستان‌ها است. سال گذشته ادارات گذرنامه علی رغم تمهیداتی که اندیشیده شده بود دچار شلوغی زیادی شدند، اما امسال توصیه کردیم از دو سه ماه پیش در محل اداره گذرنامه یا مجاور آن برای دریافت گذرنامه حاضر شوند و این کار را برای 48 ساعت مانده به سفر نگذارند.

سرهنگ امامیسرهنگ امامی تاکید کرد: به هیچوقت گذرنامه خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید، بعضا مواجه می‌شویم کسانی که اطلاع چندانی از مشکلات این امر ندارند گذرنامه خود را در اختیار سایر افراد می‌گذارند و فرد که تا مرز رفته نمی‌تواند به سفر برسد و ضبط گذنامه نیز منجر به پیگیری قانونی می‌شود و عواقب سنگینی نیز دارد.

وی تاکید کرد: اگر گذرنامه مفقود شد ساده از کنار آن گذر نکننید زیرا گذرنامه یک سند رسمی است و مفقود شدن آن را فورا به ادرات گذرنامه اطلاع دهید تا مشکل بیشتری پیش نیاید. البته برخی سودجویان مدعی هستند گذرنامه زودتر تایید می‌کنند اما هیچ فرقی نمی‌کند و چنین چیزی وجود ندارد و همه باید این مسیر قانونی را طی کنند.

همچنین سرهنگ  سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتای استان اصفهان از افزایش ۲۹ درصدی جرایم سایبری در استان اصفهان طی چهار ماهه آغازین سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این عدد بزرگ و بسیار نگران کننده در حوزه سایبری به شمار می‌رود. میزان کشفیات جرایم سایبری در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۸ افزایش یافته است،همچنین کلاهبرداری اینترنتی با ۵۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در صدر جرایم قرار دارد که علت عمده آن نیز در سایت‌های پذیرنده تبلیغات و صفحات اجتماعی بدلیل نبود استاندارد فروش اتفاق می‌افتد و مسئله نگران کننده‌ای است.

وی با اشاره به مشکل بزرگ برداشت غیر مجاز از حساب‌ها اضافه کرد: وقوع جرایم برداشت غیر مجاز از حساب ۴۵.۸ درصد افزایش داشته که دلیل اصلی آن پیام‌های حاوی لینک است. همچنین تماس با شهروندان در قالب پوشش رادیو و اپراتورهای تحت عنوان قرعه کشی و دریافت رمز یک بار مصرف آنان، از دیگر دلایل افزایش جرایم برداشت غیر مجاز از حساب است.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان ادامه داد: قبلا مزاحمت جزء فراوان‌ترین جرایم استان بوده اما طی چهار ماهه امسال ۶۳ درصد کاهش یافته است،دسترسی غیر مجاز ۳۲ درصد، انتشار تصاویر خصوصی با رقم منفی ۱۲ درصد کاهش و نشر اکاذیب با ۷.۹ درصد از جمله جرایمی است که طی این مدت در استان کاهش یافتند.

مرتضویسرهنگ مرتضوی با بیان اینکه رصد جرایم آنلاین در فضای مجازی ۹۰.۴ درصد و نظارت و پایش صنوف اینترنتی ۳۹ درصد افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: طی چهار ماهه امسال ۱۳ هزار پاسخگویی و چهار هزار و و ۳۶۷ فقره مسدود سازی داشتیم که شامل سیم‌کارت‌ها، لینک‌های آلوده و کارت‌های بانکی بوده که با آنها عملیات پولشویی انجام می‌دادند.

وی از بازگشت 18 میلیارد تومان از سرمایه مال باختگان به آنها خبر داد و گفت: ۱۷ مجرم حرفه‌ای سایبری در استان اصفهان و سطح کشور با رصد پلیس فتای استان و اعزام تیم عملیاتی شناسایی و دستگیر شدند.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 912173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟